Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Foo
Artikelen: 0

Help met middel-nederlandse bron

He, ik hoop dat deze vraag niet te specifiek is voor dit forum. Ik zoek een verklaring voor de volgende zin. (voor het gemak omgezet in moderner Nederlands). De bron komt uit Zwolle, 1505.

`Ende als daar een eerlijk en nuttig tractaat (boek/ geschrift) uit komt, deze niet te laten drukken zonder den (deze/ de?) Ad Pennas´ te pronuncieren.*

Pronunceeren: In oude rechtstaal: in het openbaar uitspreken, — uitspraak doen, — beslissen.

Ik ben een variatie van de term `Ad pennas pronuntiatio´ in een aantal oude teksten tegengekomen. De context gaat meestal over schrijven, maar ik ben er nog steeds niet achter wat ze er precies mee bedoelen. Kan iemand mij uitleggen wat hier gezegd wordt of mij een boek aanraden met middel-Latijnse termen? Misschien gaat het hier om een wet term?

Ik heb al verschillende woordenboeken geraadpleegd, maar die geven alleen een vertaling van het woord ´penna´. Dit woord wordt ook vertaald als schrijf veer.

Alvast bedankt,

Foo

* Ende offt dair een eerlick ende nutte tractaet uth qweme, den niet te lathen prenthe sonder den ad pennas toe pronuncieren.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Ger

Re: Help met middel-nederlandse bron

Even verplaatst naar Taalkunde, ik denk dat je hier beter af bent dan in Geschiedkunde
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Foo

Oke bedankt.
Rhiannon
Moderator
Social:

Ende offt dair een eerlick ende nutte tractaet uth qweme, den niet te lathen prenthe sonder den ad pennas toe pronuncieren.

"En als daar een eerlijke akte met toegevoegde waarde uit voortkomt, deze niet te laten drukken zonder hier eerst een schriftelijke uitspraak over te doen."
Contra principia negantem disputari non potest.
Foo

Dank je wel!

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

oktagon

Mogelijk een vermelding naar een schrijver Penna;ik bekeek de volgende site:

http://www.italatin.com/English_to_Latin_Dictionary_P.html

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!