He, ik hoop dat deze vraag niet te specifiek is voor dit forum. Ik zoek een verklaring voor de volgende zin. (voor het gemak omgezet in moderner Nederlands). De bron komt uit Zwolle, 1505.
`Ende als daar een eerlijk en nuttig tractaat (boek/ geschrift) uit komt, deze niet te laten drukken zonder den (deze/ de?) Ad Pennas´ te pronuncieren.*
Pronunceeren: In oude rechtstaal: in het openbaar uitspreken, uitspraak doen, beslissen.
Ik ben een variatie van de term `Ad pennas pronuntiatio´ in een aantal oude teksten tegengekomen. De context gaat meestal over schrijven, maar ik ben er nog steeds niet achter wat ze er precies mee bedoelen. Kan iemand mij uitleggen wat hier gezegd wordt of mij een boek aanraden met middel-Latijnse termen? Misschien gaat het hier om een wet term?
Ik heb al verschillende woordenboeken geraadpleegd, maar die geven alleen een vertaling van het woord ´penna´. Dit woord wordt ook vertaald als schrijf veer.
Alvast bedankt,
Foo
* Ende offt dair een eerlick ende nutte tractaet uth qweme, den niet te lathen prenthe sonder den ad pennas toe pronuncieren.
Puzzels