Puzzel Puzzels
alphaomega
Artikelen: 0

Re: Thevenin

spanningswet in de bovenste kring levert: i = 6/12 ? (geen rekening gehouden met de stroombron) dus enkel het bovenste netwerk met alleen de weerstanden in serie dit levert dan toch 0.5 A op , onafhankelijk van de waarde van de stroombron...

dit levert dan al op: 0.5A*6ohm = 3V

dan moet er gekeken worden naar de invloed van de stroombron, er staat een pijl boven de 6 ohm weerstand (deze komt dan van de stroombron,

dus weet he ook dat de stroom door 2 ohm gelijk is aan i (de stroomwet nagaan levert dit resultaat)

door 5 ohm gaat dan 2i

de spanningswet zegt dan dat 2*i=5*2i, er moet toch enkel gekeken worden naar deze 2 weerstanden...

ligt de oorzaak van mijn fout mss dat ik deze stroombron bekijk als een 'gewone' stroombron...

verder kom ik ook niet to de waarde van de weerstand, Rth bepalen moet door :

4 ohm in serie met 2 ohm => 6 ohm , parallel met 6 ohm =>3ohm op , serie met 5 ohm levert slechts 8 ohm op...

vage oefening, ik vind ze allesbehalve duidelijk...

dankuwel voor de hulp

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

ZVdP

Ik kom een andere waarde uit voor i

Heb je rekening gehouden met de (verschillende) richtingen van de stromen door de weerstanden?

Eenmaal je i hebt, naar welke weerstanden moet je dan kijken om de openklemspanning te berekenen?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

alphaomega

de open klem spanning is de som van 2 spanningen: spanning over de 6 ohm weerstand en de spanning over de 5 ohm weerstand, redelijk logisch

toch begrijp ik niet hoe het kan de spanningswet inde kring bij de stroom bron 2*i=5*2i geeft, dit is toch correct ?

dankuwel voor de hulp

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

ZVdP

Nee, er staat ook nog een (ongekende) spanning over die stroombron in die kring. De spanningswet in deze kring levert je dus geen informatie.

Maar je moet de spanningswet nu nog eens uitschrijven in de bovenste kring, met de spanningsbron.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!