Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jheusdens
Artikelen: 0

Drijvende kracht achter het draaien van de aarde

hooi,

Vandaag was ik met een collega aan het discussiëren over wat nou de drijvende kracht achter het draaien van de aarde is,

we zijn er over uit dat de aarde bestaat uit een vloeibare metalen kern, waaromheen de aardkorst zit. De vloeibare kern staat nagenoeg stil t.o.v. de draaiing van de korst van de aarde (net als de vloeistof in een glas, als je het glas draait kan je aan een beetje schuim op de vloeistof zien dat de vloeistof niet beweegt, terwijl je het glas ronddraait). Dit effect ligt ten grondslag aan het aardmagnetisch veld.

Verder weten we dat de aarde en alle planeten die van origine in ons zonnestelsel zijn ontstaan dezelfde kant omdraaien om het impuls te behouden van de gaswolk waar zij uit gevormd zijn (deze draaide in dezelfde richting)

Echter wat wij niet konden verklaren of zeker weten is waar de drijvende kracht van de draaiing van de aarde en andere planeten vandaan komt. Komt deze draaiing ook nog door het impuls behoud van de gaswolk waaruit alles is ontstaan. of is dit een kracht die op een andere manier in stand wordt gehouden?

zo kost ook het in standhouden van het aardmagnetisch veld vermogen, wanneer dit opgewekt wordt door die draaiing zou de draaiing continu aangedreven moeten worden of zou je verwachten dat de rotatie van de aarde in de loop der jaren afzwakt.

wie heeft er een idee over hoe dit zit.

bij voorbaat dank.
Jan van de Velde
Moderator

Re: Drijvende kracht achter het draaien van de aarde

jheusdens schreef:hooi,

Vandaag was ik met een collega aan het discussiëren over wat nou de drijvende kracht achter het draaien van de aarde is,
Bij de vorming van ons zonnestelsel was er een grote gaswolk, die zich onder zijn eigen aantrekkingskracht begon samen te trekken. Een heel klein beetje draaiing was hierin al aanwezig. Net als een langzaam draaiende schaatser die daarna zijn armen zover mogelijk intrekt, wegens de wet van behoud van impulsmoment, gaat dat sneller en sneller draaien.

Al met al draait nu de zon een bepaalde kant op rond haar as, alle planeten draaien in diezelfde richting rond de zon, en alle planeten draaien óók nog eens diezelfde kant op rond hun eigen assen, behoudens ongelukjes die hoogstwaarschijnlijk zijn veroorzaakt door kosmische botsingen tijdens hun ontstaan.

Daarom draait de aarde rond haar as. En dat gaat trager en trager. Uit 370 miljoen jaar oude koralen wordt geschat dat de aarde toen in ongeveer 22 uur rond haar as draaide, en 4 miljard jaar geleden zou dat wel eens slechts ca 14 uur geweest kunnen zijn. De door de maan veroorzaakte getijden remmen onze draaiing af, slow but steady.
we zijn er over uit dat de aarde bestaat uit een vloeibare metalen kern, waaromheen de aardkorst zit. De vloeibare kern staat nagenoeg stil t.o.v. de draaiing van de korst van de aarde (net als de vloeistof in een glas, als je het glas draait kan je aan een beetje schuim op de vloeistof zien dat de vloeistof niet beweegt, terwijl je het glas ronddraait).
Dit is onwaar, draai dat glas lang genoeg rond zijn as en die vloeistof draait vrolijk mee.
Dit effect ligt ten grondslag aan het aardmagnetisch veld.
en dat heeft daar dan ook niks mee te maken. De meest ondersteunde theorie heeft het over convectiestromen vanuit de hete kern naar buiten en weer terug, zoals ook lucht door een kamer circuleert als je de radiator aanzet.
Verder weten we dat de aarde en alle planeten die van origine in ons zonnestelsel zijn ontstaan dezelfde kant omdraaien om het impuls te behouden van de gaswolk waar zij uit gevormd zijn (deze draaide in dezelfde richting)
Precies, niks drijvende kracht.
Echter wat wij niet konden verklaren of zeker weten is waar de drijvende kracht van de draaiing van de aarde en andere planeten vandaan komt. Komt deze draaiing ook nog door het impuls behoud van de gaswolk waaruit alles is ontstaan. of is dit een kracht die op een andere manier in stand wordt gehouden?
Het was er al, en zal er altijd blijven. De aarde vertraagt wel, maar dat is ook weer dat pirouette-schaatser verhaal, het impulsmoment in het aarde-maansysteem blijft netjes behouden, de maan komt elk jaar wat verder van ons vandaan te staan, net zoals de schaatser die zijn armen strekt ook draaisnelheid verliest
zo kost ook het in standhouden van het aardmagnetisch veld vermogen, wanneer dit opgewekt wordt door die draaiing zou de draaiing continu aangedreven moeten worden of zou je verwachten dat de rotatie van de aarde in de loop der jaren afzwakt.
Het in stand houden van een magnetisch veld kost niet per definitie vermogen: denk aan de staafmagneet. Overigens, voorlopig nog warmte zat in de aardkern om die convectie die hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is van ons aardmagnetisch veld in stand te houden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
AronKamp

Oke gaaf, ik ben die collega! Maar een docent van me zei een aantal jaar geleden tegen me dat het magnetische veld van de aarde wordt gevormd door de vloeibare kern. Maar ook een docent kan fouten maken natuurlijk.
klazon
Pluimdrager

Maar een docent van me zei een aantal jaar geleden tegen me dat het magnetische veld van de aarde wordt gevormd door de vloeibare kern.
Dat spreekt Jan toch ook niet tegen?
Jan van de Velde
Moderator

Dat spreekt Jan toch ook niet tegen?
Inderdaad niet, maar je zou het zo wel kunnen lezen. Ik zal de betreffende quote splitsen:
we zijn er over uit dat de aarde bestaat uit een vloeibare metalen kern, waaromheen de aardkorst zit.
klopt bijna, een vaste ijzer/nikkelkern met daaromheen een vloeibare mantel, , met daarop een (relatief vlies-)dun korstje.
De vloeibare kern staat nagenoeg stil t.o.v. de draaiing van de korst van de aarde (net als de vloeistof in een glas, als je het glas draait kan je aan een beetje schuim op de vloeistof zien dat de vloeistof niet beweegt, terwijl je het glas ronddraait).
Dit is onwaar, draai dat glas lang genoeg rond zijn as en die vloeistof draait vrolijk mee. Zo ook het magma in de aarde, en de luct in de atmosfeer eromheen.
Dit effect ligt ten grondslag aan het aardmagnetisch veld.
en dat heeft daar dan ook niks mee te maken, dwz die "stilstand" t.o.v. de aardkorst. De meest ondersteunde theorie heeft het over convectiestromen vanuit de hete kern naar buiten en weer terug, zoals ook lucht door een kamer circuleert als je de radiator aanzet.
51convection
51convection 786 keer bekeken
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
jheusdens

Oke ja dat is een bruikbare uitleg.

De aarde draait dus ook nog ter gevolg van de draaiing van de gaswolk waar het alle uit ontstaan is.

en meteen een paar misverstanden van de aard kern uit de weg geholpen.
Jan van de Velde
Moderator

De aarde draait dus ook nog ten gevolge van de draaiing van de gaswolk waaruit alles ontstaan is.
Niet "ook nog", gewoon "nog".
Portus Ostiae

de maan komt elk jaar wat verder van ons vandaan te staan, net zoals de schaatser die zijn armen strekt ook draaisnelheid verliest
Ik dacht dat de maan steeds dichter kwam te staan? De aantrekkingskracht is iets groter dan de centrifugale kracht, dacht ik?
behoudens ongelukjes die hoogstwaarschijnlijk zijn veroorzaakt door kosmische botsingen tijdens hun ontstaan.
Waarvan de bekendste Venus is zeker.
Jan van de Velde
Moderator

Ik dacht dat de maan steeds dichter kwam te staan? De aantrekkingskracht is iets groter dan de centrifugale kracht, dacht ik?
door de rotatie van de aardas i.c.m. met wrijving loopt de getijdenbult wat voor op de maan, waardoor de getijdenbult de maan steeds een beetje versnelt in zijn baan. De maan zoekt daardoor een steeds hogere baan.
Waarvan de bekendste Venus is zeker.
yep

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”