Puzzel Puzzels
meijuh
Artikelen: 0

Meetfout

Voor een opdracht krijg ik de volgende vraag

Bij het geven van een (proefwerk)cijfer kunnen twee typen fouten optreden (In de statistiek worden die fouten van de eerste soort en fouten van de tweede soort genoemd.) Een leerling kan ten onrechte een onvoldoende krijgen en een leerling kan ten onrechte een voldoende krijgen. Beschrijf een aantal situaties waardoor er een fout van de eerste soort kan optreden? Dezelfde vraag voor een fout van de tweede soort. Of populair gezegd: Leerling a beheerst de stof en krijgt een onvoldoende. Hoe zou dat gekomen kunnen zijn? En leerling b snapt er geen donder van en haalt een voldoende. Waar kan dat aan liggen? (Betrek in je beschouwing allerlei 'partijen': de leerling, de docent, het proefwerk, de omstandigheden tijdens de toets, ...)

Als ik nu informatie op wikipedia bekijk http://en.wikipedia.org/wiki/False_positive#Type_I_error

Dan vind ik de vraag vind ik een beetje vaag; ik kom tot de volgende conclusie:

Een fout van de eerste soort is: een leerling krijgt ten onrechte een voldoende

Een fout van de tweede soort is: een leerling krijgt ten onrechte een onvoldoende

Klopt het wat ik zeg, of zie ik het nu verkeerd?

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

bessie
Artikelen: 0

Re: Meetfout

Fouten van de eerste soort verschillen van die van de tweede door de ernst van de fout. Je kiest een hypothese zo, dat de kans op het maken van een ernstige fout te berekenen is.

In jouw voorbeeld is niet te zeggen wat een ernstige fout is. Dus ook niet welke de eerste en welke de tweede soort is. Tenzij je aangeeft welk onderwijs je volgt...

Je moet dus gewoon schrijven:

Fout 1: leerling krijgt onterecht een voldoende

Oorzaak: geluk, toets te makkelijk, afgekeken, etc.

Fout 2: leerling krijgt onterecht onvoldoende

Oorzaken:...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!