Puzzel Puzzels
pangeaman
Artikelen: 0

Waarom wel noodoproep mogelijk?

hallo allemaal,

een vraagje die me de laatste dagen bezig houdt is de volgende;ik was met de feestdagen inkopen aan het doen,en zat middenin een overdekt winkelcentrum.ik kon niet naar buiten bellen(geen verbinding door staalconstructie).

ik kon van daaruit wel een noodoproep doen (112),niet gedaan natuurlijk.

alleen vroeg ik me af waarom een noodoproep wel mogelijk is en gewoon telefoneren niet.

gr Pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Wouter_Masselink

Re: Waarom wel noodoproep mogelijk?

Ik denk dat hier twee mogelijke verklaringen voor zijn. Ten eerste is het mogelijk dat je gewoon geen enkel bereik hebt en dat deze melding op je telefoon dus een wassen neus is. De andere mogelijkheid is dat je via een ander netwerk dan van je provider wel bereik hebt en op deze manier toch een noodoproep zou kunnen doen. Zelf verwacht ik dat de tweede mogelijkheid waar is. Neem voor de aardigheid de simkaart eens uit je telefoon, ook dan kan je dan nog steeds een noodoproep doen wat betekend dat je een noodoproep onafhankelijk van je provider kan plaatsen.
"Meep meep meep." Beaker
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

thermo1945

U kunt 112 zelfs aanslaan als het toetsenbord geblokkeerd is.

In Nederland ook wanneer zich geen SIM-kaart in de mobiele telefoon bevindt.

Hoe de verbinding tot stand kan komen, is me echter een raadsel
luc

Je kunt zelfs 112 bellen als je 3 keer je verkeerde PIN hebt ingevoerd en je toestel met een PUK-Code moet unlocken.

Ik heb even gegoogled omdat ik het echt een interessante vraag vond en ik vind op het Fok forum het volgende antwoord:
Er zijn in Nederland een viertal mobiele netwerken; er is er meestal wel eentje die binnen bereik ligt. We hebben met elkaar afgesproken dat je op alle netwerken 112 mag bellen, ook al ben je geen abonnee van dat netwerk.

Op het moment dat je eigen netwerk niet beschikbaar is, meldt je telefoon zich tijdelijk als 'guest' aan bij een ander netwerk, zodat je iig altijd 112 kan bellen.
Dus zoals ik het begrijp, je hebt dan misschien provider A en geen bereik maar provider B heeft wel bereik dus bel je 112 via het netwerk van provider B.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar
pangeaman

Hallo,dus als ik het goed begrijp,

als het viertal netwerken ''plat'' ligt, kan je dus ook geen 112 bellen?

gr Pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.
StrangeQuark

Zou dit niet hackbaar zijn? Gratis bellen dus?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
luc

Zou dit niet hackbaar zijn? Gratis bellen dus?
Alles in in princiepe te hacken toch? Maar het lijkt mij dat als dat 'guest' systeem alleen bij 112 bellen geld als jouw provider geen bereik heeft dat het om heel weinig situaties gaat. Zoude mensen het gaan hacken dan zou dat echt wel opvallen en zullen er maatregelen getroffen worden.

Ik kan me simpelere manieren bedenken om mensen goedkoop te bellen, skype vanaf een bepaalde MP3 speler (zal merknaam niet noemen) met onbeperkt internet bundeltje bijvoorbeeld.

@pangeman, ik denk dat je dan inderdaad geen 112 meer kunt bellen. Er zullen dan echter wel serieuze calamiteiten zijn. Van vroegeruit zijn er wel bedrijven die zich voorbereiden op dat soort calamiteiten. Zo zitten er bijvoorbeeld tussen bepaalde Hoofdstations (elektriciteit) telefoonkabels in de grond die onder het beheer van het bedrijf vielen. Stopte de telefoon ermee dan konden ze nog gewoon communiceren met elkaar om op die manier in ieder geval het elektriciteitsnet weer up and running te krijgen mits het dat niet meer was. Echter doen ze dat tegenwoordig al lang niet meer zon telefoonverbinding aanleggen.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar
Wouter_Masselink

Mocht een systeem echter niet plat liggen maar gewoon vol zijn -groot verschil- zoals bijvoorbeeld rond oud en nieuw altijd het geval is, dan kan je nog steeds 112 bellen. Een andere verbinding zal dan indien nodig worden verbroken om jou plek op het netwerk te bieden.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

317070

@pangeman, ik denk dat je dan inderdaad geen 112 meer kunt bellen. Er zullen dan echter wel serieuze calamiteiten zijn. Van vroegeruit zijn er wel bedrijven die zich voorbereiden op dat soort calamiteiten. Zo zitten er bijvoorbeeld tussen bepaalde Hoofdstations (elektriciteit) telefoonkabels in de grond die onder het beheer van het bedrijf vielen. Stopte de telefoon ermee dan konden ze nog gewoon communiceren met elkaar om op die manier in ieder geval het elektriciteitsnet weer up and running te krijgen mits het dat niet meer was. Echter doen ze dat tegenwoordig al lang niet meer zon telefoonverbinding aanleggen.
Dat is omdat de telefoon toen geen elektriciteit nodig had ;) Oude telefoons haalden (soms) hun vermogen volledig uit de lijn en je stem, aangezien je een 1-op-1 verbinding had. De lijnen zijn nu al aangepast in de verdeelcentra, dat is de reden dat dat niet meer werkt. Men zou nooit volledige gebieden volsteken met koper voor zulke calamiteiten, dat is veel te kostelijk.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!