Ik denk niet dat we alleen zijn, maar hoe groot is de kans dat een andere beschaving ons vindt? Net zo groot als wij hun, en die kans is heel klein omdat wat je al zegt er heel erg veel verschillende sterrenstelsels zijn. Net als iemand vinden zonder gegevens alleen met een foto in je hand, en zonder het iemand te vragen je moet dus iedereen af gaan.
Als er leven is en ze ons hebben gevonden is het natuurlijk maar de vraag of ze naar ons toe willen gaan. Het zal voor hun minstens aan aantal lichtjaar reizen zijn, en dat is dan toch een hele lange tijd om van huis te zijn (aannemende dat ze niet sneller als het licht kunnen reizen). Ook denk ik niet dat het gek is dat we niet super lang leven, als we veel langer hadden geleefd zou het ook niet goed zijn voor volgende generaties en misschien zelf wel de evolutie in de weg staan. Dood gaan is nou eenmaal nodig voor een gezonde maatschappij, en ik denk daarom dat het voor buitenaards leven net zo is.
Ook heb ik me veel zitten afvragen over de vele waarnemingen van buitenaards leven, maar denk dan steeds: "Waarom" waarom zouden die wezens in godsnaam vele lichtjaren reizen om vervolgens even een kijkje te nemen? Ze moeten waarschijnlijk veel risico nemen, en veel opofferen om hier te komen(als ze dat al kunnen).
Neem nou het voorbeeld dat ze met bijna de lichtsnelheid kunnen, ze zouden dan zelf in enkele seconden bij ons kunnen zijn, maar hun thuis planeet zou vele jaren moeten wachten tot ze bij ons zijn, laat staan tot ze hebben gerapporteerd over hun bevindingen hier, misschien is hun thuis planeet dan al wel vergaan! Wel een groot risico om te nemen!
Ik denk dus wel dat er buitenaards intelligent leven is maar of dit ook al van ons bestaan weet betwijfel ik, laat staan dat het in staat is om met ons in contact te komen op een andere manier dan met EM-golven.