Nu was ze de ganse tijd mee aan het kijken en vragen stellen terwijl ze telkens met haar handen gevaarlijk dicht bij één van de twee draden kwam. Ik waarschuwde haar wat meer afstand te bewaren, waarop ze me vroeg of ze van beide draden een elektrische schok kon krijgen. Ik antwoordde bevestigend maar dit deed me later die avond aan het denken zetten.
Eigenlijk is het lang geleden dat ik me met de theorie van wisselstroom bezig hield en één en ander ben ik wel kwijt.
Daarom wou ik wat vraagjes stellen teneinde de basiskennis terug op te pikken.
Stel je hebt dus op een elektriciteitsnet 220V en 50hz een enkelpolige schakeling vanuit een lijndraad L en nuldraad N waarop 1 lamp geschakeld wordt van 100watt.
Dat wil zeggen dat elke 0,1 sec(want (1/50)/2) alterneert de spanning van positief naar negatief en omgekeerd.
Stel nu dat je de lampdraden bloot hebt hangen en de lamp is afgesloten.
Kun je dan in theorie slechts elke 0,1 sec een schok krijgen van de ene dan wel de andere draad?
Aangezien stroom van positief naar negatief vloeit is de ene keer het potentiaal op de nuldraad postief tov het potentiaal op de lijndraad en dan omgekeerd.
Wanneer de lamp aangesloten blijft is de kring gesloten. Krijg je achter de lamp in de schakeling dan ook een schok op de nuldraad tijdens de positieve periode?
Of verbruikt de lamp alle gevraagde stroom = 220V / 100watt = 2,2 A waardoor de stroomwaarde op de nuldraad 0A bedraagt?
Ik weet het, het zit beschamend ver.
Dus ik hoop op een heleboel wijsheid...
Puzzels