Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gdhmndr
Artikelen: 0

Re: Uitspraak van woorden met eu-klank

Ik zou het gewoon uitspreken met de /eu/ van keuken [of nog beter; met de klank /eeuw/, dus /neeuw-tri-no]

Een aantal opmerkingen bij al het erboven geschrevene;

Neuter, waarva neutrino afgeleid is, is een Latijns woord, niet Grieks.

Je hebt in het Latijn de woorden 'uter?' (wie van beiden?), 'uterque' (elk van beiden) en 'neuter' (geen van beiden). Neuter is niets anders dan ne+uter en werd in het Latijn ook als een glijdende klank uitgesproken /ne-oeter/.

De tweeklank e-psilón + u-psilón [ευ] is in het Grieks bijna met zekerheid uitgesproken geweest in de oudheid zoals in ons woord 'eeuw', dus πνεῦμα --> pneeuwma

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

In physics I trust

De tweeklank e-psilón + u-psilón [ευ] is in het Grieks bijna met zekerheid uitgesproken geweest in de oudheid zoals in ons woord 'eeuw', dus πνεῦμα --> pneeuwma

Interessante uitspraak. Ik vraag me af hoe dat wordt bepaald? Misschien weet iemand hier er meer over. Indien hier een discussie over zou ontstaan splits ik dit wel af.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Arie Bombarie

Heel veel mensen denken dat je "Eu-ropa" moet zeggen, maar dat is een misverstand. Je moet zeggen "Ui-ropa", dat komt nog van de oude Greuken :roll: .

Zie ook: <object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> .

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

317070

Interessante uitspraak. Ik vraag me af hoe dat wordt bepaald? Misschien weet iemand hier er meer over. Indien hier een discussie over zou ontstaan splits ik dit wel af.
De Grieken letten heel erg op hun uitspraak. Er zijn nog veel geschriften te vinden die een juiste uitspraak helemaal beschreven. (al is dat natuurlijk ook niet superhandig)

Verder grappig dat ze zeggen dat je het als Uiropa moet uitspreken, en ze er vervolgens een erg Hollands Uirouwpa van maken. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!