Puzzel Puzzels
hikikomori
Artikelen: 0

Werking van rc-kring als low-pass filter

Hey!

Kan iemand mij de werking van een RC-kring als low-pass filter uitleggen? Ik weet wat een low-pass filter is maar ik kan geen logische verklaring geven waarom lage frequenties erdoor komen als de condensator na de weerstand staat.

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

ZVdP

Re: Werking van rc-kring als low-pass filter

Ik vermoed dat de weerstand in serie staat en de condensator in parallel naar de grond?

Des te hoger de frequentie, des te lager de impedantie van een condensator; Z=1/(jwC)

Voor hoge frequenties is de condensator dus bijna een kortsluiting, waardoor er praktisch geen signaal naar de load zal vloeien. Bijna alles 'lekt' via de condensator naar de grond.

Voor lage frequenties is de condensator bijna een open, dus zal praktisch al het signaal naar de load gaan.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

hikikomori

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van de keten die ik bedoel, een low pass.

Dus bij lage frequenties loopt alles erdoor, en hoge frequenties worden tegengehouden..

Waarom worden de hoge frequenties tegengehouden als net dan de impedantie van de condensator laag is?
ZVdP

Zoals ik al zei is bij hoge frequenties de condensator bijna een kortsluiting. Je kan de condensator dan vervangen door een draad. Hierdoor zal Vout bijna 0 zijn. Bij lage frequenties is de impedantie van de condensator zeer groot zodat je hem kan weglaten en dan staat er enkel die weerstand. Dan is Vout gelijk aan Vin (bij een onbelaste filter)

Je circuit kan dus benaderd worden door:

voor hoge frequenties:
hoog
hoog 1475 keer bekeken
voor lage frequenties:
laag
laag 1486 keer bekeken

hikikomori

Ik heb gelezen dat je dat zei, alleen snap ik niet goed wat je bedoelt met kortsluiting.

Hoe ik het nu snap is:

In het circuit dat ik gegeven heb passeert alles (hoge en lage frequenties) door de weerstand R, want die is niet frequentie-afhankelijk. Bij hoge frequenties is de capacitieve reactantie laag en loopt het gewoon verder in het circuit. Bij lage frequenties is de capacitieve reactantie hoog en loopt het niet verder maar wordt het afgenomen (Vout)... low pass

Als we nu de condensator zouden vervangen door een spoel, lopen de lage frequenties gewoon door in het circuit en de hoge frequenties passeren niet door de spoel omdat de inductieve reactantie bij hoge frequenties net hoog ligt. De hoge frequenties worden dan afgenomen over de spoel... high pass

Is dat een goede redenering of verzin ik maar wat? ;)

Alvast bedankt voor je hulp.
ZVdP

Ik heb gelezen dat je dat zei, alleen snap ik niet goed wat je bedoelt met kortsluiting.
Daarmee bedoel ik dat je de condensator vervangt door een verbinding of geleider, zoals op de eerste figuur voor hoge frequenties gedaan is.

Bij een spoel is het inderdaad omgekeerd.

Een trucje om snel een idee te krijgen over het gedrag van simpele circuitjes bij lage en hoge frequenties is om

bij lage frequenties: alle condensatoren te vervangen door open klemmen en spoelen te vervangen door verbindingen.

bij hoge frequenties: condensatoren vervangen door verbindingen en spoelen door open klemmen.

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

ZVdP

In dit geval kan je het ook simpelweg beschouwen als een spanningsdeler (wederom in onbelaste toestand).

Je weet dat bij een spanningsdeler de spanning over een impedantie kleiner wordt wanneer die weerstand ook kleiner wordt. Dus weer bij hoge frequenties is de impedantie van de condensator klein, en dus ook de deelspanning over die condensator in de spanningsdeler.

Met die spanningsdeler vind je ook zeer makkelijk de transferfunctie van de filter:
\(v_{out}=\frac{\frac{1}{j\omega C}}{R+\frac{1}{j\omega C}}v_{in}\)
En na vereenvoudiging:
\(\frac{v_{out}}{v_{in}}=\frac{1}{Rj\omega C+1}\)
Nu kan je ook weer makkelijk de limiet voor
\(\omega\)
naar 0 en naar oneindig nemen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!