Het geld wat naar de EU gaan, komt rechtstreeks uit Den Haag. Dat is dus iets wat door de gehele gemeenschap betaald wordt. Het geld gaat dan terug naar specifieke plekken, bijvoorbeeld gebieden met een economische achterstand. Als je Den Haag zelf het geld laat verdelen, weet je zeker dat het niet aankomt op die plaatsen waar het voor bedoelt is.
O nee? Hoe weet je dat dan?
En je kunt heus wel afspraken maken/opleggen waar Den Haag geld aan moet besteden. Waarom moet dat geld dan eerst naar Brussel?
De Europese Commissie moet zijn verantwoordelijk afleggen voor het Europees Parlement en aan geen enkele andere instantie of overheidsinstelling. Indien het EP niet tevreden is kan deze een motie van afkeuring indienen, wat zal resulteren in het ontslag van de gehele Europese Commissie.
Juist, mijn kritiek punt dus.
Het probleem van staatsbedrijven is dat zij altijd verlies draaien, omdat er geen druk achter zit om efficienter te werken. Het mooiste voorbeeld is TPG Post (indertijd nog PTT). Deze draaide gemiddeld 50 miljoen euro per jaar verlies. Na de privatisatie is dit omgezet naar winst (inmiddels zo'n 500 miljoen per jaar).
En de keerzijde is een hoop sluitingen van postkantoren. Er zijn zat plaatsen waar de postkantoren gesloten zijn. Ze waren niet winstgevend genoeg. Voor oude mensen nogal een probleem soms.
Een ander punt zijn de gewone brievenbussen. Ook niet fijn als je minder valide bent.
Ik ben het met je eens over het OV. Dit had eigenlijk een staatsbedrijf moeten blijven en misschien zelfs gewoon (bijna) gratis moeten zijn.
Juist. En zover ik het artikel over vrije markt begrepen heb laat de grondwet die ruimte er niet in.
En ik ben ook bang dat je marktwerking in het onderwijs gaat krijgen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer