Ik moet mij toch even mengen in deze discussie ook al is ie al maanden oud :S....SORRY
De beste gitarist is naar mijn mening JIMI HENDRIX....Die man is zo über-geniaal. Hij maakte muziek in de jaren '60 en '70 maar was zijn tijd al zo enorm ver vooruit. Qua techniek kan hij niet echt mee met de gitaar grootheden van nu zoals Steve Vai, Petrucci enz. maar wanneer hij begint te spelen dan is iedereen stil. Menig gitarist kan bij lange na niet tippen aan de diversheid, styl, geluid van Jimi Hendrix. En live...OH MY GOD wat was die man toch goed als hij de kans kreeg om los te gaan en te improviseren. Hij overtrefde zijn studio recordings wanneer hij live speeld
Die man kon alles van Blues tot Rock van Pop tot classic....en toch stoppen ze Jimi Hendrix zijn styl in een hokje. Tot op heden was er maar 1 gitarist die zo kon spelen...inderdaad JIMI HENDRIX
Aanraders:
- Hey Baby (new rising sun)
- Voodoo Child (slight return)
- Wind Cries Mary
- Red House (download deze live en studio..what's the difference)
- All Along the watchtower (BESTE COVER OOIT)
- Little Wing
enz. enz.
"Eric Clapton is GOD"...dit werd door menig mens op de muren in London gekalt en geef eens 1 reden waarom ze dit niet moesten doen.. Ik heb er geen. Deze man is echt een gitaar virtuoos en mag echt niet in de top 5 van beste ooit ontbreken.
Ik heb deze man live mogen BEWONDEREN en het was echt zo geweldig. Hij liet horen dat hij van alle markten thuis is en dat HIJ de ster is. Veel blues liet hij horen van zijn laaste album maar ook de klassiekers waar hij liet zien dat hij ondanks zijn 60 jaar de gitaar nogsteeds kan bedwingen. Geniale gitarist...echt een topper live
Aanraders:
- Layla (live electrische versie) [ongezond goed nummer]
- Sunshine of your love (live)
- Badge (live)
- Forever man
- Old love (live electrisch)
- Five long years
- Have you ever loved a woman
(Riding with the King - BB king & Eric Clapton = voor de blues liefhebber)
Stevie Ray Vaughan is bluesgitarist die je een bluesliefhebber kan maken. Deze man is zo krachtig in zijn gitaarspel dat je er bijna angstig van wordt. Vooral live is dit heel goed zichtbaar...hij trekt rare koppen van de inspanning en brult af en toe AAAAHHH voor hij er weer een strakke blues solo uitperst. Vocaal is hij ook zeer sterk..een lekkere ruige stem die bij zijn ruige blues-style past. Zijn inspanning komt doordat hij met wat dikkere snaren speelt die meer kracht vereisen om goed te klinken en Stevie Ray weet hoe hij dat moet doen. Beïnvloed door o.a. Jimi Hendrix en Albert King...Geniale gitarist die helaas in 1990 overleden is.
Aanraders:
- Leave My Girl Alone (live)
- Texas Flood
- Crossfire
- Pride and Joy
- Cold Shot
- Sky is crying (live)
(Little wing en Voodoo Child 2 zeer sterke covers (ddor Stevie) van zijn idool Jimi Hendrix)
Mijn Favoriete gitarist??.... DAVE MURRAY (zie avatar) [ beïnvloed door Jimi Hendrix - voodoo chile ]
Gitarist van de bekende "Metal"band IRON MAIDEN. Hij is 1 van de 3 gitaristen in deze geweldige band..Iron Maiden staat bekend om zijn melodiën, harmoniën, complexe nummers en hun geniale live optredens...Echt een must om te luisteren. De band is live beter dan op album.
Helaas wordt Iron Maiden te vaak gezien als een satanistische band terwijl dat niet zo is. De al om bekende Eddie zorgt hier tevens ook voor.
Even terug komend op Dave Murray:
Hoe verlegen is zijn blik? Hoe onopvallend is hij? En hoe kan in hemelsnaam zo ongeLOVElijk goede melodiën, harmoniën, akkoord-progressies en solo's spelen? Dat is wat ik zo geweldig aan hem vind.. Hij is niet zo een stoerdoener als Steve Vai en andere gitaristen die weten dat ze "The bomb" zijn. Luister hoe spannend hij speelt en hoe keurig..Aan zijn gitaarspel valt weinig op te merken behalve dan dat hij niet laag op de hals soleert maar des ondanks is hij zo geniaal. De "tabbing-solo's" van hem zijn te geweldig.
Aanraders Iron Maiden: (waarin Dave uitblinkt)
- Hallowed be thy name (live)
[intro geheel door Dave..incl introsolo!!! en eerste solo]
- Killers (check de snelheid van de eerste solo!!!)
- Brave New World (live)
[intro door Dave en 2de solo waarna een lekkere harmonie met 3 gitaristen]
- Sign of the cross (live) (1ste solo tabbing techniek
!!! en hoe snel??)
- Rainmaker (solo door Dave)
Weetje jullie gaan je maar lekker verdiepen in die ****
....ik kan zo nog uren door blijven gaan over Dave Murray. Zijn styl is overduidelijk aanwezig in de band en Iron Maiden zou niets zijn zonder hem.
ALBUM AANRADERS VAN IRON MAIDEN
- Dance of Death
- Rock in Rio (live)
- Brave New World
- Seventh Son of a Sevent son
En nu tijd voor een biertje
Jeffrey Buter
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.