benb schreef:Voorbeeld: hier in mijn nieuwe vaderland zie ik geen rolluiken op particuliere woonhuizen en ook niet/nauwelijks(juweliers wel maar ook niet allemaal) bij bedrijven. Als ik even wegga dan zijn mijn deuren open, de sleutels dikwijls nog in de auto.
Het kan dus wel, dat is wat ik duidelijk wil maken.
Analoog, sinds dat ik verhuisd ben uit de grote stad naar een naburig dorp:
In mijn nieuwe woonplaats zie ik nauwelijks rolluiken op particuliere woonhuizen en ook niet/nauwelijks bij bedrijven (volgens mij alleen de elektronica-winkel). Als ik even een boodschap doe midden op de dag zijn vaak nog mijn deuren open. In de grote stad zette ik mijn fiets dubbel op slot en werd hij nog gejat. Hier in het dorp (wat echt maar 4 kilometer verderop ligt) kan ik rustig mijn fiets in het rek zetten met een enkel slot en die een week later ongeschonden terugvinden.
Dat verschil alleen zegt al genoeg over het trekken van vergelijkingen: jouw ideaalplaatje kun je net zo goed in Nederland vinden en jouw doemplaatje kun je ongetwijfeld ook net zo goed in Denemarken vinden.
Aan een inbraak bv wordt altijd aandacht besteed.
In Nederland ook.
Rechtbanken beschermen de bevolking en straffen de dader.
Als de dader gevonden wordt ja. Net als in Nederland overigens.
Buitenlanders worden dikwijls het land uitgezet als je je straf uitgezeten hebt, dit speelt altijd mee in een rechtelijke beslissing.
Dat zijn dan ongetwijfeld buitenlanders zonder een Deens paspoort?
Auto's met oosteuropese kentekens -en andere- worden aangehouden en doorzocht, dat is beleid.
Lekker beleid. Komt op mij over als discriminatie. Ik weet niet hoe dat in Denemarken zit, maar hier rijden talloze Polen, Roemenen en Hongaren rond omdat zij hier nu eenmaal werken. Als het hier beleid zou zijn om die door elke agent staande te houden zijn voor hen de oplossing simpel zijn: schaf een auto aan met Nederlands kenteken. Veranderd dat wat aan de criminaliteit door Oost-Europeanen of door Nederlanders: neen.
De grenzen worden hierop bewaakt.
Het lijkt mij toch vrij sterk dat hier alleen maar geselecteerd wordt op kenteken. Volgens die redenering zouden diezelfde mensen in een andere auto zonder problemen door mogen rijden? Lekkere beveiliging.
Oorzaak was vooral dat de bevolking aangaf dat er geen criminaliteit meer gewenst was door deze mensen.
Ooh, dus alleen Oost-Europeanen zijn crimineel? Dat verklaart een hoop. Of bedoel je dat de bevolking alleen nog maar binnenlandse criminaliteit wil?
Kul.
Neem daarbij eens de statistieken die E. Desart reeds presenteerde en je komt tot de conclusie dat Denemarken toch verdomd veel op Nederland lijkt. Volgens mij zit er op dit vlak meer verschil tussen Amsterdam en Giethoorn dan tussen Nederland en Denemarken als geheel.