Het grote verschil tussen mensen en dieren is dat mensen zich in andere mensen in kunnen leven, hun gedachte gangen kunnen voorspellen etc. De drang om te overleven is daardoor als het ware vertaald naar de angst om te sterven. Dat is de redenatie die ik gebruik om te claimen dat de angst om te sterven biologisch is bepaald. Als je niet bang bent om te sterven, was je allang uitgestorven.
Als ik het goed begrijp zeg je dat het menselijk denken zodanig is dat het automatisch de conclusie trekt dat angst voor de dood slecht is? Maar die vertaling van de wil om te overleven/leven naar een angst om te sterven gebeurt dankzij ideeën die cultureel zijn bijgebracht, dat is niet een default setting in het menselijk brein.
Zonder angst voor de dood had ik ook op zij gestapt als er een auto op me af zoeft, voedsel gegeten, of opgepast als ik op een randje sta. Je HOEFT niet bang te zijn om dood te gaan om in leven te willen blijven. Verder zullen voorgeprogrammeerde reacties als FFF en honger optreden, onafhankelijk van iemands persoonlijke opvatting over de dood.
Als ik het goed begrijp verschillen we dus van mening of dieren bang zijn om te sterven. Ik realiseer me dat angst iets is wat bij de menselijke conditie hoort. Echter ik claim dat de meeste angsten een biologische oorsprong hebben.
Dat klopt, maar angst voor hoogtes en pijn is iets anders dan angst voor een concept. BV, er is een zekere parasiet die, nadat het een rat besmet heeft, ervoor zorgt dat de rat juist katten opzoekt ipv ze te ontwijken, en voor de ratten geen enkele angst meer vertoond. Dit is duidelijk niet echt gezond voor de rat, maar is nodig voor de parasiet om zijn levenscyclus te vervolgen in het maag darm kanaal van de kat. Als de angst voor katten het gevolg was van een angst voor de dood zou ik verwachten dat de rat nog enigszins tegen die drang probeerde te vechten, maar het lijkt ze geen biet te interesseren.
Verder is de mens als een van de weinige dieren (maar niet uniek) in staat om empathie te hebben voor andere organismen. Daardoor zal het zien sterven van iemand een empathische respons te weeg kunnen brengen en zodoende zorgen voor een angst voor de dood.
In onze cultuur wel. In bv de Tibetaanse cultuur is dat heel anders. Er is een Amazone stam waar een feestje wordt gegeven wanneer iemand overlijdt omdat de overledene nu in een betere plek is: het culturele perspectief op overlijden is bepalend voor je emotionele reactie erop. Dat hoeft niet eens per definitie religieus van aard te zijn, Japanse samurai waren zo bang om hun eer te verliezen dat ze zonder aarzelen zelfmoord missies aanvaarden. Als ze al angst voor de dood hadden dan telde dat hoogstens op de tweede plaats mee. Jij stelt dat deze culturele invloed een corrigerende factor is die de aangeboren angst afzwakt, ik stel dat de angst er uberhaupt niet zou zijn geweest, als men volledig vrij was geweest van culturele invloeden.
Als je dit angst voor het onbekende wilt noemen, prima. Echter dat maakt het niet exclusief iets wat bij mensen hoort, angst voor het onbekende is iets wat bij meer dieren voorkomt.
Nee, dat denk ik niet. Je moet een abstract concept hebben van 'onbekend' om er angst voor te hebben. Ik zie dieren voor veel aan, en ik twijfel er niet aan dat er veel meer in ze om gaat dan soms wordt aangenomen, zeker bij oa olifanten, mensapen en dolfijnen. Maar om te stellen dat (de meeste) dieren angst hebben voor het onbekende? Ze zijn bang omdat ze daartoe instincten hebben. Studies hebben vaak genoeg laten zien dat de meeste dieren na angst remming zonder problemen de dood tegemoet gaan. Ze leven klaarblijkelijk in het moment en denken niet in termen van levensbeëindiging laat staan dat ze existentiële crisissen kunnen intwikkelen.
Het voorbeeld wat je aanhaalt is er een die je vaker ziet. Streng gelovigen hebben minder angst voor de dood. Ik wil dus stellen dat het niet bang zijn voor de dood cultureel bepaald is daar waar het bang zijn om te sterven de normale biologische respons.
Ik blijf van mening dat elke emotionele reactie op een concept als de dood puur cultuur is, niet aangeboren kan zijn, en hoe dan ook geen fitness voordeel oplevert.
Maar aangenomen dat niemand ooit een studie deed naar vrees voor de dood bij wilde (aka feral) kinderen, ben ik bang dat deze discussie een academische tredmolen blijft.