Daar lijkt het inderdaad op.Is dat nu niet precies het grootste probleem? De partijen die door alle polarisatie tijdens campagnes niet meer anders kunnen dan volharden in hun standpunten en steeds minder bereid lijken om ook maar iets toe te geven?
Ik weet dat het ****** lijkt, maar het probleem wordt zo al veel te ingewikkeld gemaakt, dus even ter duiding: de taalgrens staat op zich los van die kieskring. Een aantal Waalse politici vragen om een uitbreiding van taalfaciliteiten in de rand rond Brussel als compensatie voor een eventuele splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.Ik vraag me af hoeveel 'simpele burgers' die BHV-kwestie nu écht relevant vinden. En hoeveel burgers zich nu écht druk maken om de taalgrens en of Waalse resp. Vlaamse politici nu net iets meer invloed hebben dan de ander.
En inderdaad: de meeste mensen vinden BHV niet echt relevant, aan beide kanten van de taalgrens trouwens. Ik vind het ook bedenkelijk dat dit zo hoog op het prioriteitenlijstje van de dames en heren politici staat. Anderzijds gaat het hier wel om een ongrondwettelijke situatie, waarvan het Grondwettelijk Hof gezegd heeft dat die moet opgelost worden. De eisen die door de Waalse politici gesteld worden als de Vlamingen een splitsing van BHV willen, zijn dus compensaties voor het oplossen van een ongrondwettelijke ongelijkheid. Anderzijds is er aan de linkerzijde (zowel in Vlaanderen als in Wallonië) waarschijnlijk wel voldoende bijval voor een federale kieskring (die de ongelijkheid ook wegwerkt), maar dat slikt de rechterzijde in Vlaanderen gewoon niet.
Amen. BHV ís een probleem, maar het is belachelijk dat dit ene probleem, dat een relatief klein deel van de bevolking bezighoudt, de oplossing van een pak andere problemen in de weg staat. Maar BHV "in de koelkast stoppen" is ook al onmogelijk geworden door de beloften die gemaakt zijn voor de verkiezingen. (En de cirkel is weer rond.)Natuurlijk zal het schelen dat ik geen Belg ben en dus niet bij de hele kwestie betrokken ben, maar binnen de Nederlandse politiek denk ik er vaak wel zo over: houd je eens bezig met zaken die er echt toe doen.