Puzzel Puzzels
zpidermen
Artikelen: 0

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Kraus

De genoemde naam is van degene die het verslag van de reis maakte. De reis is juist maar de persoon is niet correct. Er bevond zich nog iemand aan boord die toen echt voor het eerst rond de wereld was geweest.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

zpidermen

Kraus

Ik reken het goed, Juan Sebastian del Cano was de kapitein van het schip dat met 18 overlevenden (van de ongeveer 230!) terugkeerde van de wereldreis.

In die tijd beschouwde men del Cano als de eerste die niet alleen als eerste een reis om de wereld had gemaakt maar ook als degene die uiteindelijk het bewijs had geleverd dat de wereld rond was.

Zijn naam is later op de achtergrond geraakt en overvleugeld door die van Magelhaen.

Echter, er is nog een andere claim, alhoewel omstreden.

De eerste man die daadwerkelijk rond de wereld is geweest zou "Heinrich van Malakka"/ Enrique el Negro/ Henry the Black zijn geweest.

Henry hte black.

Hij was de tolk van Magelhaen en afkomstig "ergens uit het Oosten". Volgens sommigen uit Malakka, sommigen zeggen zelfs dat hij gevangen was genomen tijdens eerdere expedities van Magelhaen bij Kaap de Goede Hoop.

Hij wordt genoemd in het reisverslag van Antonio Pigafetta (een zeer waardevolle bron overigens) maar zijn preciese herkomst is omstreden.

Toch wordt Magelhaen algemeen gezien als de man die als eerste rond de wereld is geweest omdat hij op eerdere reizen via de zuidoostelijke route voorbij het punt is geweest waar hij op zijn zuid-westelijke reis is gestorven. Op het moment van zijn dood was hij dus rond de wereld geweest terwijl Enrigue de Malacca toen nog niet zover was.

Niets is eenvoudig.

Enrique was vanwege zijn afkomst (pas later tot Christen gedoopt) kansloos voor die eer.

Uit de reis van Magelhaen blijkt verder heel duidelijk dat zendingsdrang nog boven geldelijk gewin ging.

Verder is vermeldenswaard èn bewonderenswaardig dat Juan Sebastian del Cano genoemd kan worden als de ontdekker van de datumgrens.

Ondanks alles werden de logboeken tijdens de reis zeer nauwkeurig bijgehouden en bij terugkeer in Spanje bleek er een dag verschil te bestaan in tijdstip van aankomst volgens de logboeken en volgens de kalender in Spanje: de datumgrens was geboren.

Wel eerlijk is dat de naam van Magelhaen voortleeft in de "Straat van Magelhaen" en in de "Magelhaense Wolken". Onterecht is echter de vermelding dat hij de ontdekker is van de Stille Oceaan. Die eer komt eigenlijk toe aan Balboa, een conquistador die via de Midden-Amerikaanse landengte over land als eerste de Stille Oceaan bereikte. Beroemd is het moment waarop hij van zijn paard afsteeg, in volle wapenuitrusting de oceaan inliep en de voor hem liggende watervlakte (60% van het aardoppervlak!) claimde in naam van de Spaanse koning.

De uitdrukking dat in die tijd "de schepen van hout maar de mannen van ijzer" waren gaat zeker op. Het zijn reuzen op wier schouders wij staan.

Volgens mij is de beurt weer aan Zpiderman.

( de vorige vraag was echter veel interessanter. Nog geen idee?)
zpidermen

Het tropisch regenwoud wordt, wat zuurstofproductie betreft, vaak de 'longen van de aarde' genoemd (in die zin dat het tropisch regenwoud de grootste hoeveelheid zuurstof produceert). Maar is dat ook zo? Wie/wat is/zijn de echte 'longen van de aarde'?
aarie

ik dacht altijd algen in de zee maar ik kan er ook finaal naast zitten :D
ypsilon

Wie/wat is/zijn de echte 'longen van de aarde'?
Ik heb nu niet zo veel tijd om te gaan zoeken naar bronnen ter ondersteuning, maar ik dacht dat het de algen op de oceaanbodem waren.

Edit: En natuurlijk kijk ik over aaries reactie heen :D
zpidermen

ik dacht altijd algen in de zee maar ik kan er ook finaal naast zitten :D
Klopt: Alle algen hebben hun fotosynthetische structuren afgeleid van de blauwalg (ook wel cyanobacterie) en produceren zuurstof als bijproduct van fotosynthese. Het wordt geschat dat algen 73 tot 87 procent van de zuurstof produceren die voor mensen en andere landdieren ter beschikking staat.

Ik zal volgende keer toch maar eens een wat moeilijker vraag moeten gaan stellen. Blijkbaar zijn het toch niet zulke hele grote misverstanden. Hoewel, 's kijken wat m'n broertjes en zusjes denken over de 'longen van de aarde'... :D
Jan van de Velde

Nou, Aarie dan: een vraag waarop de meeste mensen een antwoord denken te weten, maar dat in de meeste gevallen niet klopt. We mogen hopen dat onze bezoekers het wat beter doen dan de gemiddelde aardbewoner, dus als het goede antwoord geen dagen op zich laat wachten is dat geen schande voor de vraagsteller.

Doe je best. Het hoeft niet persé zo moeilijk te wezen. Als we de misverstanden en misvattingen maar eens op een rijtje krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Crispijn

er is toch zo'n boekje met een paar honderd misvattingen en misverstanden?

een hele simpele eruit: is de chinese muur vanaf de maan te zien? (nee)

srry dat ik hem zelf beantwoorde maar het was neit mijn beurt een vraag te stellen, dus antwoord ik hem zelf maar.
aarie

hmm is nog best lastig zon goede vraag bedenken

Vanaf de maan zie je de aarde opkomen

Afbeelding

wat is dit dan wel ?

en waarom kan je de aarde niet op zien komen ?
zpidermen

wat is dit dan wel ?
Wat bedoel je?

...

en waarom kan je de aarde niet op zien komen ?
Hier begrijp ik je ook niet helemaal?

Maar ik neem aan dat je bedoelt of je vanaf de maan de aarde op kan zien komen? Volgens mij niet, omdat de maan altijd met dezelfde kant naar de aarde staat gekeerd. Volgens mij moet de foto ook een kwartslag gedraaid worden, omdat de schaduwgrens van noord naar zuid loopt en niet van oost naar west (wat de foto lijkt te suggereren).
ypsilon

Dit
is waarschijnlijk de te corrigeren misvatting en dit
wat is dit dan wel ?

en waarom kan je de aarde niet op zien komen?
de vraag.

Zpidermens antwoord klopt volgens mij: je kan de aarde niet echt zien "opkomen" zoals je de zon of de maan hier ziet doen. Je ziet echter wél een aantal fasen, vergelijkbaar met de schijngestalten van de maan bij ons (bron). De foto hoort eigenlijk inderdaad een kwartslag gedraaid (zo zag William Anders het vanuit de Apollo 8). Frank Borman nam ook een foto (in zwart-wit) die wel gepositioneerd is als bovenstaande (bron).
Johan2

Kraus schreef:Een gruwelijk voorbeeld van bovenstaande is de bijna gelijktijdige (begin 19e eeuw- net voor de ontdekking van de Venus van Milo))roof van een nog veel kostbaarder Venus, door Nederlanders!

Pas onlangs is deze euveldaad hersteld door de teruggave van het geroofde.
Het is niet echt "onlangs" en meer een Athene dan een Venus, maar bedoelde je de Prajnaparamita van Malang?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Kraus

Het betreft een echte Venus en de terugkeer vond plaats begin 2002.

Niemand minder dan Nelson Mandela moest er aan te pas komen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!