Puzzel Puzzels
Alopex
Artikelen: 0
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 21:40

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

a) Ik snap echt totaal niet wat je hier zegt. Dit klinkt als totale wartaal.

b) Wat heeft dit in godsnaam met het onderwerp te maken?


a) De 12 jarige jongen die hard op weg is om de oerknal te weerleggen (cfr. topictitel) heeft een filmpje onderaan het artikel waarin zijn 'intelligentie' vertoond word. Verder gaat het over de Partiële Integratie die de jongen uitlegt/maakt in het filmpje.

b) Degene die deze 'theorie' bedenkt is die 12-jarige jongen dus ik denk dat dit toch wel redelijk OT is.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

buzztoh
Artikelen: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 15:02

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Eigenlijk verbaast me zo'n artikel waarin een 12 jarige op weg zou zijn om de oerknal te weerleggen helemaal niet. Het past in een groter plaatje: er is een grote groep fundamentalistische evangelische republikeinen uit de USA die wel vaker probeert door dit soort artikelen of door `humor' te gebruiken `de wetenschap' in diskrediet of belachelijk te maken. Naast allerlei duistere meer macht gerelateerde motieven ook alleen al puur alleen omdat het niet strookt met hun creationistische waanideeën. Vooral de vakgebieden biologie en astrofysica zijn daarbij vaak te de klos.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Eigenlijk verbaast me zo'n artikel waarin een 12 jarige op weg zou zijn om de oerknal te weerleggen helemaal niet. Het past in een groter plaatje: er is een grote groep fundamentalistische evangelische republikeinen uit de USA die wel vaker probeert door dit soort artikelen of door `humor' te gebruiken `de wetenschap' in diskrediet of belachelijk te maken. Naast allerlei duistere meer macht gerelateerde motieven ook alleen al puur alleen omdat het niet strookt met hun creationistische waanideeën. Vooral de vakgebieden biologie en astrofysica zijn daarbij vaak te de klos.
waar haal je het vandaan dat zij hier iets mee te maken hebben?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
buzztoh
Artikelen: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 15:02

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

waar haal je het vandaan dat zij hier iets mee te maken hebben?


Met dit geval heb ik geen direct bewijs of aanwijzingen maar het is een publiek geheim dat ze dat doen. Zie bijvoorbeeld The republican war on science. Als je regelmatig de science blogs leest zoals pharyngula of Starts with a Bang leest en vele anderen komt het iedere keer weer terug op dit thema.
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Met dit geval heb ik geen direct bewijs of aanwijzingen maar het is een publiek geheim dat ze dat doen. Zie bijvoorbeeld The republican war on science. Als je regelmatig de science blogs leest zoals pharyngula of Starts with a Bang leest en vele anderen komt het iedere keer weer terug op dit thema.
Ja, en gelukkig dat de joodse samenzwering deze samenzwering heeft ontmaskerd... anders hadden de Illuminati hun zin gekregen. ;)

Denk je dat er echt een groep mensen bestaat die om hun religie te kunnen doordrijven gevraagd hebben aan een 12-jarige om zich slim voor te doen, zodat dat de "wetenschap zou schaden", zodat dat "goed is voor hun religie"?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
waanzin
Artikelen: 0
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 16:39

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Denk je dat er echt een groep mensen bestaat die om hun religie te kunnen doordrijven gevraagd hebben aan een 12-jarige om zich slim voor te doen, zodat dat de "wetenschap zou schaden", zodat dat "goed is voor hun religie"?
dat zegt hij toch niet?

Hij heeft overigens wel een punt in sommige Amerikaans media word aan dit soort nieuwtjes disproportioneel veel aandacht besteed dat wil daarom niet zeggen dat ze deze mensen echt aansturen maar dat ze meer aandacht krijgen dan als ze pakweg een belangrijk chemisch proces verbeter zouden hebben om maar iets te zeggen is een feit en dat dat deels politiek gemotiveerd is niet altijd het geval maar toch vaak.
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

dat zegt hij toch niet?
Als dat niet is wat hier staat, dan heeft hij het volgens mij niet duidelijk verwoord.
Het past in een groter plaatje: er is een grote groep fundamentalistische evangelische republikeinen uit de USA die wel vaker probeert door dit soort artikelen of door `humor' te gebruiken `de wetenschap' in diskrediet of belachelijk te maken.
Hij heeft overigens wel een punt in sommige Amerikaans media word aan dit soort nieuwtjes disproportioneel veel aandacht besteed dat wil daarom niet zeggen dat ze deze mensen echt aansturen maar dat ze meer aandacht krijgen dan als ze pakweg een belangrijk chemisch proces verbeter zouden hebben om maar iets te zeggen is een feit en dat dat deels politiek gemotiveerd is niet altijd het geval maar toch vaak.
Dat lijkt me ook, maar om dat te gaan verklaren als een complottheorie die zou lopen tegen de wetenschap lijkt me van de pot gerukt. Mensen willen gewoon spektakel zien, en die jongen is spectaculair.

Net zoals dat een complottheorie de enige verklaring zou zijn voor dat de wetenschap zo slecht verwoord wordt in allerhande bladen, onderzoeksresultaten vervormd, enzovoort. De mensen willen spektakel lezen, en de journalisten geven dat. Meestal hebben de journalisten zelf onvoldoende wetenschappelijke kennis om juist te populariseren...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Gebruikersavatar
anusthesist
Artikelen: 0
Berichten: 6.058
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 19:35

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

In dat filmpje krijg ik een beetje de indruk dat hij een trucje heeft geleerd: 'Oh no, no dx there'. Hij gaat meerdere malen de mist in.

Dat terzijde, vind ik het wel een interessante stelling, maar één die uitgebouwd moet worden. Het is makkelijk om stellingen te poneren, een stuk moeilijker om ze te onderbouwen of te bewijzen.

We zullen zien hoe hij het gaat aanpakken, als we nog ooit iets van hem horen althans. Waarschijnlijk is het eventjes een hype en verdwijnt hij in de krochten van de wetenschap, op een zoldertje, met een zelfgebouwd computertje.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Gebruikersavatar
Dido
Artikelen: 0
Berichten: 1.820
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 23:50

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Ik bekijk het een beetje als volgt:

- Een jongen heeft ASS, meer specifiek een Asperger syndroom. Zulke kinderen hebben vaak een negatief zelfbeeld opgebouwd, hebben moeite met het leggen van sociaal contact en hebben vaak te kampen met depressieve klachten.

- Het is voor de ouders steeds een behoorlijke klap om te horen dat hun zoon ASS heeft, zeker omdat ze al een moeilijke weg hebben afgelegd met hun peuter/ kleuter voordien.

- Gevolg: jongen en ouders hebben het moeilijk: een diagnose ASS is definitief en heeft uiteindelijk geen zo'n goede prognose.

- Dan blijkt meer en meer dat die jongen echt wel een uitzonderlijk talent heeft voor z'n leeftijd, niet verwonderlijk met een IQ van 170. Dit heeft oa. als gevolg dat deze jongen en z'n ouders weer lichtpuntjes zien in de toekomst. Beiden merken ze dat de omgeving enthousiast reageert op zijn talenten, dit integendeel tot voordien toen dat gezin nog het stigma droeg van ASS.

- Ze krijgen meer (zelf)vertrouwen en zoeken dat nog extra op door op Youtube filmpjes te plaatsen over z'n talent. De vele positieve reacties helpen hen verder om de andere problemen, gebonden aan ASS/ Asperger, te compenseren. 317070 haalt terecht aan dat mensen spektakel willen zien en dat krijgen ze ook te zien in de filmpjes: zowel de kijkers als het gezin winnen erbij.

- Wat Anusthesist aanhaalt:
In dat filmpje krijg ik een beetje de indruk dat hij een trucje heeft geleerd: 'Oh no, no dx there'. Hij gaat meerdere malen de mist in.
past, volgens mij, ook deels in het herhalen van stereotypen dat vaak gebonden is aan ASS: patronen die ze steeds weer herhalen. Wat echter niet wegneemt dat hij, ondanks dit, z'n talent nog erg kan aanscherpen.

Dus, vergeet die complotten, dat is gewoon compleet uit de lucht gegrepen (net zoals de meeste complottheorieën). Het gaat hier, volgens mij, in essentie om een gezin dat de positieve aandacht gebruikt om hun problemen, gelinkt aan ASS, te compenseren zodat hun zelfbeeld weer een stuk positiever wordt.

Hoe dit eindigt, is inderdaad niet te voorspellen. Er is een kansje dat deze jongen tot uitzonderlijke resultaten kan komen, eens hij nog wat ouder is. Maar de kans is reëler dat dit niet gebeurt en dat hij, afhankelijk van hoe sterk de andere kenmerken van ASS aanwezig zijn bij hem, ofwel een job vindt waar hij wel weg mee kan, ofwel er niet eens kan toe komen om zelfstandig door het leven te gaan (tgv. van z'n ASS/ Asperger) en hij:
Waarschijnlijk is het eventjes een hype en verdwijnt hij in de krochten van de wetenschap, op een zoldertje, met een zelfgebouwd computertje.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

zowel de kijkers als het gezin winnen erbij.
Ik vraag me alleen heel erg af in hoeverre hij er echt mee wint. Tuurlijk, op de korte termijn is het leuk voor hem, al die aandacht. Maar het gevaar is dat hij er aan gewend raakt.

Wat hij kan is nu allemaal spectaculair omdat hij zo jong is, maar als hij later groot is, dan is hij voor het publiek niet zoveel bijzonders meer. Het publiek zal zijn interesse in hem verliezen en de vraag is hoe hij daar dan mee om zal gaan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
Dido
Artikelen: 0
Berichten: 1.820
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 23:50

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Ik vraag me alleen heel erg af in hoeverre hij er echt mee wint. Tuurlijk, op de korte termijn is het leuk voor hem, al die aandacht. Maar het gevaar is dat hij er aan gewend raakt.
Terechte opmerking... Alleen is de mens natuurlijk zo ingesteld dat beloningen die iemand op korte termijn kan ervaren zoveel meer doorwegen dan beloningen die pas over jaren voelbaar kunnen zijn (of straffen die mogelijks pas over vele jaren zullen plaatsvinden).

Bovendien is de behoefte naar een positief zelfbeeld zo prangend en zelfs bijna levensnoodzakelijk voor elk van ons, dat we daarvoor heel erg geneigd zijn om activiteiten die dat zelfbeeld opkrikken (zeker als iemand een neg. zelfbeeld heeft) onmiddellijk aan te nemen. Het idee dat we daardoor misschien later (over x aantal jaar) problemen ervaren, doet dan niet zoveel ter zake, dat ligt vaak veel té ver voor ons.

Vergelijk het met de vele levenspleziertjes die we ons op korte termijn toestaan, terwijl we weten dat het op langere termijn schadelijk is (en da's nog sterker dan 'mogelijks zal zijn'), zoals genieten van een ijsje, een vettige maaltijd van frieten met mayonaise, veel vlees eten, kiezen om voor de PC te blijven zitten terwijl beweging veel beter is. Of de vele rokers op onze aardbol. Of...

Ik zou dan ook zelfs geneigd zijn hem hierin verder aan te moedigen, aangezien ik ervan overtuigd ben dat het erg moeilijk is voor een jongen met ASS/ Asperger om een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Alleen is de manier waarop (Youtube) nu waarschijnlijk veel te vergaand en zou het beter zijn dit in te perken én om nog andere manieren uit te zoeken om het zelfbeeld op te krikken (buiten zijn wiskundig talent).

Dus, Math-E-Mad-X, ik denk dat jouw bezorgdheid erg terecht is, alleen zit de mens vaak anders in elkaar. Al zullen zij dit op een bepaald moment misschien ook wel gaan inzien (mocht de buitenwereld inderdaad het talent van die jongen niet meer zo speciaal vinden), of zullen ze er simpelweg mee geconfronteerd worden...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Alkartus
Artikelen: 0
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 21:49

Re: 12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Ik haal uit het bericht dat hij wel in de oerknal geloofd, alleen dat het iets anders verlopen is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!