Puzzel Puzzels
Phillip
Artikelen: 0

Tijdmachine bouwen. mogelijk?

hallo,

Soms vraag ik mij af: waar gaat de wereld naartoe met al helse toestanden. van klimaat tot kernongeval problemen?

om daarop een antwoord te weten zou je moeten in de toekomst kijken. een glassen toverbol zal waarschijnlijk nooit bestaan. maar een "een tijdmachine" ... misschien.

ik lees het volgende citaat:

"Reizen naar het verleden is beter voorstelbaar als men de beperking stelt dat men eerst een punt van bestemming moet instellen. Bijvoorbeeld, iemand bouwt in het jaar 2100 een tijdmachine en stelt dat jaar in. Is het 2110, dan reist hij terug naar 2100. Verder terugreizen is niet mogelijk."

tweede citaat:

"Reizen naar de toekomst is aanmerkelijk beter voorstelbaar. Men kan een ruimtevaarder een zeer hoge snelheid te geven - naderend tot de lichtsnelheid. Komt hij weer tot stilstand, dan is hij volgens de relativiteitstheorie nauwelijks verouderd, terwijl het op aarde veel later is. Terugreizen is niet mogelijk."

en nu komt de theorieontwikkeling ;)

stap1:bouwt "checkpoint towers". (je maakt markeringspunten in de tijdlijn):

bijvoorbeeld, je bouwt een tijdmachine in het jaar 2020 = startpunt. en op 2050 is de machine klaar. maar de machine moet ook kunnen gelanceerd worden? vandaar stap 1 ;-)

de machine op de lanceerplaats = point A. laat de machine 'tollen' tot het jaar 2100 en bouwt daar een tweede 'markeringstoren' = point B. en ga zo verder. bouw point C-> point D enz.

en terugkeren => van point D naar point C tot point A.

en breng het verslag over de toekomstig situaties.

=>vraag:

ik weet dat er heel veel vraagtekens op zal rijzen omtrend diverse paradoxen. maar mijn vraag is nu

kan onze tijdreizerigers met deze markeringspunten "checkpointstowers" veilig reizen?

vgl het met GPS -systeem: 'weet waar je bent én weet waar je moet zijn. anders zijt ge verdwaalt!

maw: indien stap1 niet logisch/realistisch is... geeft het geen zin om de tijdmachine te bouwen.

vgl: wat geeft het zin om een vliegtuig te bouwen als je niet weet waar je moet stijgen en landen????

-----

stap2: principe

stel dat de tijdmachine eruit ziet als een draaitol. rond de 'draaitol' zijn er 'draairingen'.

en in die 'draairingen' laat ge een elektromagnetisch veldsterkte rond circuleren. maw,ge maakt een "shildfield" die draait aan lichtsnelheid rond de draaitol. en ge laat daarna de 'draaitol' mee draaien -in die ringen-.

vraag: mocht de draaitol mee synchroon draaien aan lichtsnelheid, zouden de tijdreizers in die tol, het effect van "tijdreizen" ervaren?

-----

stap3: hoe en op wat, werkt de tijdmachine? ( dat is de vraag!)

om op een korte relatieve manier in toekomst reizen, is het de bedoeling dat het snel vooruitgaat. ik bedoel, ge kan ook iemand invriezen en de persoon honderd jaar laten ontdooien. da's tijdverlies :-p

dus, het moet met heel veel kracht gebeuren => E=mc² en de grootste energie oplevers die ik gevonden heb zijn:

-nulpuntenergie

-kernfusie energie

bij deze vraag zit ik al een tijdje te worstelen met dat gedacht: wat zou nulpuntenergie gemeen hebben met kernfusie energie?

wel, beiden hebben iets gemeen met Albert Einstein postuum: de algemene relativiteitsleer.

maar wel ook tegengesteld nl de ene is koud en de andere heel warm. ;)

met andere woorden de de hoofdvraag:

stel dat we deze twee energievormen kunnen configureren, hebben we dan genoeg energie voor de machine te laten tollen?

anders was het mooie theoriedroom ;)

thx
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

gouwepeer

Re: Tijdmachine bouwen. mogelijk?

Phillip schreef:ik lees het volgende citaat:

"Reizen naar het verleden is beter voorstelbaar als men de beperking stelt dat men eerst een punt van bestemming moet instellen. Bijvoorbeeld, iemand bouwt in het jaar 2100 een tijdmachine en stelt dat jaar in. Is het 2110, dan reist hij terug naar 2100. Verder terugreizen is niet mogelijk."
Misschien is een bronvermelding handig.
Phillip schreef:stap2: principe

stel dat de tijdmachine eruit ziet als een draaitol. rond de 'draaitol' zijn er 'draairingen'.

en in die 'draairingen' laat ge een elektromagnetisch veldsterkte rond circuleren. maw,ge maakt een "shildfield" die draait aan lichtsnelheid rond de draaitol. en ge laat daarna de 'draaitol' mee draaien -in die ringen-.

vraag: mocht de draaitol mee synchroon draaien aan lichtsnelheid, zouden de tijdreizers in die tol, het effect van "tijdreizen" ervaren?
Het effekt van de draairingen rondom de draaitol heeft in dat geval geen invloed op de tijd van de draaitol zelf. Deze draait namelijk op een andere snelheid.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wouter_Masselink

Is er ook nog enige wetenschappelijke onderbouwing mogelijk, anders heb ik ook nog wel een leuke theorie over hoe de elfjes in de boom in de achtertuin elke ochtend druk zijn om dauwdruppels op elk grassprietje te leggen.
"Meep meep meep." Beaker
317070

kan onze tijdreizerigers met deze markeringspunten "checkpointstowers" veilig reizen?
... geen flauw idee wat je met die vraag bedoelt...
Neen, het is ook niet omdat er licht rondom jou draait aan de lichtsnelheid, dat jouw tijdsperceptie beïnvloed wordt.
Phillip schreef:E=mc² en de grootste energie oplevers die ik gevonden heb zijn:

-nulpuntenergie
Dit is een fabeltje...
stel dat we deze twee energievormen kunnen configureren, hebben we dan genoeg energie voor de machine te laten tollen?
Waarschijnlijk niet. Laat je vooral niet tegenhouden om eens uit te rekenen hoeveel energie je nodig hebt om aan de lichtsnelheid te geraken en weer af te remmen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Phillip

informatie gevonden http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdmachine

rubriek "technisch mogelijkheid"

hierbij heb ik mij laten inspireren http://nl.wikipedia.org/wiki/Synchrone_motor

uitleg: de rotor volgt synchroon de draaiveldsnelheid

vandaar mijn hypthese: de stator zijn mijn draairingen en de rotor is de draaitol.

bedenking: die draairingen hebben een snelheid van bijna c, dan zou die draaitol ook de snelheidvan bijna c hebben.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Phillip

... geen flauw idee wat je met die vraag bedoelt...
als ik mij niet vergist, is de ruimtetijd omgebouwt in vier categorieën
Neen, het is ook niet omdat er licht rondom jou draait aan de lichtsnelheid, dat jouw tijdsperceptie beïnvloed wordt.
dus zegt u - als ik het goed begrijp-: 'al zit je in die tol die draait tegen c snelheid, na bijvoorbeeld 2uur later, is er geen tijdverschil waar genomen'. maw, ge hebt een beetje rondgedraait voor niks.

=> in dat geval is mijn topic mislukt ;) forgive this man
Dit is een fabeltje...
1) is het mogelijk?
Waarschijnlijk niet. Laat je vooral niet tegenhouden om eens uit te rekenen hoeveel energie je nodig hebt om aan de lichtsnelheid te geraken en weer af te remmen.
vanuit de formule E=mc² 't ja ;)

de boel opstarten is idd een groot probleem

afremmen... laat de draaitol in het water/zand zakken.(?)

dat je die E kon opslaan en daarna opnieuw gebruiken. maar zo iets gigantisch opslagtank bestaat niet.
Phillip

een korte onderbouwing van deze topic:

Albert Einstein stelt in zijn algemene relativiteitstheorie dat tijd relatief is. Dit houdt in dat de tijd langzamer gaat naarmate een persoon zich steeds sneller voortbeweegt door het universum.

aangezien het universum vacuüm is:

uit A Einstein postuum:

=>De lichtsnelheid in vacuüm is onafhankelijk van de snelheid van de bron

hieruit volgt:

=>Enkele gevolgen van deze postulaten zijn:

1)Tijd is niet universeel, maar is verschillend voor waarnemers die ten opzichte van elkaar bewegen;

Gelijktijdigheid is relatief: twee gebeurtenissen die volgens de ene waarnemer gelijktijdig gebeuren, kunnen volgens een andere waarnemer na elkaar gebeurd zijn

2) Tijd dilateert: voor jou loopt de tijd van stelsels die ten opzichte van jou bewegen, langzamer dan jouw eigen tijd.

Lengtes zijn relatief (de Lorentzcontractie): objecten die ten opzichte van jou bewegen, zijn voor jou korter dan dezelfde objecten wanneer ze stilstaan.

bron

bij deze ben ik van overtuigd dat het kan werken. maar tot nu toe is er één groot probleem wat voor een gigantisch energie - bron hebben wij nodig?

in de serie "Doctor Who" is zijn tijdmachine in feite een 'ruimte-tijd-schip' die rond de Zon zweeft.

volgens mij is dat nog niet zo slecht bekeken, slecht als en als, zijn 'ship' in staat is om kernfusie -van de Zon- te absorberen. maja... ;) dat is Science Fiction.
Math-E-Mad-X

Dus wat je hier eigenlijk zegt is dat je een tijdmachine wil bouwen, waarmee je, door met hele hoge snelheid te bewegen naar de toekomst kan reizen?

Dat dit in principe kan is allang bekend. Dat je hiervoor een heleboel energie nodig hebt is ook allang bekend.

Ik snap dus niet helemaal wat voor theorie je hier nou eigenlijk wil ontwikkelen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Puntje

Het principe van tijdrijzen is hier volgens mij de speciale relativiteitstheorie. Daarvoor kun je dus met een behoorlijke fractie van c bijv. naar een ster op een x aantal lichtjaar en terug. Jij bent dan minder snel ouder geworden dan de mensen op aarde, een fenomeen dat bekend staat als tijddilatie (een geval van een Lorentztransformatie). Je zit dus in een inertiaalstelsel dat met een significante fractie van c reist ten opzichte van het inertiaalstelsel Aarde.

Uit tijddilatie blijkt: tijdreizen kost tijd. ;) Erg praktisch zal het niet zijn. Stel je gaat met 0.8c naar een ster op 20 lichtjaar afstand en terug. Je hebt dan 30 jaar gereisd en je bent 20 jaar jonger dan alle andere mensen. Je kunt dus niet zomaar even naar het jaar 2031 gaan. Dat zou veel tijd kosten.

Daarnaast kost het inderdaad onvoorstelbaar veel energie om met die snelheden te kunnen gaan.

In theorie is het mogelijk, maar op dit moment is het volgens mij in de praktijk niet mogelijk.
Phillip

Dus wat je hier eigenlijk zegt is dat je een tijdmachine wil bouwen, waarmee je, door met hele hoge snelheid te bewegen naar de toekomst kan reizen?
een soort 'draaitol vormige' machine, met daarin mensen genoemd "verkennners".

die machine staat wel op planeet Aarde, dus met een positie coördinaten (zoveel graden vd evenaar; zoveel graden vd meridiaan)

=> mijn vraag was:

stel dat die 'draaitol' zwiert tegen lichtsnelheid, zullen "onze verkenners" een tijd verschil hebben? ja of neen.
Dat dit in principe kan is allang bekend. Dat je hiervoor een heleboel energie nodig hebt is ook allang bekend.
u bedoelt 'hypothese'? afgeleid vanuit Einsteins redenering.

als het werkelijk een 'principe' is van het kan idd werken dan ben ik al heel verheugt. ;)

maar die Energie is idd a big problem.

ik had gehoopt op zeropoint energy. blijkbaar is dat een fabeltje...
Ik snap dus niet helemaal wat voor theorie je hier nou eigenlijk wil ontwikkelen.
wel, ik zal iets anders pogen:

met energieën van meer dan 2 TeV (2000 biljoen eV), zou dat voldoende zijn?

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

dus is het probleem gedoe opgelost:

de machine moet heel veel energie hebben => E=mc²

als ik c kwadrateer, dan heb ik 9 met 10 nulletje. een biljoen heeft er twaalf nulletjes.

moet toch voldoende zijn of ga ik hier volledig uit de bocht. het zou kunnen...
Phillip

Het principe van tijdrijzen is hier volgens mij de speciale relativiteitstheorie. Daarvoor kun je dus met een behoorlijke fractie van c bijv. naar een ster op een x aantal lichtjaar en terug. Jij bent dan minder snel ouder geworden dan de mensen op aarde, een fenomeen dat bekend staat als tijddilatie (een geval van een Lorentztransformatie). Je zit dus in een inertiaalstelsel dat met een significante fractie van c reist ten opzichte van het inertiaalstelsel Aarde.
voor alle duidelijkheid, Puntje

mijn 'tijdmachine' is bevestigd op Planeet Aarde. niet in de ruimte of rond de Aarde zweeft.

dus ipv 'Ster A naar Ster B te vliegen, is het van 'vertrek station A' naar 'vertrek station B', op Aarde.
Uit tijddilatie blijkt: tijdreizen kost tijd. ;) Erg praktisch zal het niet zijn. Stel je gaat met 0.8c naar een ster op 20 lichtjaar afstand en terug. Je hebt dan 30 jaar gereisd en je bent 20 jaar jonger dan alle andere mensen. Je kunt dus niet zomaar even naar het jaar 2031 gaan. Dat zou veel tijd kosten.
als ik het goed verstaat, zeg je eigenlijk: uw biologische klok zal niet stil staan. juist?

op die manier heeft dat geen zin. stel ik ben 20jaar oud, en wil tot bijna einde der tijden op Aarde tijdreizen.

dan nog zal mijn lichaam verouderen tot ik sterf.

=> forget it opa :P

oplossing? de reizerigers invriezen?
In theorie is het mogelijk, maar op dit moment is het volgens mij in de praktijk niet mogelijk.
is een rare actie, reactie formulering: theorie mogelijk, praktijk onmogelijk. :P

" als Leonardo Da Vinci zegt: "ooit gaat de mens vliegen!" dan was het omdat hij wiste dat het theoretisch mogelijk was.

maar in zijn tijd had hij geen materiaal noch de nodige energie bron. "

u bedoelt, Puntje: ... praktisch is het nu nog niet realiseerbaar ;-)
Math-E-Mad-X

Phillip schreef:een soort 'draaitol vormige' machine, met daarin mensen genoemd "verkennners".

die machine staat wel op planeet Aarde, dus met een positie coördinaten (zoveel graden vd evenaar; zoveel graden vd meridiaan)

=> mijn vraag was:

stel dat die 'draaitol' zwiert tegen lichtsnelheid, zullen "onze verkenners" een tijd verschil hebben? ja of neen.
De verkenners zullen een tijdverschil waarnemen, als zijzelf met hoge snelheid bewegen. Dat zou dus betekenen dat de waarnemers zelf ook met hoge snelheid moeten rondtollen, en dat overleven ze natuurlijk nooit, met zulke hoge snelheden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Puntje

Phillip schreef:als ik het goed verstaat, zeg je eigenlijk: uw biologische klok zal niet stil staan. juist?

op die manier heeft dat geen zin. stel ik ben 20jaar oud, en wil tot bijna einde der tijden op Aarde tijdreizen.

dan nog zal mijn lichaam verouderen tot ik sterf.

=> forget it opa ;)

oplossing? de reizerigers invriezen?
Invriezen zou kunnen ja (zodra de techologie ontwikkeld is).
Phillip schreef:is een rare actie, reactie formulering: theorie mogelijk, praktijk onmogelijk. :P

" als Leonardo Da Vinci zegt: "ooit gaat de mens vliegen!" dan was het omdat hij wiste dat het theoretisch mogelijk was.

maar in zijn tijd had hij geen materiaal noch de nodige energie bron. "

u bedoelt, Puntje: ... praktisch is het nu nog niet realiseerbaar ;-)
Dat is precies wat ik zeg. :P
Phillip

Invriezen zou kunnen ja (zodra de techologie ontwikkeld is).
kleine off-topic maar deze technologie Cryonics is volop bezig.

of het werkt ???? da's een ander vraag (dit als louter info mededeling)

betekenen dat de waarnemers zelf ook met hoge snelheid moeten rondtollen, en dat overleven ze natuurlijk nooit, met zulke hoge snelheden.
omdat mens geen grote G-krachten aan kan of

omdat men vanuit gaat dat de massa oneindig zal worden, naarmate men c bereikt. hmmm.. een terechte bedenking.

en stel dat enkel de buitenmantel van de 'draaitol' draait, aan c. terwijl binnenkant, op de neutrale as van 'de draaitol' staat stil. dan zouden die mensen niet onderhevig zijn aan de G-krachten.

ter vergelijking met een appel: de buitenschil zwiert rond, maar het klokhuis staat stil. in dat klokhuis zitten de mensen.

-----

een andere vraag:

moet de constructie gemaakt worden uit 'licht materiaal' zoals pvc; alum; enz

of oersterk materiaal zoals titanium; wolfram;

of nog sterkerder: gewapenbeton?

of een combinatie: beton in pvc omhulsel.

waarom die vraag, wel: de mensen kunnen mss een andere tijd waarnemen, maar de constructie vd 'draaitol' , moet wil die tijdoverbrugging doorstaan. (stel, dat je het maakt uit hout, en na 100 jaar is het hout rot. zou niet praktisch zijn om duizend jaar tijdreizen ;) )

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

shimmy

en stel dat enkel de buitenmantel van de 'draaitol' draait, aan c. terwijl binnenkant, op de neutrale as van 'de draaitol' staat stil. dan zouden die mensen niet onderhevig zijn aan de G-krachten.
Zitten ze in het midden van de tol, dan gaat hun snelheid niet richting c, dan hebben ze geen last van de hoge g-kracht, maar om die zelfde rede vindt er ook geen tijdsdilatie plaats.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!