Puzzel Puzzels
Micheltje
Artikelen: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 10:43

Re: Herhaald leven..

Mijn inziens leven wij ons leven keer op keer met ongeveer precies dezelfde omstandigheden.
Dat woordje 'ongeveer' is genoeg om het onderuit te halen. We moeten exact deze configuratie hebben van het universum wil het allemaal hetzelfde gebeuren. Aangezien er oneindig veel mogelijkheden zijn bij de bigbang is die kans verwaarloosbaar. Er is aangetoond dat leven maar onder zeer precieze omstandigheden ontstaat kan dus ongeveer is niet precies genoeg ;)
maar in feite zijn het mensen die diep in het verleden kunnen kijken
Dan zouden die mensen dus volgens jou voor de huidige leeftijd van het heelal kunnen kijken en dus weten wat er VOOR deze bigbang is gebeurd om te kunnen zien wat er bij anderen mensen in de toekomst ligt. Dat kan ten eerste niet omdat geheugen bestaat uit materie, deze materie wordt bij de bigbang opnieuw 'gemaakt' en dus kan deze persoon nooit iets van voor de bigbang weten.
Echter zou je het ook niet kunnen bevatten wanneer er wel een eind zou zijn, aangezien we altijd zeggen dat er na een eind weer een begin moet zijn.
Er is een mogelijk een heelal zonder eind maar toch eindig. ( ballon vorm van ruimtetijd dacht ik)
weer een Super Nova (Big Beng) komt
Een supernova is het exploderen van een ster dat zich tegelijkertijd implodeert naar een zwart gat, neutronenster of het binnenste explodeert ook net als de buitenkant. De bigbang heeft ruimtetijd gecreert, dat doet een supernova echt niet nog eens :shock: Die bestaat tevens in ruimtetijd.

Tijd heeft altijd al bestaan

Tijd is ontstaan bij de bigbang zoals natuurkundigen nu stellen. Als tijd oneindig was geweest zou het heelal een koude dode plaats zijn geweest en hadden sterren hun brandstof allang omgezet in zwaardere materie.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Herhaald leven..

Dat woordje 'ongeveer' is genoeg om het onderuit te halen. We moeten exact deze configuratie hebben van het universum wil het allemaal hetzelfde gebeuren. Aangezien er oneindig veel mogelijkheden zijn bij de bigbang is die kans verwaarloosbaar. Er is aangetoond dat leven maar onder zeer precieze omstandigheden ontstaat kan dus ongeveer is niet precies genoeg ;)
Een ongelukkig genomen woord. Natuurlijk zouden we wel ons leven steeds kunnen herbeleven met een fractie van een verschil, deze wordt mede bepaald door de vrije wil. Vandaar...
Dan zouden die mensen dus volgens jou voor de huidige leeftijd van het heelal kunnen kijken en dus weten wat er VOOR deze bigbang is gebeurd om te kunnen zien wat er bij anderen mensen in de toekomst ligt. Dat kan ten eerste niet omdat geheugen bestaat uit materie, deze materie wordt bij de bigbang opnieuw 'gemaakt' en dus kan deze persoon nooit iets van voor de bigbang weten.
Wie heeft ooit gezegd dat het geheugen uit materie bestaat? Knap hoor wanneer jij dat dan wel weet. Geheugen wordt in materie opgeslagen, wanneer materie verdwijnt, hoeft het geheugen zelf niet te verdwijnen. Net zo min als dat het geluid, beeld of energie verdwijnt. Het blijft bestaan.
Er is een mogelijk een heelal zonder eind maar toch eindig. ( ballon vorm van ruimtetijd dacht ik)
Mogelijk. I rest my case!
Een supernova is het exploderen van een ster dat zich tegelijkertijd implodeert naar een zwart gat, neutronenster of het binnenste explodeert ook net als de buitenkant.  De bigbang heeft ruimtetijd gecreert, dat doet een supernova echt niet nog eens :shock: Die bestaat tevens in ruimtetijd.
Hier geef ik je gelijk, ik was een beetje te voorbarig en te snel met typen.

Een SuperNova is natuurlijk geen Big Beng.
Tijd is ontstaan bij de bigbang zoals natuurkundigen nu stellen. Als tijd oneindig was geweest zou het heelal een koude dode plaats zijn geweest en hadden sterren hun brandstof allang omgezet in zwaardere materie.
Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens. Maar mensen begrijpen me verkeerd. Tijd is er altijd geweest maar hoeft niet oneindig lang te duren.

Een film van 1 uur die je telkens afspeelt eindigt dus telkens na 1 uur, maar begint weer opnieuw. De tijd stopt als het ware niet en is hiermee zowel eindig als oneindig.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Micheltje
Artikelen: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 10:43

Re: Herhaald leven..

Een ongelukkig genomen woord. Natuurlijk zouden we wel ons leven steeds kunnen herbeleven met een fractie van een verschil, deze wordt mede bepaald door de vrije wil. Vandaar...
Het herleven van ons leven is niet hetzelfde als het herleven van ons leven met verschil, ook geen fractie. Met een kleine verandering in de configuratie die na de bigbang is ontstaan zouden wij niet eens bestaan.

Vrije wil is een andere discussie maar ik geloof er niet in. Ik ga liever voor een vorm van determinisme.
Wie heeft ooit gezegd dat het geheugen uit materie bestaat? Knap hoor wanneer jij dat dan wel weet. Geheugen wordt in materie opgeslagen, wanneer materie verdwijnt, hoeft het geheugen zelf niet te verdwijnen. Net zo min als dat het geluid, beeld of energie verdwijnt. Het blijft bestaan.
1. Geheugen wordt in materie opgeslagen

2. Geheugen == materie

3. Materie verdwijnt

4. Geheugen weg

Logisch gevolg na wat je zelf zegt.

Geluid verdwijnt niet? Beeld ook niet? Het enige waarin je gelijk hebt is met het behoud van energie. Geluid is een trilling van materie, verdwijnt om een of andere reden de materie dan is het geluid verloren. Beeld is opgeslagen in materie maar uit zich als straling. Zonder materie dus ook geen beeld zoals wij dat kennen.
Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens. Maar mensen begrijpen me verkeerd. Tijd is er altijd geweest maar hoeft niet oneindig lang te duren.

Een film van 1 uur die je telkens afspeelt eindigt dus telkens na 1 uur, maar begint weer opnieuw. De tijd stopt als het ware niet en is hiermee zowel eindig als oneindig.
1. Tijd is er altijd geweest = altijd = oneindig

2. Tijd hoeft niet oneindig te duren

Je spreekt jezelf hier ook weer tegen. Als iets er altijd is dan is het er oneindig geweest. Wat je daarna over die film zegt klopt is eerder woordenspel dan waarheid.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Herhaald leven..

Och Micheltje toch, onze wetenschapper :shock:

Alles kan weer gebeuren met een fractie verschil. Jij zegt dus dat een fractie verschil na de Big Beng, wij dus niet zouden bestaan..

Onderbouw dat eens, omdat ik het niet zo zie.

Ons geheugen wordt in Materie opgeslagen zodat wij er zelf gebruik van kunnen maken. Zonder deze opslagtanks zouden wij dus niet in staat zijn onze persoonlijke herinneringen te herinneren, maar ze bestaan wel. Deze geheugen wordt na onze dood geabsorbeerd in het zogenaamde collectieve geheugen. Zo simpel is het gewoon. (ps. is ookmaar een theorie :wink: )

Geluid verdwijnt niet. Laat eens een rotje af, je weet toch dat het geluid er nog steeds is wanneer het rotje zelf al lang vernietigd is?

Men ontvangt radiogolven vanuit de ruimte welk al misschien miljoenen jaren oud is. Al onze uitzendingen, zowel van televisie als van de radio, zijn van begin af aan nog steeds terug te vinden in de ruimte. Datzelfde geldt ook voor andere, fisieke beelden om ons heen. Het licht zelf zorgt er voor dat het alle kanten wordt gestuurd, wat betekent dat het eeuwig blijft bestaan. Kijk naar een ster en je weet dat die ster misschien wel duizenden jaren geleden is vergaan, toch zie je 'm. Een bewijs dat beelden niet verdwijnen zal. Misschien is er ergens een melkwegstelsel met planeten waar leven op is, die beelden ontvangt van onze aarde welk al honderdduizend jaren oud is. In principe kijken zij in het verleden.

Ik neem deze voorbeelden van tijd om mijn abstract denken eenvoudig uit te leggen zodat iedereen het snapt. Het is nooit eenvoudig om precies dat te zeggen wat je denkt. Hoe leg je iets uit over iets wat zich blijft herhalen? Een Big Beng > Ontstaan van melkwegstelsels en planeten > Ons leven > Samensmelting van alles tot het begingpunt. > Herhaling.
Micheltje
Artikelen: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 10:43

Re: Herhaald leven..

Och Micheltje toch, onze wetenschapper   ;)
Ieder kiest zijn manier van beredeneren.
Alles kan weer gebeuren met een fractie verschil. Jij zegt dus dat een fractie verschil na de Big Beng, wij dus niet zouden bestaan..

Onderbouw dat eens, omdat ik het niet zo zie.
Ik stel voor dat je een goede uitgebreidde theorie over de schepping ( wetenschappelijk dan, niet de Bijbel ) gaat lezen.
Deze geheugen wordt na onze dood geabsorbeerd in het zogenaamde collectieve geheugen. Zo simpel is het gewoon. (ps. is ookmaar een theorie  :wink: )
Zo simpel is het gewoon? Mr Einstein, in mijn ogen is dit gewoon onzin. Je gaat rotten en verteerd na je dood. Je geheugen gaat daarmee ook verloren. Sowieso is het raar om over geheugen te spreken na de dood. Wanneer je dood bent , ben je sowieso niet meer in staat te herinneren.
Geluid verdwijnt niet.
Overduidelijk wel, zegt absorberen van energie je iets?
Laat eens een rotje af, je weet toch dat het geluid er nog steeds is wanneer het rotje zelf al lang vernietigd is?
Dat de explosie van een rotje sneller kan gaan dan het horen van het geluid van dat exploderende rotje wil niet zeggen dat geluid altijd blijft bestaan.
Men ontvangt radiogolven vanuit de ruimte welk al misschien miljoenen jaren oud is.
Radiogolven zijn geen geluid. Denk je serieus dat elke ster een astronomisch radiostation is die nummers afspeeld? Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling. Geluid is een trilling van materie.
Al onze uitzendingen, zowel van televisie als van de radio, zijn van begin af aan nog steeds terug te vinden in de ruimte. Datzelfde geldt ook voor andere, fisieke beelden om ons heen. Het licht zelf zorgt er voor dat het alle kanten wordt gestuurd, wat betekent dat het eeuwig blijft bestaan.
Ook dit is niet waar. Wanneer de fotonen van het licht op mijn netvlies zijn gevallen en zorgen voor een impuls naar mijn hersenen dan is die informatie verloren uit dat foton ( aangezien hij geabsorbeerd is ). Informatie bestaat niet eeuwig. Licht zelf zorgt ook niet voor regelmatige verstrooiing van licht naar alle kanten. Een geconcentreerde lichtstraal dat verderop niet wordt gereflecteerd is echt niet te zien wanneer je achter de straal staat.

Zoals ik al zei, licht = energie -> wordt opgenomen door andere materie en omgezet naar andere vormen van energie. Dat wil niet zeggen dat de informatie behouden blijft.
Kijk naar een ster en je weet dat die ster misschien wel duizenden jaren geleden is vergaan, toch zie je 'm. Een bewijs dat beelden niet verdwijnen zal. Misschien is er ergens een melkwegstelsel met planeten waar leven op is, die beelden ontvangt van onze aarde welk al honderdduizend jaren oud is. In principe kijken zij in het verleden.
Dat wij het heelal in het algemeen ( en eigenlijk alles met een fractie ) zien zoals het was is simpel het gevolg van de constante lichtsnelheid. Licht reist niet sneller dan 299792458 m/s en zal dus een eindige tijd nodig hebben om van A naar B te komen. Dat verklaart dat wij beelden later zien op verschillende punten. Dat wil niet zeggen dat beelden altijd bestaan.
Ik neem deze voorbeelden van tijd om mijn abstract denken eenvoudig uit te leggen zodat iedereen het snapt. Het is nooit eenvoudig om precies dat te zeggen wat je denkt. Hoe leg je iets uit over iets wat zich blijft herhalen?
Dat je jouw gedachtengang eenvoudig probeert uit te leggen is goed maar dat wil niet zeggen dat het klopt :?: . Ik begrijpt je, maar ben het er niet mee eens.
Een Big Beng > Ontstaan van melkwegstelsels en planeten > Ons leven > Samensmelting van alles tot het begingpunt. > Herhaling.
Je gaat nu trouwens expliciet uit van Big bang -> Big Crunch hoewel men op dit moment niet eens weet of dit scenario klopt. Ik dacht dat op dit moment de huidige materie niet in staat zou zijn om de expansie van het heelal zodanig af te remmen zodat het door de enorme gravitatie weer terug bij elkaar komt. Ze ontzoeken nu de mogelijkheden van darkmatter maar ik weet niet of dit meer een verzinsel is om het aan bepaalde denkbeelden te laten voldoen. Toekomst zal dat uitwijzen :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Herhaald leven..

Go Micheltje :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Herhaald leven..

"Never perform an action you would not bee willingly see endlessly repeated"

Kant.

Wanneer we heel de tijd in een "loop" gaan, is er geen reden om aan te nemen dat er een hiernamaals zou zijn zoals de kerk ons wil doen laten geloven. Er zou daar helemaal "niemand" zijn, maar dat is weer een heel andere discussie.
:

Laat eens een rotje af, je weet toch dat het geluid er nog steeds is wanneer het rotje zelf al lang vernietigd is?



Dat de explosie van een rotje sneller kan gaan dan het horen van het geluid van dat exploderende rotje wil niet zeggen dat geluid altijd blijft bestaan.
Licht gaat sneller dan geluid, vandaar dat je verschil hebt in waarnemen. Daarnaast wordt het geluid weerkaatst door de muren en ramen. wanneer het weerkaatst wordt een deel van de energie opgenomen door de materie van de muur of het raam, en een deel weerkaatst. Dit gaat zo door totdat alle energie is omgezet in de muur.

Dat je de dag erna nog geluid hoort, komt omdat de spieren in je oren in de stress zijn en daardoor heel snel trillen. Daardoor trillen de haartjes in je slakkenhuis, en hoor je een hoge piep. Teken dat je te dichtbij het rotje hebt gestaan.
Anonymous schreef:

Och Micheltje toch, onze wetenschapper



Ieder kiest zijn manier van beredeneren.
En zo is dat. en om dat gelijk af te doen met kleineren, daarvan wordt niemand wijzer. Wanneer er wel duidelijke redenen zijn om de ander te bejegenen met "Micheltje toch" moeten deze ook bekend worden gemaakt, anders is het alleen maar modder gooien, en daarvoor is dit forum niet bedoeld geloof ik.
nexus
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 18:27

Re: Herhaald leven..

Deze tijdslus waar we in vastzitten, er zou een mogelijkheid zijn om er uit te breken.

Maar voordat we er achterkomen herhaald de lus zich, maar mensen als dit waar is? Jij wordt niet herhaald, je "ziel"niet.

Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen maar ik zal het proberen bij verdere vragen.
Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: Herhaald leven..

zijn hiervoor goede aanwijzingen en argumenten?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -
nexus
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 18:27

Re: Herhaald leven..

Voor het bestaan van de tijdlus? Nee geen enkel bewijs, het is maar een theorie.

Maar als het zou bestaan zou er een mogelijkheid zijn om er uit te breken, niet?
Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: Herhaald leven..

a ok, nja een goede theorie heeft vaak wel onderbouwing, bij deze dus niet, dan valt hij af.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

propedeusantRecht
Artikelen: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 11 aug 2006, 21:36

Re: Herhaald leven..

Aan Marcel Jannenga:

Hallo Marcel,

Ik ben nieuw op dit forum. [rr] Al eens wat over Godsdienstgeschiedenis gelezen ?

Nee ?! Probeer dan eens : De Grote Transformatie van de auteur, Karen Armstrong,ISBN: 90 234 1905.

Hierin wordt onder ander besproken hoe de oude Indiers uit deze ogenschijnlijk oneindige lus van geboorte en wedergeboorte, zich losrukten van deze traditie.

Hopelijk heb je wat aan dit advies... :)
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!