Er is daar zeker onderzoek naar gedaan. Zoals BenM beweert, is het inderdaad afhankelijk van de halfwaardetijd van het gebruikte antidepressivum (AD). De
halfwaardetijd is:
Halfwaardetijd
Wanneer wij een stof in de bloedbaan brengen probeert ons lichaam dat op te ruimen. De halfwaardetijd van een bepaalde stof (medicijn) is de tijd die het duurt voor de helft van het oorspronkelijke gehalte van die stof in het bloed wordt gevonden.
Een medicijn met een lange halfwaardetijd wordt dus niet zo snel afgebroken en men zal het minder vaak hoeven te slikken als een medicament met een korte halfwaarde.
Ik herinner me ook dat, als je zo'n 3 à 4 keer de halfwaardetijd neemt, dat dit ongeveer overeenkomt met de tijd waarop het medicijn zo goed als volledig uit het lichaam verdwenen is. Ik wil het nog wel eens bekijken hoe lang die t1/2 (halfwaardetijd) voor enkele AD's bedraagt, maar nu heb ik geen tijd. Ik vermoed ook heel sterk dat je maximaal enkele weken zal moeten rekenen vooraleer het AD dan gezien wordt als 'verdwenen uit het lichaam'.
Verder is bekend dat het nemen van AD's wel degelijk een risico vormt tijdens de zwangerschap. Dat betekent dat het gebruik ervan zoveel als mogelijk moet worden beperkt.
In 2006 schreef de
BCFI:
Bij depressie tijdens de zwangerschap verdient een niet-medicamenteuze aanpak de voorkeur. Soms kan het starten of verder zetten van een behandeling met antidepressiva evenwel gewettigd zijn. Het is in dat geval belangrijk te weten wat de huidige kennis is omtrent de doeltreffendheid en de risicos van antidepressiva tijdens de zwangerschap: deze kennis is beperkt. Wat doeltreffendheid betreft, vonden we geen specifieke studies bij de zwangere vrouw. Bij stoppen van de behandeling rond de conceptie dient men wel rekening te houden met mogelijk heroptreden van de depressie. Wat de risicos betreft, is een teratogeen effect voor geen enkel middel uit te sluiten; voor paroxetine is recent ongerustheid ontstaan in verband met mogelijke majeure cardiale afwijkingen. Bij gebruik van antidepressiva op het einde van de zwangerschap, zijn bij de neonatus problemen, optredend kort na de geboorte, beschreven met antidepressiva van verschillende klassen. Of gebruik van antidepressiva door de moeder een invloed heeft op de neurocognitieve ontwikkeling van het kind op lange termijn, blijft controversieel. ...
Verder kom je nog
het volgende tegen:
Gebruik van SSRIs tijdens de zwangerschap is geassocieerd met verschillende ongunstige uitkomsten voor het kind. Dit blijkt uit een Deense, prospectieve cohortstudie die is uitgevoerd door Lund c.s. In het onderzoek werd gecorrigeerd voor factoren als leeftijd, BMI voorafgaand aan de zwangerschap en roken. ...
Of, het volgende
promotieonderzoek:
Bijna twee procent van de zwangere vrouwen gebruikt antidepressiva. Dat dit het ongeboren kind kan beïnvloeden, laat ziekenhuisapotheker Tessa Ververs zien in haar promotieonderzoek dat ze uitvoerde aan het UMC Utrecht. In de baarmoeder zijn babys beweeglijker en tijdens hun eerste levensjaar komen ze vaker bij de huisarts. Ververs promoveert op 14 april aan de Universiteit Utrecht. ...
Op zich primeert natuurlijk de gezondheid van de moeder boven die van het ongeboren kind, al was het nog maar omdat de ongeboren baby de mama nodig heeft om zelf te kunnen overleven. Dus, als de mama ernstig depressief is, dan kunnen er wel AD's gegeven worden. Maar dat zal dan mogelijks negatieve gevolgen hebben voor de ongeboren baby. Vandaar dat het bij depressie aangewezen is om eerst te kijken of psychotherapie voldoende soelaas kan brengen.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-