Ik snap het tot: udu = u^2 / 2 .ZVdP schreef:Dat is het concept bij substitutie.
Een voorbeeldje.
\(\int\cos(x)\sin(x)dx\)We merken op dat zowel een functie als zijn afgeleide in de integraal voorkomt. We kunnen denken om eens substitutie toe te passen.
We stellen sin(x)=u
differentiëren aan beide kanten levert
d(sin(x))=du
of
cos(x)dx=du
De integraal wordt dus
\(\int\cos(x)\sin(x)dx=\int[\sin(x)][\cos(x)dx]=\int udu=\frac{u^2}{2}+C\)Nu moet de substitutie weer ongedaan maken en u omschrijven naar x.
De oplossing van de integraal is dus sin²(x)/2+C
Volg je de berekeningen en de gedachtengang?
Ik zie nog niet hoe je dan uiteindelijk bij 1/2 X^4 uit moet komen.u' = 2x, maar u' kan ik ook schrijven als du/dx
Dus als je udu eenmaal hebt, wat dan de makkelijkere vorm is, neem je gewoon de primitieve.ZVdP schreef:Je begrijpt hoe we tot u²/2 komen?
We hebben dus een substitutie uitgevoerd (we hebben meer bepaald sinx vervangen door u, en dus cosxdx door du), zodat de integraal een makkelijkere vorm aanneemt.
We hebben hierdoor een uitkomst in functie van u. Maar de oorspronkelijke integraal stond in functie van x.
Deze uitkomst moet dus weer omgeschreven worden.
De uitkomst was u²/2+C en we hadden gesteld dat u=sinx
Dot wordt dus sin²(x)/2+C
7 delen door 3, geeft toch 2 + 1/3?aadkr schreef:Beste Fingerpicker,
We waren tot de volgende conclusie gekomen:
\(\int_{0}^{1} \frac{(u-2)}{(u+1)} \cdot du \)Hoe nu verder??
Ik zal een voorbeeld geven. Als we 7 delen door 3 ,dan kunnen we dit doen met een zogenaamde staartdeling
\(3/7\backslash =2+\frac{1}{7} \)Pas dit nu eens toe op de breuk\(\frac{u-2}{u+1} \)
JaDus als je udu eenmaal hebt, wat dan de makkelijkere vorm is, neem je gewoon de primitieve.
De primitieve van u is inderdaad 1/2 u².Maar de primitieve van u is toch al 1/2 u^2. Waarom is de primitieven van udu ook 1/2 u ^2?
trokkitrooi schreef:Ok, daar gaan we dan:
we hebben nu :
\( u' = 2x \)\( u' = \frac{du}{dx} \)(dit is notatiewijze)
maar dan ook :
\( \frac{du}{dx} = 2x \)(akkoord?)
maar dan dus ook :
\( du = 2x dx \)(denk maar aan 6/3 = 2, 6 = 3 * 2 )
Nu zijn we er bijna, want we kijken terug naar onze oude functie, die functie was :
\( f(x) = 2x * x^2 \)
en we gingen die functie..... integreren, dus dan schrijven we :
\( \int x^2 * 2x dx \)(zie die ''dx'''verschijnen)
nu gaan we alleen maar even wat knippen en plakken hoor, want we hebben:
\( u = x^2 \)en
\( du = 2x dx \)ik zie in de integraal een x^2 (zie jij hem ook?) en ik zie in mijn integraal een 2x dx (dus die op het einde die dx)
Nou dan vervangen we dat toch gewoon?
dus in plaats van x^2 schrijf ik nu u en in plaats van 2x dx (dus dat hele ding) schrijf ik nu du hoplakee...
en wat krijg ik dan?
\( \int ....... \)
Ik kom nu uit op een primitieve van e^X - 3 ln ( e^X +1 ), volgens mij is deze net niet helemaal goed, want ik kom uit op een eindantwoord van: e - 1 - 3 ln 2.aadkr schreef:7 gedeeld door 3 is inderdaad 2+1/3 . Sorry voor deze fout.
Maar de deling die je liet zien , die klopte helemaal.
\(\frac{u-2}{u+1}=1 -\frac{3}{u+1} \)De integraal veranderd dan in :
\(\int_{0}^{1} (1-\frac{3}{u+1} )\cdot du \)Kun je nu verder??