Ik snap je punt niet helemaal, het lijkt erop dat je een paar zaken door elkaar aan het halen bent.
Elementen zijn atomen van een bepaalde soort, dus met een bepaald aantal protonen in de kern. Bijvoorbeeld waterstof heeft 1 proton, en koolstof heeft 6 protonen in de kern. Om een element te "maken" moet je dus die protonen bij elkaar zien te krijgen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met kernfusie, waarbij je twee elementen met een laag aantal protonen samenvoegt tot een element met de som van het aantal protonen, of bijvoorbeeld met kernsplijting, waarbij je een element met veel protonen opsplitst in twee elementen die samen evenveel protonen hebben. Deze processen veranderen dus zowel de verhouding van de elementen op aarde, als het absolute aantal. Bedenk wel dat deze kernprocessen bijna niet voorkomen op aarde.
Het binden van zuurstof waar jij het over hebt is wanneer twee of meer atomen een molecuul vormen, bijvoorbeeld water. Wanneer zo een molecuul gevormd wordt, heb je nog steeds dezelfde atomen en dus dezelfde elementen als daarvoor en dit verandert dus niets aan de elementsamenstelling.
De energie die de aarde ontvangt van de zon wordt ook weer uitgezonden, omdat de aarde een bepaalde temperatuur heeft. Alles met een bepaalde temperatuur zal straling uitzenden (
zwarte straler). Netto ontvangt de aarde evenveel energie als dat het weer uitzendt. Indien hij meer energie zou ontvangen, zou hij opwarmen, indien hij meer zou uitstralen zou hij afkoelen.
Over donkere energie gaan we het in deze topic niet hebben, dit is weer iets totaal anders.