mannetje1 schreef:Maar P is toch de energie die in een seconde wordt gebruikt?
Dus P is dan toch hoeveel water er per seconde uit de emmer wordt gehaald.
En dan klopt I ook al niet meer want anders zou je geen ampère meters meer hebben.
Of meet een ampère meter hoeveel ampère hij per seconde gebruikt.
Dus wat is ampère dan wel?
Mijn vader had mij uitgelegd over dat de druk de waterbron is de kraan is je weerstand.
En de hoeveelheid water die stroomt is je stroom.
Klopt dat?
Je haalt wat dingen door elkaar.
P is het vermogen. Vermogen en energie zijn twee verschillende grootheden, waar de factor TIJD tussen zit.
Een kleine uitleg om het verschil te verklaren:
Het koken van 1 liter water vergt een bepaalde hoeveelheid energie. Een waterkoker van 700W zal daar twee keer zo lang over doen als een waterkoker van 1400W (ideaal gesteld).
Een ander voorbeeld: Het verplaatsen van één kubieke meter bakstenen van punt A naar punt B vergt een bepaalde hoeveelheid energie.
- Het lukt mijn dochtertje om deze hele kubieke meter te verplaatsen: zij doet dat steen voor steen en is daar dus de hele dag mee bezig;
- Het lukt mij, als volwassen kerel, ook om die hele kubieke meter bakstenen te verplaatsen: ik pak 8 stenen tegelijk en ben daar dus één uur mee bezig;
- Een hijskraan pakt die hele kubieke meter bakstenen in één keer op en verplaatst deze in een paar seconden.
Zowel mijn dochtertje als ik hebben uiteindelijk dezelfde hoeveelheid energie geleverd als die hijskraan, want die kubieke meter bakstenen is verplaatst van punt A naar punt B. Het grote verschil is de factor tijd: mijn dochter heeft het 'vermogen' om die energie in 8 uur te leveren, ik heb het vermogen om die energie in 1 uur te leveren en die hijskraan heeft het vermogen die hoeveelheid energie in een paar seconden te leveren.
M.a.w.: Energie=Vermogen/Tijd (E=P/t, danwel P=E x t)
Om even terug te komen op jouw voorbeeld: de hoeveelheid water in je emmer is de energie, de relatie hoeveelheid-water/tijd is het vermogen. De dikte van de straal is de stroom en de kracht van de straal is de spanning. Je kunt dus met een dikke straal met weinig kracht net zo snel je emmer vullen als met een krachtige, maar dunnere straal water.
Let wel: "elektriciteit vergelijken met water" kun je alleen gebruiken om wat inzicht te geven, de vergelijking gaat op veel andere punten geheel mank!!
Tenslotte: probeer de juiste termen te gebruiken. Spreek niet over 'ampere' als je stroom bedoelt. Stroom is de grootheid, ampere de eenheid. Zoals lengte of oppervlakte grootheden zijn en meters en vierkante meters eenheden zijn.