Moderator: Rhiannon
In Nederland kun je je abonneren op de maaltijden van Tafeltje Dek Je. Voedzaam en redelijk van smaak. Kleine porties want eigenlijk bedoeld voor senioren.
Ik denk dat het antwoord er vooral vanaf gaat hangen van wat je naast die maaltijden nog meer eet.Stel dat je als warme maaltijden alleen magnetronmaaltijden eet, wat voor menu en merk zou je dan het beste kunnen kiezen als je zo gezond mogelijk wilt eten?
Lees verder hierExtra aandacht: kant-en-klaarmaaltijden
Kant-en-klaarmaaltijden zijn een geval apart. Behalve dat ze vaak schrikbarend duur zijn, zijn ze meestal lang niet zo gezond als zelfgemaakte magnetronmaaltijden.
Zo heeft de fabrikant er vaak veel zout aan toegevoegd. Daarnaast kan de maaltijd veel ongezond verzadigd vet bevatten. Ook zitten er vaak lang niet genoeg groenten in. Iedere dag zou je 200 gram groenten moeten eten, maar dat red je niet met de gemiddelde kant-en-klaarmaaltijd.
Kijk dus in de winkel goed op het etiket om te zien hoeveel zout, verzadigd vet en groenten je kant-en-klaarmaaltijd bevat. Als het gerecht minder dan 3 gram zout, minder dan 20 gram verzadigd vet en meer dan 200 gram groenten bevat, weet je dat je een gezonde maaltijd koopt.
Is leren koken geen optie? Goedkoper, lekkerder, en gezonderDank allemaal. Ik zal eens rondkijken en experimenteren, maar waarschijnlijk wordt het uiteindelijk wel een soort van Tafeltje Dek Je.
Is leren koken geen optie? Goedkoper, lekkerder, en gezonder![]()
http://www.raz.nl/services/maaltijdservice...ragen#aanmeldenElke schreef:Volgens mij is Tafeltje Dekje bedoeld voor senioren die niet meer kunnen koken of geen boodschappen meer kunnen doen. De versies van Tafeltje Dekje die ik ken, werken grotendeels op vrijwillige basis (of tegen een geringe onkostenvergoeding) voor het rondbrengen van de maaltijden. Je betaalt natuurlijk als klant een bedrag, maar dat is voornamelijk voor de ingrediënten en het bereiden ervan, maar niet voor het rondbrengen.
Persoonlijk vind ik dat je als je niet kunt/wilt koken, inderdaad maar magnetronmaaltijden van de supermarkt moet gaan eten in plaats van die vrijwilligers werk te bezorgen waar ze niet voor bedoeld zijn.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit soort voorzieningen in België of in andere delen van Nederland geregeld zijn, maar dit is de ervaring die ik ermee heb. Wilde dit hier delen om het misschien mee te nemen in je afweging om ooit aan zo'n maaltijdvoorziening te beginnen of niet.
Maar heb je daar wel genoeg aan als het gaat om de hoeveelheid?Bartjes schreef:http://www.raz.nl/services/maaltijdservice...ragen#aanmelden
Overigens heb ik vandaag drie kant-en-klaar-maaltijden bij de Jumbo gekocht (dat is het dichtste bij). Maar ze hadden niet veel keus, dus dat wordt dan verdeop zoeken of toch maar een maaltijdservice.