Goeienmiddag,
Ik heb een dringende vraag, die als volgt luidt:
Hoe groot is de som x+y minstens onder de voorwaarde xy _> (gelijk/groter dan) 10
ik dacht dat x+y minstens 11 was, het antwoordenboek zegt 2(wortel10).
Hoe komen ze erop?
wat is de p hier?Stel eens x=y=p.
Een leuke vraag, want dat staat er nl de gelijke waarde van x en y. x en y zijn onafhankelijke variabelen je kan ze dus gelijk kiezen.wat is de p hier?
Interessant als ik x =y=p doe kom ik goed uit.Een leuke vraag, want dat staat er nl de gelijke waarde van x en y. x en y zijn onafhankelijke variabelen je kan ze dus gelijk kiezen.
Je bent ook nog niet klaar. Nu moet je aantonen dat dit het minimum is van de functie f(x,y)=x+y met als voorwaarde xy=10relativiteistheorie schreef:Interessant als ik x =y=p doe kom ik goed uit.
Dankuwel ,maar waarom stel ik ze gelijk dat stap ik niet.
Dus als ik dan x=y doe krijg f (xy) = y2Je bent ook nog niet klaar. Nu moet je aantonen dat dit het minimum is van de functie f(x,y)=x+y met als voorwaarde xy=10
Nee, dit gaat niet goed. Het is f(x,y)=x+y, hier staat f is de functie van twee onafh var x en y.relativiteistheorie schreef:Dus als ik dan x=y doe krijg f (xy) = y2
f ' = 2y voer die 2y in de formule bij x?
3y=,10?
Dan krijg je y=10/x invoeren f=x+10/x dat differentiëren -) 10/x2 +1?Safe schreef:Nee, dit gaat niet goed. Het is f(x,y)=x+y, hier staat f is de functie van twee onafh var x en y.
Als je de voorwaarde xy=10 stelt, kan je y uitdrukken in x en daarmee heb je een functie met de var x. Daar kan je, op de gebruikelijke manier, het extreem van bepalen. Doe dat.
In feite snap ik niet wat ik doe, we hebben een methode gekregen,waarin alleen opgaven staan en geen theorie. Wat we zelf moeten uitwerken en t ergste is dat we volgende week een toets over lineair programmeren hebben.kunt u alstublieft een beetje theorie uitleggen,want op het internet kon ik ook niets vinden betrffnd het onderwerp.Safe schreef:Ga verder, maar schrijf het netjes op.
Begrijp je eigenlijk wat ik je allemaal al heb verteld?
We hebben het over lineair programmeren , wageningse methode.Safe schreef:Ok, welke methode?
Lineair programmeren is iets anders.
Kom maar met je opgaven.
Maar als de prijs 1 omlaag gaat, gaat de afzet 1 omhoog en omgekeerd. Dan denk ik dat het een lineaire vergelijking is, maar logisch gezien aantallen+ euro's kan niet, maar het antwoordenboek zegt het zo.Safe schreef:Je zegt: p+x=130.
Kijk even goed. p is een prijs in euro, x is een aantal. Je telt aantallen op bij euro's, lijkt je dat goed?