Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
AronKamp
Artikelen: 0

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Ik denk niet dat we alleen zijn, maar hoe groot is de kans dat een andere beschaving ons vindt? Net zo groot als wij hun, en die kans is heel klein omdat wat je al zegt er heel erg veel verschillende sterrenstelsels zijn. Net als iemand vinden zonder gegevens alleen met een foto in je hand, en zonder het iemand te vragen je moet dus iedereen af gaan.

Als er leven is en ze ons hebben gevonden is het natuurlijk maar de vraag of ze naar ons toe willen gaan. Het zal voor hun minstens aan aantal lichtjaar reizen zijn, en dat is dan toch een hele lange tijd om van huis te zijn (aannemende dat ze niet sneller als het licht kunnen reizen). Ook denk ik niet dat het gek is dat we niet super lang leven, als we veel langer hadden geleefd zou het ook niet goed zijn voor volgende generaties en misschien zelf wel de evolutie in de weg staan. Dood gaan is nou eenmaal nodig voor een gezonde maatschappij, en ik denk daarom dat het voor buitenaards leven net zo is.

Ook heb ik me veel zitten afvragen over de vele waarnemingen van buitenaards leven, maar denk dan steeds: "Waarom" waarom zouden die wezens in godsnaam vele lichtjaren reizen om vervolgens even een kijkje te nemen? Ze moeten waarschijnlijk veel risico nemen, en veel opofferen om hier te komen(als ze dat al kunnen).

Neem nou het voorbeeld dat ze met bijna de lichtsnelheid kunnen, ze zouden dan zelf in enkele seconden bij ons kunnen zijn, maar hun thuis planeet zou vele jaren moeten wachten tot ze bij ons zijn, laat staan tot ze hebben gerapporteerd over hun bevindingen hier, misschien is hun thuis planeet dan al wel vergaan! Wel een groot risico om te nemen!

Ik denk dus wel dat er buitenaards intelligent leven is maar of dit ook al van ons bestaan weet betwijfel ik, laat staan dat het in staat is om met ons in contact te komen op een andere manier dan met EM-golven.
the-icepack

Er is een kleine kans dat we alleen zijn als je het mij vraagt.

ik heb een voorbeeld: als je een glas vult met water uit de oceaan trekt je toch ook niet de conclusie dat er geen leven in de oceaan is als je geen vis in je glas hebt?

Dit is ongeveer te vergelijken met de hoeveelheid van het heelal dat wij hebben afgezocht in verhouding met hoe groot het eigenlijk is. xD

~there are no closed doors to an open mind~
Rogier

Er is een kleine kans dat we alleen zijn als je het mij vraagt.
Daar kun je op basis van het kleine stukje heelal dat we hebben afgezocht (en niks gevonden) niets over zeggen.
ik heb een voorbeeld: als je een glas vult met water uit de oceaan trekt je toch ook niet de conclusie dat er geen leven in de oceaan is als je geen vis in je glas hebt?
Statistisch gezien is dat wel de meest voor de hand liggende conclusie, maar met een zeer grote onzekerheid.

Dat is echter nog iets anders dan stellen dat de kans klein is dat we alleen zijn. Of kun je op basis van datzelfde argument ook stellen dat de kans klein is dat er geen zeemeerminnen of roze zeeolifanten in de oceaan voorkomen, aangezien die ook niet in het glas zaten?

Volgens mij kunnen we drie dingen doen:

1. Een significant deel van het heelal afzoeken, dit gaat nog even duren.

2. Beter inzicht krijgen in hoe leven ontstaat, zodat we beter kunnen inschatten hoe groot de kans daarop is onder bepaalde omstandigheden, en dat afzetten tegen de hoeveelheid tijd en ruimte waarvan we weten dat die omstandigheden er zijn.

3. Hopen dat ander leven (als het er is) verder gevorderd is dan wij en binnen afzienbare tijd ons komt bezoeken ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
isaacnewton

Unieke eigenschappen van de aarde:

- Aanwezigheid van een ozonlaag;

- De juiste afstand ten opzichte van de zon;

- Aanwezigheid van zuurstof, water en andere elementen...

Hoe groot is de kans dat er in ons universum nog zo'n hemellichaam bestaat?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698
Xmanor

Er zijn organismen die onder extreme omstandigheden kunnen leven. Nem bijvoorbeeld dit beest, http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_tube_worm

Leven zou zelfs onder deze omstandigheden zijn ontstaan.

Zo perfect hoeft het dus allemaal ook weer niet.
Einsteins_zoon

Hun cultuur zou makkelijk een paar miljoen jaar ouder kunnen zijn. Aangezien op 13 miljard jaar een miljoen jaar niks voorstelt... stel nu, de mensheid staat een miljoen jaar verder. dan zou ik het zeer reallistisch vinden om te zeggen dat er een serieuze verandering waarneembaar zou zijn(gigantische bouwprojecten die niet rond zijn(kan dit??), elektromagnetische golven à volonté,verdwijnen van sterren etc.). Nu heeft men zo een serieuze verandering niet opgemerkt in ons eigen sterrenstelsel, dus kunnen we hier omslachtig besluiten dat er in ons sterrenstelsel(100.000 lichtjaar diameter) géén intelligent leven bestaat.

Dus dit betekent dat de kans op intelligent leven (1/alle leefbare planeten in de melkweg) zo goed als nul is.

Er zijn natuurlijk miljarden sterrenstelsels waar geen uitspraak over gedaan kan worden, wat ik wel fantaseer is, dat intelligent leven met een cultuur van een paar miljoen jaar, wel vrij waarneembaar moet zijn...

Dus de zoektocht naar intelligent leven is gewoon belachelijk.
the-icepack

@Rogier: Ik weet wel dat wat in mijn post staat niet klopt als je 100 procent op de feiten afgaat en dat je het universum officieel niet kunt vergelijken met de oceaan.

Maar mensen weten wel wat ik bedoel en snappen mijn punt ( jij ongetwijfeld ook).

Het is gewoon zodat mensen die niet erg veel verstand van dit onderwerp hebben het ook snappen en zich er een beeld bij kunnen vormen.

Daarbij komt dat ik ook niet snap waarom alles uit feiten moet bestaan en waarom mensen geen vergelijkingen mogen maken (zoals de mijne) om dingen duidelijker te maken.
SuperQuark

Persoonlijk denk ik dat er wel ergens in het heelal leven is.

Het is zo groot, het is bijna onmogelijk dat we alleen zijn.

En omdat het zo groot is, duurt het ook enige tijd om een signaal te krijgen van enig intelligent leven. Maar wie weet hebben zij weer hele andere technologiën om met anderen te communiceren! Het kan net zo goed zijn dat zij een totale andere techniek hebben, die wij (nog of niet kunnen) ontwikkelen.

Over afstand gesproken, misschien zijn we gewoon te ver weg. Ik weet niet jullie hebben gehoord/gelezen over het Virgo-Cluster? In principe, intelligente wezens aan de andere kant van het Virgo-Cluster kijken ongeveer 5 miljoen jaar terug de tijd in als ze naar de Aarde kijken. Dat zou dus kunnen betekenen dat die wezens niet beseffen dat hier over een paar miljoen jaar intelligente wezens rondlopen, en dus niet (proberen te) communiceren.

Misschien kampen wij ook met dit probleem: we kijken te ver terug in de tijd. Wie weet kijken we nu tegen een planeet aan die dan geen intelligent leven bevat, maar dezelfde tijd óp de planeet wel leven bevat.

Bovendien, wie weet hoeft 'leven' zich niet te ontwikkelen met de eigenschappen die de Aarde ons tot de beschikking stelt. Misschien is er ergens in het heelal een planeet met microscule beestjes die leven onder omstandigheden die voor ons onvoorstelbaar zijn! Met 'leven' bedoel ik intelligente wezens, dus wie weet zijn er dus planeten met wezens die helemaal niet intelligent zijn om met ons te communiceren.
Marko

Ik weet wel dat wat in mijn post staat niet klopt als je 100 procent op de feiten afgaat en dat je het universum officieel niet kunt vergelijken met de oceaan.

Het probleem is niet dat je het heelal niet zou kunnen vergelijken met de oceaan, het probleem is dat je redenering mank gaat. Op basis van een klein glas water kun je inderdaad niet concluderen dat er geen leven is in de oceaan.

Maar op basis van dat glas kun je ook niet concluderen dat er wél leven moet zijn in de oceaan, en je kunt ook geen uitspraak doen over wat de kans is dat daar leven is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
the-icepack

@ marko

Maar het in een oneindig universum is het zeker niet uitgesloten dat er behalve op aarde nog op andere plekken leven is.

Misschien is het wel op een dusdanige manier aangepast dat wij het niet eens als leven herkennen en/of ons er helemaal geen voorstelling van kunnen maken.
Math-E-Mad-X

the-icepack schreef:@ marko

Maar het in een oneindig universum is het zeker niet uitgesloten dat er behalve op aarde nog op andere plekken leven is.

Misschien is het wel op een dusdanige manier aangepast dat wij het niet eens als leven herkennen en/of ons er helemaal geen voorstelling van kunnen maken.
Ja, daar heb je gelijk in.

Maar je kunt precies hetzelfde ook zeggen over vliegende paarse olifanten.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Einsteins_zoon

Is de kans niet vrij groot dat ze elektromagnetische straling gebruiken?

En wat vinden jullie van de redenering die ik stelde?
Marko

Het is niet uitgesloten, en daar hoeft het universum niet oneindig (groot) te zijn. Maar dat betekent niet dat het er ook daadwerkelijk is.
Tuurlijk, maar over dingen die er zouden kunnen zijn maar we niet kunnen herkennen valt geen wetenschappelijke discussie te voeren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Echelon

Interessante discussie.

Het is reeds aangetoond dat eiwitten kunnen ontstaan door bliksems en dat dit proces niet zo toevallig is. In dit verband is het dus niet ondenkbaar dat er ergens anders in het heelal dit stadium van leven (als dat zo al genoemd mag worden) ook al bereikt is. Dit geeft echter nog geen gevolg tot leven zoals wij dat kennen. De voorwaarden daarvoor zijn veel meer berust op toeval (aard van de planeet, afstand tot haar zon, samenstelling van de dampkring, evolutie en uiteraard nog honderden anderen). Rekening houdend met dat, is complex leven zoals hier op aarde zeker wel toevallig naar mijn mening.

Degene die in deze discussie bovendien zaken aanhalen als ''Als er ergens anders in het heelal beschavingen zijn die honderdduizenden jaren voor staan op ons...'' vergeten volgens mij het proces van evolutie. Ten eerste is het voorstellen van buitenaards leven als mensen niet echt verdenkend (àls er hogere vormen van leven zou bestaan, dan zal dit toch niet anders kunnen dan dat die er heel anders uitzien dan ons, miljarden jaren van evolutie in het achterhoofd houdend). Ten tweede moet elke vorm van leven zich ook nog eens bewust worden van het feit dat het leeft en zelf in staat zijn om keuzes te nemen en om dingen te leren en aan te leren. Ook dit berust op evolutie: voor al die zaken zijn er bepaalde delen in onze hersenen ''geactiveerd'' moeten worden. Het blijft natuurlijk wel leuke fantasie...

Grz,

Echelon

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”