Je bedoelt: meer transportbewegingen nodig om biobrandstoffen te vervoeren naar de tankstations. Vanwege de mindere energie-inhoud.
Nee ik bedoelde niet zozeer de transportbewegingen naar tankstations, maar daarvoor geldt het natuurlijk ook. Ik vermoed,
correct me, if im wrong dat een liter biobrandstof niet dezelfde (hoge) energieinhoud heeft als een liter benzine. Maar ik bedoelde het transport van een gewas (planten en pitten enz.) naar een verwerkings-locatie om deze om te zetten in een bruikbare brandstof. Je zal heel wat pitten of planten moeten vervoeren qua volume en gewicht om een equivalent te krijgen gelijk aan de energie inhoud van fossiele brandstoffen.
Synthesegas produktie, zoiets als aardgas. Maar helaas nog niet voor de meeste nieuwe kolencentrales.
Misschien interessant:
Nuon (gaat) bouwt de "Magnum" centrale in de Eemshaven (Groningen).
Zie:
Twintig is weinig. In China alleen al zijn er de afgelopen tijd meer dan 50 kolencentrales per jaar bijgekomen. Een land met vier keer het aantal inwoners van de V.S. en een snel groeiende middenklasse.
Hoe zou China dan ook in hemelsnaam kunnen voldoen aan onderstaande:
[
*]
Kyoto spreekt over 20-20-20, " a 20% cut in emissions of greenhouse gases by 2020, compared with 1990 levels; a 20% increase in the share of renewables in the energy mix; and a 20% cut in energy consumption.
Energie zal in de toekomst steeds duurder worden, we vragen als consument jaarlijks steeds meer stroom (krachtigere laptops, smartphones, LCD en plasma tvs etc. etc. kijk eens voor de gein wat je de afgelopen 10 jaar aan extra of zwaardere versies van elektische apparaten hebt gekocht.).
En een paar week geleden toen de brandstof 1,70 euro aantikte, viel me de gelatenheid op van de mensen in het land. Het punt is schijnbaar nog niet bereikt waarop we als consument zeggen,
enough is enough. Dat punt komt ongetwijfeld een keer, energie wordt straks een luxe-artikel ben ik bang voor. De keerzijde is dat als dat dreigt te gebeuren, de innovaties (pas) zullen uitbreken, niet vanuit een Kyoto protocol, maar vanuit de vraag van de maatschappij. De producenten van elektrisch aangedreven producten zullen deze zo zuinig mogelijk maken om nog een afzetmarkt te hebben.
Ik las rond de kerstdagen een artikel in het Dagblad van het Noorden, dat een CV-monteur bij hem thuis de wasdroger, middels een warmtewisselaar, had aangesloten op zijn boiler. Middels een pomp liet hij het reeds verwarmde water uit de boiler door de warmtewisselaar stromen. Daardoor verbruikte de wasdroger zelf nauwelijks nog energie. Dat is innovatie. We hebben 7,5 miljoen huishoudens in dit land, schatting is dat 68% een wasdroger bezit, de meest energieslurpende apparaat in het huishouden. Daar hoeft geen subsidie heen vanuit de regering, de wasdroger producent bouwt gewoon een wasdroger die standaard hiervoor geschikt is. En kijk eens wat de consument doet.
En na dit alles, terugkomend op je TS.
Kyoto is m.i. ook een richtlijn, en staat voor zover ik weet ook geen sanctie tegenover. Maar het geeft wel aan dat CO
2 reductie, altenatieve energievormen en energiebesparing. Verdomd lastig is voor landen die zich ontwikkelen en onze hang naar steeds nieuwe en betere producten die energieslurpen, en dan nog voldoen aan de voorwaarden van Kyoto. We kunnen als Nederland "de centen" ook maar 1x uitgeven, het is wel jou en mijn belastinggeld. We kunnen braaf aan alle richtlijnen van Kyoto gaan voldoen maar zoals je al zegt, dat China er lekker op los bouwt. Onze CO
2 uitstoot in het niets staat tot die van China, (of een vulkaanuitbarsting

). Dan moet je je wel afvragen of al die miljarden, die een heel klein percentage vormen van de gehele (al relatief kleine) menselijke CO
2 uitstoot in verhouding staat t.o.v. andere maatschappelijke problemen in ons land.