Zoals Wouter reeds opmerkte: vermoedelijk een 0 vergeten in je omzetting ton naar getallen....Drieske schreef:Vind jij een gemiddeld opgeteld inkomen van 2 (of 3) ton veel? Ik vind dat niet zo heel erg veel hoor. Dat is genoeg om zonder (zware) problemen rond te kunnen komen, .............................
Wel nog even opmerken dat mijn verhaal hierboven enkel betrekking heeft op Vlaanderen. Maar naar wat ik begrijp is studeren in Nederland nog duurder.
Kinderen met ouders die een opgeteld inkomen van 2 of 3 ton hebben krijgen nog 350+ euro in de maand.
Dat zijn nu typische dingen die je op het net kan terugvinden.Al vraag ik mij dan nu af of die mensen inderdaad een studiefinanciering kunnen krijgen. Ik meende dat mijn ouders erbuiten vielen. En die verdienen samen zeer zeker nog niet de helft.
Hierbij heb ik het wel over Nederlandse studiefinanciering, niet de Belgische. De Nederlandse heeft altijd een basislijn van 250 euro. Ook als je ouders 10 miljoen per jaar verdienen. En dat bedoelde ik dus: zelfs als je ouders vrij veel verdienen ga je nog altijd studiefinanciering krijgen.E.Desart schreef:Dat zijn nu typische dingen die je op het net kan terugvinden.
http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/finan...tudie/recht.htm
http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/
enz .....
Zonder het zelf in detail na te zien nu, herinner ik mij van vroeger dat dit wel degelijk inkomensafhankelijk was, aantal kinderen ten laste, en vermoedelijk nog eens reeks andere dingen.
Weet ik, had ik begrepen. Ik reageerde op Drieske met een verfijning van de Vlaamse situatie, in reactie op zijn opmerkingen/vragen.Hierbij heb ik het wel over Nederlandse studiefinanciering, niet de Belgische. De Nederlandse heeft altijd een basislijn van 250 euro. Ook als je ouders 10 miljoen per jaar verdienen. En dat bedoelde ik dus: zelfs als je ouders vrij veel verdienen ga je nog altijd studiefinanciering krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/LeerkredietBelang van studiepunten
(...)
Ook bij het berekenen van de studietoelage in Vlaanderen wordt rekening gehouden met het aantal studiepunten waarvoor de student reeds studietoelagekrediet heeft opgebruikt.
Vanaf 2008-2009 wordt in Vlaanderen aan de studiepunten ook een leerkrediet gekoppeld, om het ongebreideld blijven studeren en herkansen te beperken. Hogeronderwijsinstellingen worden immers alleen nog voor studenten met voldoende leerkrediet gesubsidieerd.
Leerkrediet
Het leerkrediet is een hoeveelheid studiepunten die een student hoger onderwijs in Vlaanderen mag volgen om als subsidieerbaar student te blijven beschouwd.
Ontstaan:
Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, (Frank Vandenbroucke), voerde de maatregel vanaf 2008-2009 in om het onbeperkt (blijven) studeren en herkansen op kosten van de belastingbetaler te beperken. Het inschrijvingsgeld aan de Vlaamse universiteiten en hogescholen is immers relatief laag voor de student; de overheid past via subsidiëring aan de instellingen bij.
Wat is jouw definitie van een materialist?Marcelsch schreef:Hoewel de laatste reactie alweer gedateerd is voel ik toch de motivatie om alsnog een reactie te plaatsen. Allereerst ben ik geen materialist en geen kapitalist dus van argumenten als 'de belastingbetaler draait op voor jouw studie' word ik niet warm of koud. Daarnaast heeft mijn familie genoeg belasting afgedragen aan vadertje staat om mij tot mijn 300ste levensjaar te laten studeren.
Ik ga nu mijn 9de studiejaar in. 1 jaar HBO en straks 8 jaar op de Universiteit. Studeren is voor mij een hobby, 4 jaar geleden had ik mijn masterbul al aan kunnen vragen.
Klinkt als een klassieke slogan ... niet zelden als alibi gebruikt ...Daarnaast heeft mijn familie genoeg belasting afgedragen aan vadertje staat om ......
Een mogelijke oplossing..universiteiten zouden vakken los aan kunnen bieden, zoals de open universiteit dat doet.Wouter_Masselink schreef: ↑do 24 mar 2011, 20:11
waardoor je bijvoorbeeld 1 blok (net) niet met een voldoende afsluit doordat je met je hoofd met andere zaken zit. Hierdoor heb je op het einde van het jaar bijvoorbeeld nog 1 vak open staan die je dan in het volgende jaar in dient te halen. Sluit je net de bachelor fase af, dan zal je door de harde scheiding tussen bachelor en master fase eerst dit vak moeten halen waarna je vervolgens pas met je master kan en mag beginnen.