Alexander Hartmans
Artikelen: 0

(Filosofie): De Werkelijkheid

De werkelijkheid, oftewel realiteit, het bestaande, het zijnde en daarom het tegenovergestelde van wat schijnbaar is gedacht is, en wat alleen door het feit dat het mogelijk is gekenschets wordt.

Kant gebruikt voor de werkelijkheid, zoals die is. Volgens hem kent de mens de werkelijkheid alleen zoals hij deze waarneemt en interpreteert overeenkomstig de waarnemingsvormen en verstandscategorieen die a-priori in het bewustzijn aanwezig zijn. Zo kan de mens niets weten over de werkelijkheid op zichzelf, omdat hij de werkelijkheid alleen zoals deze aan hem voordoet.

De Rotterdamse filosoof Jan Vis schreef in zijn stuk "Het kennen van de werkelijkheid" het volgende: er zijn nogal wat denkers aan wie het niet ontgaan is dat wij tegenwoordig een heleboel kennis ter beschikking hebben, maar dat wij als het er op aan komt, bitter weinig weten.

Individuele werkelijkheid:

"...het leek wel alsof ze in heksen geloofden. Als ze een bezem zagen, was dit het bewijs dat heksen bestaan".

(Bron: Amerika wilde in heksen geloven, Metro, pag. 13, d.d. 5-3-2004: intervieuw met Hans Blix, hoofd van de VN-wapeninspecteurs).

Jan Vis memoreert hierover:

"Wij mensen zijn zelfs de werkelijkheid en toch vragen wij ons af hoe het zit met de werkelijkheid, met, let wel diezelfde werkelijkheid".

CC: Alexander Hartmans: persoonlijk sluit ik niet mijn ogen voor de dingen die ik zie en ervaar, want ik wil genieten van elke ervaring en als dat mijn werkelijkheid is dan mag dat zo zijn. Dat de werkelijkheid in ons zelf zit kan dat betekenen dat de voorstellingen van de dingen onze eigen interpretatie is van datgene wat wij waarnemen. Het kennen van de werkelijkheid is in feite - volgens mijn visie - het ontkennen van dezelfde werkelijkheid.

De werkelijke werkelijkheid:

Vele onder ons, waaronder ik - die denkt het ei van Columbus te hebben uitgevonden worden regelmatig geconfronteerd met het feit dat het feit niet is maar in feite iets anders is dan het is. Het hanteren van een theorie is maar een theorie, omdat er wezenlijk iets ontbreekt aan een theorie, namelijk het overtuigende bewijsvoering die de feiten onderbouwen. En! Die feiten zijn er niet altijd.

Hoe kan je de werkelijkheid begrijpen als die niet bestaat of is?

Menselijke werkelijkheid:

"Alle dwaasheden die de mens heeft gecreeerd en gecreeerd hebben, heeft slechts een enkel doel: het zichzelf en anderen voor de gek houden met dwaasheden".

(Bron: Alexander Hartmans).

Stel je eens voor: dat er buiten ons niets is en dat daarbuiten niet is zoals het lijkt. Buiten ons in een levenloze en kille wereld, dat omringt wordt door flora en fauna, en ja wel met dezelfde waarnemingen als de mens. Zo kan god buiten ons (= flora en fauna en mens) niet bestaan, alleen in ons zelf, omdat god volgens mijn visie door de menselijke geest tot leven is of was geroepen om het eigen bestaan in- en buiten ons, te kunnen verklaren.

Als ik mezelf wil onttrekken aan deze waanzieners, dien ik afstand te nemen van mijn eigen dwaasheden, en dat kan een lastige opgave zijn, omdat ik leef met een eigen menselijke werkelijkheid, met alle gevolgen van dien. Want waarheden, leugens, dromen, fantaseren maken deel uit van de werkelijkheid: versterken de ilusie dat wat we waarnemen ook datgene is wat het lijkt, en toch lopen we tegen de lamp met onze werkelijkheid.

Jullie zullen wel begrijpen dat het onderwerp werkelijkheid, net als voor mij, onbegrijpelijk is, dan bedoel ik: wat kunnen we in feite weten wat kennis is! Woorden zijn zomaar woorden, en juist daarom willen we vast houden aan die kennis, omdat - in mijn ogen - de gecreeerde zekerheid niet willen verliezen.

Stel je dit eens voor: hoe zou het zijn, dat we terug zouden kunnen gaan op het moment dat nog niets was, geen beschaving, geen cultuur, geen kennis, geen denkvermogen, geen grip op ons zelf, helemaal niets, behalve onze instincten om te overleven? Zou dat dan de werkelijkheid zijn?
JS

Re: (Filosofie): De Werkelijkheid

Stel je dit eens voor: hoe zou het zijn, dat we terug zouden kunnen gaan op het moment dat nog niets was, geen beschaving, geen cultuur, geen kennis, geen denkvermogen, geen grip op ons zelf, helemaal niets, behalve onze instincten om te overleven? Zou dat dan de werkelijkheid zijn?

Hoe voelde we, en wat was er, voordat we geboren werden ?
Anonymous

grandioos stuk... Dit is ook iets wat ik me constant van bewust ben.
deosolis

Juist.

Stel je voor dat je geboren werd zonder zintuigen, met verder alles tip top in orde. Zou je dan een bewustzijn krijgen?
Alexander Hartmans

JS schreef:
Alexander Hartmans schreef:

Ik denk totaal niets. :shock:
Alexander Hartmans

grandioos stuk... Dit is ook iets wat ik me constant van bewust ben.

Dank je gast. Wat is werkelijk: fictie of de werkelijkheid?
janos

Fictie;- verdichting

-vinding

-verdichtsel

- verzinsel

- niet aan de werkelijkheid beantwoordende voorstelling, die men

als uitgangspunt neemt.

Alles wij wij kunnen zien is inderdaad een verdichting.

Indien een Godheid dit heeft gemaakt is het ook een vinding van hem.

Verdichtsel, zie verdichting.

Natuurlijk als de Godheid dit wilde... is het inderdaad eerst een verzinsel

Dan is de 'werkelijkheid' door de mens bedacht.

ergo.... alles is een Fictie. :shock:
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Alexander Hartmans

janos schreef:Fictie;- verdichting

-vinding

-verdichtsel

- verzinsel

- niet aan de werkelijkheid beantwoordende voorstelling, die men

als uitgangspunt neemt.

Alles wij wij kunnen zien is inderdaad een verdichting.

Indien een Godheid dit heeft gemaakt is het ook een vinding van hem.

Verdichtsel, zie verdichting.

Natuurlijk als de Godheid dit wilde... is het inderdaad eerst een verzinsel

Dan is de 'werkelijkheid' door de mens bedacht.

ergo.... alles is een Fictie.   :shock:
Prachtig, waar heb je dit vandaan?
kakkerlak2009

Realiteit is een illusie en is relatief net zoals met tijd.

Voor een vogel met slechte ogen is een raam gewoon lucht, zijn realiteit is dat er gewoon lucht is. Zodra hij zijn vleugel breekt door de botsing met dit raam verandert zijn realiteit. De lucht wordt glas.

Voor een hond is er geen verschil tussen het ene bedrijf en het andere bedrijf. Het zijn gewoon gebouwen. Voor ons is het ene gebouw een supermarkt en het ander gebouw een kledingzaak. Onze realiteit verschilt.

Voor iedereen is de realiteit anders. De echte echte realiteit is de realiteit zoals die ervaren wordt door iedereen (mens en dier).
janos

Beste Alexander,

Was niet zo moeilijk hoor!

Gekeken in het woorden boekje (ouder dan 50 jaar) daar stond de omschrijving van het woord 'fictie' en daar je vroeg of het nu allemaal fictie was of werkelijkheid, komt mijn visie overeen met de betekenis van het woordje.... . Maar je kunt het ook gewoon om je heen zien hoor...

Je moet maar denken dat alles wat door mensen handen gemaakt is in feite allereerst bedacht moet zijn alvorens het het te kunnen uitvoeren en gestalte te doen geven. En zo zal het de Godheid (de Bron) het ook gedaan hebben ..... in feite zijn alle goede dingen op aarde een zwakke afspiegeling van wat echt mogelijk is. :wink:
Alexander Hartmans

janos schreef:Beste Alexander,

Was niet zo moeilijk hoor!

Gekeken in het woorden boekje (ouder dan 50 jaar) daar stond de omschrijving van het woord 'fictie' en daar je vroeg of het nu allemaal fictie was of werkelijkheid, komt mijn visie overeen met de betekenis van het woordje....   . Maar je kunt het ook gewoon om je heen zien hoor...

Je moet maar denken dat alles wat door mensen handen gemaakt is in feite allereerst bedacht moet zijn alvorens het het te kunnen uitvoeren en gestalte te doen geven. En zo zal het de Godheid (de Bron) het ook gedaan hebben ..... in feite zijn alle goede dingen op aarde een zwakke afspiegeling van wat echt mogelijk is.   :wink:
Maar als mijn eigen werkelijkheid, dus niet de werkelijkheid die door mensen handen is geschapen allemaal schijn is, hoe verklaar je dan de wereld, het bestaan van jezelf?
janos

Tja.... dan hebben we allemaal een schijnwereld binnen die van jou en je zult op je sterfdag wakker worden.(?) :shock:

Maar even dit ... ik geloof niet in een schijnwereld, en waarom niet?

Wel, als je droomd dan is dat op dat moment levens echt voor je zelf met alles er omheen. En dat gene wat die zgn droom opwekt of toelaat dat ben jij zelf. :wink:
Alexander Hartmans

janos schreef:Tja.... dan hebben we allemaal een schijnwereld binnen die van jou en je zult op je sterfdag wakker worden.(?)     :shock:

Maar even dit ... ik geloof niet in een schijnwereld, en waarom niet?

Wel, als je droomd dan is dat op dat moment levens echt voor je zelf met alles er omheen. En dat gene wat die zgn droom opwekt of toelaat dat ben jij zelf.   :wink:
Als ik wakker word en kijk naar buiten en ik ga dan ook naar buiten, dan ervaar ik alleen de grenzeloze menselijke domheid. Velen laten zich leiden door dwaasheden, inplaats van en door voorgevoelens. Sommige noemen dat: de werkelijkheid. Ik schreef eens een topic met de titel: herkomst van kennis. En, weet je wat, geen enkele reactie. Waarom?.....
janos

Als ik wakker word en kijk naar buiten en ik ga dan ook naar buiten, dan ervaar ik alleen de grenzeloze menselijke domheid. Velen laten zich leiden door dwaasheden, inplaats van en door voorgevoelens. Sommige noemen dat: de werkelijkheid. Ik schreef eens een topic met de titel: herkomst van kennis. En, weet je wat, geen enkele reactie. Waarom?.....
intressant is dat je schrijft; " inplaats van en door voorgevoelens. '

Hierbij moet ik wel aannemen dat je het innerlijke van de mens ook als 'gevoel' beschouwt en niet als een instinktief biologisch machine met computeralures qua opslag waarbij de randapparuur aangestuurt wordt vanuit een cpu. die uitsluitend op eigenvoordeel is geprogrameert.

Waarkomt nu dat gevoel vandaan, of hoe is het gevoel ontstaan? Dat is de link naar de herkomst van kennis .
Monnik

Mensen, iedereen heeft wel eens een periode dat de werkelijkheid er bijzonder onsamenhangend uit komt te zien en dat er achter ieder zwaar bevochten idee wel een oneindige reeks vragen lijkt te schuilen.

Gelukkig gaan deze perioden vaak ook wel weer voorbij.

Bedenk dat je bij een kind alleen maar onbegrip oproept als je hem vertelt dat de werkelijkheid slechts schijn is, dit is alleen iets waar mensen op latere leeftijd last van kunnen krijgen als ze het geluk hebben om genoeg van de wereld in zich op te hebben genomen om ergens verward over te raken.

Het is in feite een mysterie dat je het heelal niet in de hand kunt houden, dat je het niet kunt oplossen als het ware en dat kan wel eens frustrerend zijn en het gevoel geven dat je de zaken niet in de hand kunt houden. Er wordt van alle kanten tegelijk aan gebouwd en het is nu eenmaal niet zeker dat al die bouwsels opelkaar aansluiten.

Tegelijk is dat ook de bron van het bewustzijn, de ervaring dat je niet alleen bent en dat je acties gecombineerd worden met acties van anderen en tezamen een ervaring opleveren. Een ervaring die door zal gaan tot de chaos er op volgt.

De angst voor de sterfelijkheid brengt met zich mee dat men verlangt naar een onwrikbare zekerheid, naar een eeuwige werkelijkheid die echter is dan de echte maar onzekere werkelijkheid. Dit is een figment, deze werkelijkheid is surrealistisch. bestaat niet.

De positieve kant van onzekerheid is dat je zolang je deze voelt de kans hebt om je gedachten opnieuw te bouwen en verwarring op te ruimen.
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid

Terug naar “Filosofie”