OneStepForward
Artikelen: 0

Re: Filosofie en wetenschap

Wetenschap. Maar dat wilt niet zeggen dat ik wetenschap altijd leuker vind.

Wetenschap om vooral de toepassingen er mee.

Terwijl ik bij filosofie meer het "Ik weet slechts één ding: dat ik niets weet" gevoel heb.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
iris

Gestemd voor beide, alleen ik vind het beetje apart. Is filosofie geen wetenschap?
huh?
Micheltje

Ik heb gestemd voor beide.
Gestemd voor beide, alleen ik vind het beetje apart. Is filosofie geen wetenschap?
Nouja volgens de VanDale definitie is filosofie wel een wetenschap.

"wetenschap die zich erop toelegt het wezen van alle dingen en de beginselen die aan het gehele zijn ten grondslag liggen, te leren kennen => wijsbegeerte"

Ik denk dat het verschil tussen beide is dat filosofie vrijblijvend is. Je zit nergens aan vast en kunt allerlei vergelijkingen en veronderstellingen maken die niet op hoeven te gaan volgens de huidige wetenschap.
Anonymous

(natuur-)wetenschap is onderdeel van de filosofie.
Van oudsher zijn er diverse deelterreinen in de filosofie; gericht op de mens zoals antropologie, ethiek, esthetica, sociale filosofie en theologie; gericht op de natuur zoals metafysica en natuurfilosofie; en gericht op menselijke kennis als logica, kennistheorie, retorica en wetenschapsfilosofie. In de twintigste eeuw zijn hiernaast specifieke terreinen opgekomen als existentialisme, postmodernisme, systeemtheorie en taalfilosofie. Veel minder expliciet is, dat sinds de 19e eeuw elke afzonderlijke wetenschap is gaan werken aan haar eigen grondslagen en hier ligt nog een wereld aan filosofische overwegingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosofie
deosolis

:shock:

Het ene is het gevolg van het andere.
iris

Het ene is het gevolg van het andere.
Ja tenzij filosofie dus een onderdeel is van de wetenschap. Wat ik dus eigenlijk wel zo vind. :shock:
huh?
AapJ

Leuke gast schreef:mijn stem:

Beide zijn even belangrijk.

De een kan niet zonder de ander en omgekeerd.
Heb ook gestemd op beide, en ben het helemaal eens met wat Leuke gast zegt.
Alexander Hartmans

Mijn visie is: ze zijn beide belangrijk, omdat de filosofie eerst de vraagstukken over prangende vragen ter discussie stellen, waarop de wetenschap er verder in kan gaan om sommige filosofische onderwerpen omver te werpen of juist bevestigen van het gelijk.

Men kan de filosofie ook zien als een wetenschap.
wilfred

Ik heb gekozen voor filosofie aangezien de grootste wetenschappers zich m.i. waarschijnlijk suf hebben zitten denken over hoe het allemaal in elkaar zit alvorens een theorie of wet te kunnen ontwikkelen...

Ben ik het helemaal mee eens. Filosoferen hoort bij wetenschapsontwikkeling. Net zoals je daar soms andere wetenschappen bij nodig hebt, afhankelijk van welke onderwerp je aandachtsgebied heeft. Maar filosofie is vaak de motor tot verandering.
Simmias

Filosofie zie ik als het onderzoeken van 'levensvragen', onderzoeken staat tevens centraal in de wetenschap. Het één bestaat niet zonder het ander en streeft de ander ook niet voorbij in de mate van belangrijkheid.
KristofV

Filosofie is wel een wetenschap. Het is de basis van alles wat met wetenschap te maken heeft.
Knownothing

Filsofie en wiskunde zijn volgens mij geen wetenschappen omdat zij een empirisch component missen. Het is in beide discplines mogelijk de werkelijkheid volledig te negeren en toch een correcte redenering te formuleren.

Verder ben ik van mening dat filosofie (waarin inbegrepen wiskunde) en wetenschappen elkaar nodig hebben en dat we dus niet kunnen aanduiden welke belangrijker is.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Terug naar “Filosofie”