Hier gooi je twee dingen door elkaar. Rustmassa
\(m = 0\)
wil NIET zeggen dat het foton in rust verkeert.
De rustmassa is per definitie de massa die een deeltje heeft als zijn impuls \(p = 0\)
. [/b]Voor een foton kan dit nooit voorkomen, hiervoor geldt altijd
\(E = p \cdot c\)
en dus kun je uit de formule die sirius gaf zien dat zijn rustmassa dan 0 is, ondanks dat we deze nooit direct kunnen meten.
Ok, in mijn enthousiasme ben ik begonnen met meerdere vragen tegelijkertijd te stellen over twee onderwerpen. Dit nu blijkt onverstandig, want er gaan nu diverse zaken door elkaar spelen. Vanaf nu zal ik één vraag tegelijk stellen. Het antwoord op één vraag geeft mij al genoeg kopzorgen

.
Hoe kan men bepalen of een deeltje impuls heeft?
Impuls geeft een hoeveelheid beweging in een bepaalde richting aan. Wat ik mij in dit verband afvraag is: hoeveelheid beweging en richting t.o.v. wie of wat?
V.b. van wat ik bedoel.
Stel er zijn twee waarnemers van een deeltje. De waarnemer A 'reist' met het deeltje mee en waarnemer B blijft op zijn plaats. Voor waarnemer A zal het deeltje geen impuls hebben (het deeltje is in rust t.o.v. waarnemer A) en voor waarnemer B zal het deeltje wel impuls hebben (het deeltje beweegt t.o.v. waarnemer B).
In dit voorbeeld zou hetzelfde deeltje dus tegelijkertijd twee verschillende waarden voor de impuls opleveren. Volgens mij kan dit niet, dus vandaar mijn vraag: impuls t.o.v. wie of wat?