In navolging op een vraag die ontstond in het psychologieforum over de vrije wil het volgende;
Ik heb mij hier een paar jaar geleden (oa hier) veel bezig gehouden met het probleem van de 'vrije wil', in mijn optiek kon het niet anders dan dat deze niet zou bestaan.
Nog steeds bestaat deze overtuiging, maar ik heb het los gelaten.
Toen ik daar zo mee bezig was kreeg deze overtuiging behoorlijk vat op mijn dagelijkse leven; de mens (en daarmee ook mezelf) was niet meer de mens zoals ik die daarvoor kende; het werd iets heel mechanisch.
En dat maakte weer dat ik onverschillig werd om de acties van mezelf en anderen; en ik denk ook dat het die functie had dat ik zo op die overtuiging gefixeerd was. Zo hoefde ik geen enkele verantwoordelijkheid meer te dragen voor mijn eigen acties. Geen vrije wil, schuld ligt buiten jezelf. En acties van anderen kon ik daardoor makkelijk (kapot-)relativeren.
Dit kon ik heel makkelijk. Tot iemand in mijn omgeving iets deed wat mij emotioneel zo ontzettend aangreep dat hoe ik het ook probeerde ik er niet om heen kon.
Vanaf dat moment heb ik de manier waarop ik bezig was filosofie te misbruiken om te vluchten voor het echte leven vervloekt, ik raakte vervreemd van mijn eigen omgeving.
Nu denk ik dat we niet voor niks geboren zijn met het idee zeggenschap te hebben over ons eigen handelen; het heeft een duidelijke functie waar je beter af kan blijven...
De mens is weer mens voor mij.
Mijn vraag is eigenlijk; herkent iemand dit of iets soortgelijks. Dat je iets dusdanig kapot hebt beredeneerd dat het (negatief) invloed heeft op je functioneren in het dagelijkse leven?
Hoe zien jullie dit?
Puzzels