Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
jdr
Artikelen: 0
Berichten: 1.413
Lid geworden op: ma 02 jan 2006, 00:21

Wanneer een inzicht destructief wordt...

In navolging op een vraag die ontstond in het psychologieforum over de vrije wil het volgende;

Ik heb mij hier een paar jaar geleden (oa hier) veel bezig gehouden met het probleem van de 'vrije wil', in mijn optiek kon het niet anders dan dat deze niet zou bestaan.

Nog steeds bestaat deze overtuiging, maar ik heb het los gelaten.

Toen ik daar zo mee bezig was kreeg deze overtuiging behoorlijk vat op mijn dagelijkse leven; de mens (en daarmee ook mezelf) was niet meer de mens zoals ik die daarvoor kende; het werd iets heel mechanisch.

En dat maakte weer dat ik onverschillig werd om de acties van mezelf en anderen; en ik denk ook dat het die functie had dat ik zo op die overtuiging gefixeerd was. Zo hoefde ik geen enkele verantwoordelijkheid meer te dragen voor mijn eigen acties. Geen vrije wil, schuld ligt buiten jezelf. En acties van anderen kon ik daardoor makkelijk (kapot-)relativeren.

Dit kon ik heel makkelijk. Tot iemand in mijn omgeving iets deed wat mij emotioneel zo ontzettend aangreep dat hoe ik het ook probeerde ik er niet om heen kon.

Vanaf dat moment heb ik de manier waarop ik bezig was filosofie te misbruiken om te vluchten voor het echte leven vervloekt, ik raakte vervreemd van mijn eigen omgeving.

Nu denk ik dat we niet voor niks geboren zijn met het idee zeggenschap te hebben over ons eigen handelen; het heeft een duidelijke functie waar je beter af kan blijven...

De mens is weer mens voor mij.

Mijn vraag is eigenlijk; herkent iemand dit of iets soortgelijks. Dat je iets dusdanig kapot hebt beredeneerd dat het (negatief) invloed heeft op je functioneren in het dagelijkse leven?

Hoe zien jullie dit?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Gebruikersavatar
Dido
Artikelen: 0
Berichten: 1.820
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 23:50

Re: Wanneer een inzicht destructief wordt...

jdr, er zijn zelfs enkele wetenschappelijke onderzoeken gebeurd die toch een deel van wat jij toen aanvoelde, bevestigen:

- zie hier Uit deze studie blijkt dat mensen die niet geloven in vrije wil gemiddeld genomen minder behulpzaam zijn en zich agressiever opstellen

- ook dit experiment toont iets gelijkaardigs aan: zulke personen zullen ook vaker liegen en bedriegen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Wanneer een inzicht destructief wordt...

jdr schreef:Mijn vraag is eigenlijk; herkent iemand dit of iets soortgelijks. Dat je iets dusdanig kapot hebt beredeneerd dat het (negatief) invloed heeft op je functioneren in het dagelijkse leven?

Hoe zien jullie dit?
Daar herken ik me zeer zeker in, dat in doorgedreven rationalisatie een soort van immoraliteit zit, the "unbearable lightness of being". Ik denk dat iedereen die al een beetje over het leven nagedacht heeft, dat meegemaakt heeft.

Ik heb me daarover gezet door er nog dieper over door te denken. Ik zie de ander (en mezelf) nu vooral vanuit een "mensje kijken"-perspectief. De mens is in een grote mate een mechaniekje, maar juist daarin schuilt een zekere humor, vind ik. Hoe iedereen op ogenschijnlijke verschillende, maar toch zo gelijkaardige manier probeert om te gaan met de human condition en hoe uit de wisselwerking tussen die mechaniekjes een maatschappij ontstaat, dat een beetje aanmoddert zonder doel. Ik vind er een vorm van (macabere?) humor en esthetiek in terug. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Gebruikersavatar
jdr
Artikelen: 0
Berichten: 1.413
Lid geworden op: ma 02 jan 2006, 00:21

Re: Wanneer een inzicht destructief wordt...

Dido schreef:jdr, er zijn zelfs enkele wetenschappelijke onderzoeken gebeurd die toch een deel van wat jij toen aanvoelde, bevestigen:

- zie hier Uit deze studie blijkt dat mensen die niet geloven in vrije wil gemiddeld genomen minder behulpzaam zijn en zich agressiever opstellen

- ook dit experiment toont iets gelijkaardigs aan: zulke personen zullen ook vaker liegen en bedriegen...
Dat maakt mij wel nieuwsgierig hoe dit dan werkt; zijn dat persoonlijkheidseigenschappen die maken dat het idee van de onvrije wil zich makkelijker nestelt zoals ik denk dat het bij mij gewerkt heeft? (het oa wegleggen van schuld en verantwoordelijkheid)

Of komt de mate van dit gedrag met het ontstaan van het idee?

Beiden kan ook natuurlijk.

Het stomme is dat er wel meer speelde wat juist dit onderwerp voor mij zo aantrekkelijk maakte, als het over agressie en egoisme gaat...

Discussiëren kon mij wel een flinke boost in mijn ego geven, de ander een hak zetten daar stelde ik me wel agressief in op om me maar groot te kunnen voelen. Ten koste van de ander...

En juist met dit onderwerp lukte dat zo makkelijk omdat -gelukkig- de meeste mensen niet zo makkelijk hun ziel aan de duivel verkopen als ik.

Ieuw, wat walgelijk van mezelf.
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Wanneer een inzicht destructief wordt...

jdr schreef:En juist met dit onderwerp lukte dat zo makkelijk omdat -gelukkig- de meeste mensen niet zo makkelijk hun ziel aan de duivel verkopen als ik.

Ieuw, wat walgelijk van mezelf.
Nu snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoelt (is het ontkennen van vrije wil je ziel verkopen aan de duivel?) Maar er zijn wel meer zulke dingen, zo zijn economiestudenten gemiddeld egoïstischer dan niet-economiestudenten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
jdr
Artikelen: 0
Berichten: 1.413
Lid geworden op: ma 02 jan 2006, 00:21

Re: Wanneer een inzicht destructief wordt...

Nu snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoelt (is het ontkennen van vrije wil je ziel verkopen aan de duivel?)
Nee sorry, ik bedoelde het niet in het algemeen, het ging over mezelf en mijn (wat ik erachteraf van zie) beweegredenen om alle magie uit de mens te rationaliseren. Mijn laatste stukje ziel in ruil tegen gemoedsrust en een opgeblazen ego.

Dat zal niet voor iedereen gelden die tot dezelfde filosofische conclusies komt, de meesten wss niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!