Puzzel Puzzels
Mrtn
Artikelen: 0

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Neem een watertoren met een kraantje onderaan. Zet je vinger op de opening van de kraan en draai hem open.

Wat je nu voelt is spanning. Maar er komt geen water uit: er loopt geen stroom.

--> het is dus verkeerd om te zeggen dat er stroom op een stopcontact staat, zoals veel mensen doen. Het is geen stroom maar spanning.

Haal nu je vinger van de kraan: er komt water uit de kraan, dit is de stroom.

Het vermogen is hoe veel water er per seconde door het kraantje komt. Dat is een functie van de spanning en de stroom.

Vergeet niet: een heel groot gat met weinig waterdruk erachter kan net zo veel vermogen leveren als een klein gaatje met heel veel waterdruk erachter.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

mannetje1

Mrtn schreef:Ok, dat heb ik inderdaad niet duidelijk opgeschreven. Ik hoopte dat er een lampje ging branden bij je (sorry, slechte grap) dat vermogen geen probleem is. Spanning ook niet. Het is de stroom die door de draden gaat lopen die het mogelijke probleem geeft: draden worden warm van de stroom die er doorheen loopt en als ze te warm worden, kan de isolatie smelten.

Dit was bedoeld als een vraag naar wat inzicht: de stroom die gaat lopen is afhankelijk van het vermogen omdat de spanning gelijk blijft. Dat is de reden voor de sticker met een waarschuwing voor het maximale vermogen van de lamp.
Ik moet dan toch weten hoe dik de isolatie is en hoeveel temparatuur 1 ampère is?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Mrtn

Het ging me om de beperkende factor: als je een peertje met groter vermogen in de lamp schroeft...

Bekijk het zo: als jij een veiligheidskeurmerk zou uitdelen, waar zou je dan naar kijken? De bedrading die de fabrikant gebruikt is geschikt voor een bepaalde maximale stroom, en bij constante netspanning geeft dat een maximaal vermogen voor het peertje.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
isaacnewton

Energie / lading = spanning

Lading / tijd = stroomsterkte

Energie / tijd = vermogen
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698
Martin59

mannetje1 schreef:Maar P is toch de energie die in een seconde wordt gebruikt?

Dus P is dan toch hoeveel water er per seconde uit de emmer wordt gehaald.

En dan klopt I ook al niet meer want anders zou je geen ampère meters meer hebben.

Of meet een ampère meter hoeveel ampère hij per seconde gebruikt.

Dus wat is ampère dan wel?

Mijn vader had mij uitgelegd over dat de druk de waterbron is de kraan is je weerstand.

En de hoeveelheid water die stroomt is je stroom.

Klopt dat?
Je haalt wat dingen door elkaar.

P is het vermogen. Vermogen en energie zijn twee verschillende grootheden, waar de factor TIJD tussen zit.

Een kleine uitleg om het verschil te verklaren:

Het koken van 1 liter water vergt een bepaalde hoeveelheid energie. Een waterkoker van 700W zal daar twee keer zo lang over doen als een waterkoker van 1400W (ideaal gesteld).

Een ander voorbeeld: Het verplaatsen van één kubieke meter bakstenen van punt A naar punt B vergt een bepaalde hoeveelheid energie.

- Het lukt mijn dochtertje om deze hele kubieke meter te verplaatsen: zij doet dat steen voor steen en is daar dus de hele dag mee bezig;

- Het lukt mij, als volwassen kerel, ook om die hele kubieke meter bakstenen te verplaatsen: ik pak 8 stenen tegelijk en ben daar dus één uur mee bezig;

- Een hijskraan pakt die hele kubieke meter bakstenen in één keer op en verplaatst deze in een paar seconden.

Zowel mijn dochtertje als ik hebben uiteindelijk dezelfde hoeveelheid energie geleverd als die hijskraan, want die kubieke meter bakstenen is verplaatst van punt A naar punt B. Het grote verschil is de factor tijd: mijn dochter heeft het 'vermogen' om die energie in 8 uur te leveren, ik heb het vermogen om die energie in 1 uur te leveren en die hijskraan heeft het vermogen die hoeveelheid energie in een paar seconden te leveren.

M.a.w.: Energie=Vermogen/Tijd (E=P/t, danwel P=E x t)

Om even terug te komen op jouw voorbeeld: de hoeveelheid water in je emmer is de energie, de relatie hoeveelheid-water/tijd is het vermogen. De dikte van de straal is de stroom en de kracht van de straal is de spanning. Je kunt dus met een dikke straal met weinig kracht net zo snel je emmer vullen als met een krachtige, maar dunnere straal water.

Let wel: "elektriciteit vergelijken met water" kun je alleen gebruiken om wat inzicht te geven, de vergelijking gaat op veel andere punten geheel mank!!

Tenslotte: probeer de juiste termen te gebruiken. Spreek niet over 'ampere' als je stroom bedoelt. Stroom is de grootheid, ampere de eenheid. Zoals lengte of oppervlakte grootheden zijn en meters en vierkante meters eenheden zijn.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Martin59

Mrtn schreef:Het ging me om de beperkende factor: als je een peertje met groter vermogen in de lamp schroeft...

Bekijk het zo: als jij een veiligheidskeurmerk zou uitdelen, waar zou je dan naar kijken? De bedrading die de fabrikant gebruikt is geschikt voor een bepaalde maximale stroom, en bij constante netspanning geeft dat een maximaal vermogen voor het peertje.
Met alle respect, maar je maakt het m.i. onnodig ingewikkeld. De dikte van de bedrading in een armatuur (!) is zelden een probleem (als vuistregel max 6~7A per mm²). De beperkende factor voor een armatuur is de warmte die een gloeilamp produceert en die binnen het armatuur de temperatuur doet stijgen. Het probleem zit 'm dus in de 'hittebestendigheid' van het materiaal.
Ik moet dan toch weten hoe dik de isolatie is en hoeveel temparatuur 1 ampère is?
Ampere is geen temperatuur. Daar zitten nog de factor Spanning, Tijd en Warmte(verlies) tussen ...

De dikte van isolatie heeft ook niets met de stroom te maken, maar met de hoogte van de spanning en de afstand naar een punt dat onder een andere spanning staat.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!