Puzzel Puzzels
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Universiteiten moeten boete voor langstudeerders betalen

Een opgeteld inkomen van 2 of 3 ton (300000) is inderdaad vrij veel, volgens mij ben je een nulletje vergeten.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

E.Desart

Drieske schreef:Vind jij een gemiddeld opgeteld inkomen van 2 (of 3) ton veel? Ik vind dat niet zo heel erg veel hoor. Dat is genoeg om zonder (zware) problemen rond te kunnen komen, .............................

Wel nog even opmerken dat mijn verhaal hierboven enkel betrekking heeft op Vlaanderen. Maar naar wat ik begrijp is studeren in Nederland nog duurder ;) .
Zoals Wouter reeds opmerkte: vermoedelijk een 0 vergeten in je omzetting ton naar getallen....

;) De gemiddelde Vlaming kan alleen maar dromen van 2 tot 3 ton.
Gezinsinkomen_2009
Gezinsinkomen_2009 827 keer bekeken
http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/publicat...iteit-leven.pdf

Bron: SVR - Studie 2010/3 in boekvorm - 267 paginas

De kwaliteit van het leven, een mozaïek van het dagelijks leven

Studiedienst van de Vlaamse Regering

Dries Verlet, Marc Callens

Figuur gemiddeld inkomen per maand in 2009

Blz 216 van PDF - Blz 215 van studie zelf

Voor geïnteresseerden: boek geeft veel meer interessante info .....
Eric
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Drieske

Hmm, nee, geen nulletje vergeten (allé, onrechtstreeks wel, maar ik dacht dat het wel degelijk 20000 was) ;) . Enkel verkeerd gedacht hoeveel een ton nu juist was. Het was een reactie op een opmerking van JWolters
Kinderen met ouders die een opgeteld inkomen van 2 of 3 ton hebben krijgen nog 350+ euro in de maand.

Maar mijn opmerking is waardeloos nu ;) . Ik dacht dus dat 2 ton 20000 euro was. Wat uiteraard stom is van mij. 200000 is wél veel :P .

Al vraag ik mij dan nu af of die mensen inderdaad een studiefinanciering kunnen krijgen. Ik meende dat mijn ouders erbuiten vielen. En die verdienen samen zeer zeker nog niet de helft :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
E.Desart

Al vraag ik mij dan nu af of die mensen inderdaad een studiefinanciering kunnen krijgen. Ik meende dat mijn ouders erbuiten vielen. En die verdienen samen zeer zeker nog niet de helft ;) .
Dat zijn nu typische dingen die je op het net kan terugvinden.

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/finan...tudie/recht.htm

http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/

enz .....

Zonder het zelf in detail na te zien nu, herinner ik mij van vroeger dat dit wel degelijk inkomensafhankelijk was, aantal kinderen ten laste, en vermoedelijk nog eens reeks andere dingen.
Eric
JWolters

E.Desart schreef:Dat zijn nu typische dingen die je op het net kan terugvinden.

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/finan...tudie/recht.htm

http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/

enz .....

Zonder het zelf in detail na te zien nu, herinner ik mij van vroeger dat dit wel degelijk inkomensafhankelijk was, aantal kinderen ten laste, en vermoedelijk nog eens reeks andere dingen.
Hierbij heb ik het wel over Nederlandse studiefinanciering, niet de Belgische. De Nederlandse heeft altijd een basislijn van 250 euro. Ook als je ouders 10 miljoen per jaar verdienen. En dat bedoelde ik dus: zelfs als je ouders vrij veel verdienen ga je nog altijd studiefinanciering krijgen.
E.Desart

Hierbij heb ik het wel over Nederlandse studiefinanciering, niet de Belgische. De Nederlandse heeft altijd een basislijn van 250 euro. Ook als je ouders 10 miljoen per jaar verdienen. En dat bedoelde ik dus: zelfs als je ouders vrij veel verdienen ga je nog altijd studiefinanciering krijgen.
Weet ik, had ik begrepen. Ik reageerde op Drieske met een verfijning van de Vlaamse situatie, in reactie op zijn opmerkingen/vragen.

Het topic startte met een Nederlandse situatie en de mening hierover.

Hier zitten zowel Vlamingen als Nederlanders.

Vergelijking van systemen geeft ideeën over alternatieve benaderingen.

In het Vlaams systeem zit via het puntensysteem een beperking (via het leerkrediet) ingebakken over het ongebreideld gebruik van gemeenschapsgeld door studenten die het univ leven eerder als een levensstijl zien dan een opleiding om tot een doel te geraken. De gemeenschap en de pa of ma betalen toch ......

http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiepunt
Belang van studiepunten

(...)

Ook bij het berekenen van de studietoelage in Vlaanderen wordt rekening gehouden met het aantal studiepunten waarvoor de student reeds studietoelagekrediet heeft opgebruikt.

Vanaf 2008-2009 wordt in Vlaanderen aan de studiepunten ook een leerkrediet gekoppeld, om het ongebreideld blijven studeren en herkansen te beperken. Hogeronderwijsinstellingen worden immers alleen nog voor studenten met voldoende leerkrediet gesubsidieerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerkrediet
Leerkrediet

Het leerkrediet is een hoeveelheid studiepunten die een student hoger onderwijs in Vlaanderen mag volgen om als subsidieerbaar student te blijven beschouwd.

Ontstaan:

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, (Frank Vandenbroucke), voerde de maatregel vanaf 2008-2009 in om het onbeperkt (blijven) studeren en herkansen op kosten van de belastingbetaler te beperken. Het inschrijvingsgeld aan de Vlaamse universiteiten en hogescholen is immers relatief laag voor de student; de overheid past via subsidiëring aan de instellingen bij.
Eric
Marcelsch

Hoewel de laatste reactie alweer gedateerd is voel ik toch de motivatie om alsnog een reactie te plaatsen. Allereerst ben ik geen materialist en geen kapitalist dus van argumenten als 'de belastingbetaler draait op voor jouw studie' word ik niet warm of koud. Daarnaast heeft mijn familie genoeg belasting afgedragen aan vadertje staat om mij tot mijn 300ste levensjaar te laten studeren.

Ik ga nu mijn 9de studiejaar in. 1 jaar HBO en straks 8 jaar op de Universiteit. Studeren is voor mij een hobby, 4 jaar geleden had ik mijn masterbul al aan kunnen vragen. Ik heb het afgelopen jaar meer dan 100 studiepunten gehaald. Wat mij opvalt is dat het onderwijs onnodig duur wordt gemaakt. Daarnaast is het onderwijs op dit moment ontzettend gedateerd. Het onderwijs moet veel meer gedigitaliseerd worden, i.e. meer hoorcolleges online. Voordelen: je hebt veel minder ruimte nodig en een onderwijsinstelling kan gebouwen gaan afstoten of voor andere doeleinden gaan verhuren. Daarnaast moet DUO (voorheen IBG) verdwijnen, omdat het een compleet overbodige instelling is. Maak onderwijs gratis, laat de onderwijsinstelling de registratie doen en je bent van alle administratie af. Maar goed, dit soort rigoureuze veranderingen zullen nooit plaatsvinden, omdat al die logge ambtenareninstanties geen zelfreinigend vermogen hebben. Eeuwig blijven vastklampen aan de bestaande praktijk. Daarom hebben wij ook nog altijd gemeentes en provincies, compleet overbodige bestuurslagen. Maar dat is weer een andere discussie.
benb

Welaan...

1 op de 5 studenten die gemiddeld met hun tentamens een zes halen frauderen.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederlan...n-er-op-los.htm

De bestuurders van universiteiten klagen al jaren over de 'zesjescultuur' die in het wetenschappelijk onderwijs zou heersen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1011620...en__.html?p=4,2

Het lijkt me dat dit een gat in de markt is om de financien op peil te krijgen en geen extra betalingen te doen voor studenten. Immers als je deze cijfers weet dan kun je ook achterhalen wie die student(e) is en maatregelen nemen. Het is een bestuurlijk item op de universiteit zelf.

Waarom moet ik als belastingbetaler meewerken aan zo'n studiehouding ?
nothing will change without a rebel
Wouter_Masselink

Dergelijke studiehoudingen zijn inderdaad verwerpelijk. Het is echter lastig om deze mensen te identificeren derhalve is de enige manier om hier iets aan te doen door de hele groep aan te pakken, iets wat niet bevorderlijk kan zijn.
"Meep meep meep." Beaker
benb

De leider van een organisatie is verantwoordelijk voor zijn produkt/dienst en niemand anders. Zeker zijn afnemer niet, die beslist of hij dat produkt/dienst zal afnemen en blijven afnemen in de toekomst.

Als je als leider weet dat een zesje mentaliteit een dominante rol heeft en als je weet dat 20% daarvan de boel belazert dan zit je al heel lang te slapen of het interesseert je gewoonweg niet.

Problemen bestaan niet als je een oplossing hebt of wilt hebben.'

De werkgever moet beoordelen of hij deze academicus zal aannemen, hem/haar verantwoordelijkheden gaat geven en een organisatie om de persoon heen bouwt.

Het kan toch niet zo worden dat er een lijstje gaat komen (misschien is deze er al) van universiteiten met een vlekje. Hiermee dupeer je de wel goede studenten.

En met extra geld lgeven los je dit natuurlijk nooit op. Wat mij betreft is de geldgever en de extrageld-gever mede verantwoordelijk voor dit falen.
nothing will change without a rebel
E.Desart

Marcelsch schreef:Hoewel de laatste reactie alweer gedateerd is voel ik toch de motivatie om alsnog een reactie te plaatsen. Allereerst ben ik geen materialist en geen kapitalist dus van argumenten als 'de belastingbetaler draait op voor jouw studie' word ik niet warm of koud. Daarnaast heeft mijn familie genoeg belasting afgedragen aan vadertje staat om mij tot mijn 300ste levensjaar te laten studeren.

Ik ga nu mijn 9de studiejaar in. 1 jaar HBO en straks 8 jaar op de Universiteit. Studeren is voor mij een hobby, 4 jaar geleden had ik mijn masterbul al aan kunnen vragen.
Wat is jouw definitie van een materialist?

Mensen hoeven helemaal geen materialist of kapitalist te zijn om weerstand te voelen iemands ander hobby te betalen met geld dat zij zelf vaak hoogstnoodzakelijk nodig hebben. Veel van die belastingbetalers hebben ook verantwoordelijkheden (moeten ook voor anderen zorgen, niet alleen voor zichzelf).

Jij hoeft ook helemaal geen materialist te zijn voor een houding zoals jij hier beschrijft: "Het zal mij een zorg zijn wie mijn hobby betaald." Ik kan daar andere benamingen of definities voor bedenken.

Het lijkt mij logisch dat een maatschappij naar regelgevingen zoekt om zich hier tegen te beschermen. Het vervelende is dat dergelijke maatregelen vaak ook anderen treffen.
Daarnaast heeft mijn familie genoeg belasting afgedragen aan vadertje staat om ......
Klinkt als een klassieke slogan ... niet zelden als alibi gebruikt ...

IK ga ervan uit, of hoop, uit dat jouw post anders klinkt dan gemeend.
Eric
Axioma91

Moeten universiteiten volgens de laatste berichten nu wel of niet een boete betalen voor iedere student die verhoogd collegegeld betaalt? Op internet vind ik slechts informatie over wat studenten te wachten staat, maar ik hoorde H. Zijlstra laatst nog benadrukken dat universiteiten meebetalen...
gast026

Ze betalen ieder 3000 euro per jaar extra. D.w.z. de universiteiten krijgen minder geld voor studenten die er langer over doen. Eerst bv x-bedrag per jaar, nu voor studenten die langer studeren vanaf dat jaar minder.
BadSanta

Goeie vraag.

Aam de ene kant vind ik het een goeie zaak dat er wat ambitie op de uni wordt gekweekt en dat doorwerken de norm word ipv 'dat tentamentje her ik wel ff'.

Aan de andere kant vind ik dat men zich niet met de privé keuzes van een student te bemoeien heeft. Als die zijn studie nou wil combineren met iets anders, dan is dat toch zijn/haar zaak?

En nee, de gemeenschap betaalt daar niet voor. Die mensen krijgen geen studiefinanciering meer. Ook neemt iemand die rustig iets in 2 jaar doet niet meer (gesubsidieerd) onderwijs af dan iemand die snel iets in 1jaar doet.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

BadSanta

Wouter_Masselink schreef: do 24 mar 2011, 20:11
waardoor je bijvoorbeeld 1 blok (net) niet met een voldoende afsluit doordat je met je hoofd met andere zaken zit. Hierdoor heb je op het einde van het jaar bijvoorbeeld nog 1 vak open staan die je dan in het volgende jaar in dient te halen. Sluit je net de bachelor fase af, dan zal je door de harde scheiding tussen bachelor en master fase eerst dit vak moeten halen waarna je vervolgens pas met je master kan en mag beginnen.
Een mogelijke oplossing..universiteiten zouden vakken los aan kunnen bieden, zoals de open universiteit dat doet.

Waarom zou je een vol jaar collegegeld + boete moeten betalen als je maar een deel (meestal iets van 1/12) van dat collegejaar nodig hebt?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!