Beste.
Op het forum van vroege vogels (en bij artis maar die hadden geen tijd) heb ik de volgende vraag gesteld maar men kan die (nog) niet beantwoorden. Mogelijk gaat dit hier wel lukken.
Bij het schoonmaken van de vijver valt het me ook dit jaar weer op dat, net als de voorgaande jaren, er in de wortel massa van de waterlelie zich gewone wormen bevinden. Een worm gewoon in een glazen potje met daarin water, houd het een behoorlijke tijd uit maar zal uiteindelijk verdrinken. Wat is de logica dat ze wel in de vijver op een diepte van 50 cm. toch kunnen overleven.
Mijn conclusie is dat de dichtheid van de wortel massa het overleven van de worm mogelijk maakt doordat er ook zuurstof, afkomstig van de waterlelie en via de wortels weer vrijgegeven, opgeslagen wordt in diezelfde wortel massa waarin de worm dan weer kan leven. Maar of dit ook zo is? Los van het feit hoe de worm daar gekomen is. Oké, de worm kan bij mij in de vijver en naar de bodem zijn gevallen!
(een ander op het forum verteld dat ook zij wormen vind in een oude waterbak die op een terras staat. Ik ga er in dit laatste geval maar van uit dat ook hier een laagje grond zit maar in de bak vallen doen ze daar dan natuurlijk niet).
Zijn jullie in staat een antwoord op mijn vragen te geven.
Doei, Pmud.
Puzzels