Moderator: Rhiannon
Er is inderdaad een belevingsverschil in de wereld van oudere mensen en de jongere....dat drukt het filmpje goed uitApple is the best (voor de apple-fanboys: dit is humoristisch bedoeld, probeer niet meteen schuimbekkend te replyen).
De rolling release is inderdaad gebaseerd op Debian, maar de gewone versie is nog steeds Ubuntu.Mint was in eerste instantie gebasseerd op ubuntu maar is volgens mij nu direct gebouwd op debian. (iig de laatse roling release waar ik een cd'tje van heb gebrand)
Zou er ooit een dag komen dat je kunt discussiëren over Windows/Linux zonder dat iemand er Mac bijsleurt?
Probeer eens de moeilijke dingen aan de praat te krijgen: films afspelen, skype, printer/scanner, enz.Ondertussen ben ik er wel in geslaagd Linux 10 op een DVD te plaatsen. Ik heb dus al kunnen rondneuzen in dat nieuwe besturingssysteem met z'n instellingen. Ik ben al bijna verkocht ervoor, maar ik ga het toch nog even verder verkennen (in de 'live' vorm) vooraleer het te installeren naast m'n Windows-versie. Kwestie van toch voldoende de uitdrukking 'bezint eer ge begint' te volgen...![]()
Je moet wel het linux-lingo nog wat onder de knie krijgen: "Linux Mint 10" is de distributie of "distro", Linux 2.6.35 is deOndertussen ben ik er wel in geslaagd Linux 10 op een DVD te plaatsen.
Maar Skype e.d. kun je denk ik pas testen na de installatie...Probeer eens de moeilijke dingen aan de praat te krijgen: films afspelen, skype, printer/scanner, enz.
Als die dingen werken, dan ga je normaal geen problemen meer ondervinden.
Het zijn testen om te weten hoe goed Linux met je hardware overweg kan, want dat is dikwijls het probleem. Zo heeft mijn Ubuntu inderdaad de juiste codecs, maar gebruikt hij de media-accelerator niet goed en kan ik dus geen films spelen. Met skype test je netwerkkaart, microfoon, geluid, webcam (en die gaven bij mij alle 4 problemen). En je wil ook liever op tijd uitdokteren of je je scanner/printer wel werkende gaat krijgen (wat mij nog nooit gelukt is).Wouter_Masselink schreef:skype zit niet in de standaard installatie. In de mint repo staat ie wel standaard al toegevoegd. films en dergelijke afspelen moet ook geen probleem zijn aangezien alle codecs al geinstalleerd staan. Het aan de praat krijgen van een printer/scanner zal grotendeels afhankelijk zijn van je scanner/printer.
In het algemeen probeer ik niet eens een printer te installeren, maar gebruik simpelweg een netwerk printer. Die dingen werken altijd, is ook nog eens veel makkelijker...
Wow, dan heb je werkelijk alle mogelijke problemen tezamen :sHet zijn testen om te weten hoe goed Linux met je hardware overweg kan, want dat is dikwijls het probleem. Zo heeft mijn Ubuntu inderdaad de juiste codecs, maar gebruikt hij de media-accelerator niet goed en kan ik dus geen films spelen. Met skype test je netwerkkaart, microfoon, geluid, webcam (en die gaven bij mij alle 4 problemen). En je wil ook liever op tijd uitdokteren of je je scanner/printer wel werkende gaat krijgen (wat mij nog nooit gelukt is).
De linuxcuses luidden:Of maak ik hier een al te boude veronderstelling?