Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

Door een fysiek medium als glas gaan ze immers ook langzamer.
Dat is een misvatting. Tussen de atomen van de stof heeft een foton altijd de snelheid c. Het is eerder het absorberen en weer uitzenden van een foton door een atoom waarmee het onderweg interageert dat voor vertraging zorgt. Het optelsommetje van deze vertragingen zorgt ervoor dat een lichtgolf in glas langzamer gaat dan c.

Individuele neutrino's interageren nauwelijks met materie. Kans dat ze aankomen, kleine kans dat ze onderweg onderschept worden en nooit meer zullen worden gesignaleerd. Maar degenen die aankomen hebben dan ook aantoonbaar onderweg nergens last van gehad. (of het zou van een vervormde ruimtetijd moeten zijn, daarover durf ik me in dit verband niet uit te laten)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
317070

Je zou je dan kunnen afvragen of er toch invloed vanuit het vacuum kan zijn op aspecten in de meetmethode in dergelijke experimenten als in Cern waardoor men tot andere resultaten komt.
In concreto? Het kan niet gewoon ruis zijn, want we meten consistent dat de neutrino's te snel zijn. Dat het één of ander vreemd effect is, is trouwens juist het ganse punt van het experiment. Tot voor kort dachten we dat niets sneller kon dan de snelheid van het licht. Ook al zouden de kwantumvelden in het vaccuüm verantwoordelijk zijn, het blijft sowieso opzienbarend.

Bovendien zijn de experimenten niet in vacuüm uitgevoerd, maar gewoon dwars doorheen de Alpen. De neutrino's hebben daar geen last van, en moesten ze er al last van zouden hebben, zal dat vertragend en niet versnellend werken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
kitcar

317070 schreef:In concreto? Het kan niet gewoon ruis zijn, want we meten consistent dat de neutrino's te snel zijn. Dat het één of ander vreemd effect is, is trouwens juist het ganse punt van het experiment. Tot voor kort dachten we dat niets sneller kon dan de snelheid van het licht. Ook al zouden de kwantumvelden in het vaccuüm verantwoordelijk zijn, het blijft sowieso opzienbarend.

Bovendien zijn de experimenten niet in vacuüm uitgevoerd, maar gewoon dwars doorheen de Alpen. De neutrino's hebben daar geen last van, en moesten ze er al last van zouden hebben, zal dat vertragend en niet versnellend werken.
ik zei daarom bewust niet dat het effect van deeltjes die uit het vacuum verschijnen direkt op de neutrino's invloed heeft want dat zou ze afremmen, maar wel wellicht op andere aspecten cq interactie met externe bronnen (sattelieten wellicht?) die in de meetmethode worden gebruikt waardoor je andere resultaten krijgt

Al lijkt ook dat me vreemd aangezien het blijkbaar nogal wat energie kost om dmv bv. resonantie die massaloze deeltjes in paren te laten verschijnen vanuit het vacuum (is de definitie van vacuum wel juist ? Dat is een andere vraag "nu nog maar even niet" en niet direkt relevant , ik weid dan te veel uit denk ik.) Waar ik me niet in verdiept heb is de invloed van het aards gravitatieveld en wellicht andere invloed van de maan, zon e.d. en hoe ze dat over die afstand corrigeren in de meting.
Bartjes

Bartjes schreef:Voor de belangstellenden. Zie hier:

http://cdsweb.cern.ch/record/1384486

Een video met een lezing en nagenoeg alle vragen en antwoorden over de opzet van het experiment. Als je een paar uur de tijd hebt, en Engels (met een accent) verstaat, zeker de moeite waard. Net ook zelf gekeken.
Ik wil de mensen hier nogmaals oproepen die videopresentatie te bekijken waar aan het eind vrijwel alle vragen gesteld en beantwoord worden die hier steeds weer geopperd worden. Het lijkt waarachtig wel alsof men zich bewust niet goed informeert om de (mogelijkheid van) discussie maar niet te bederven. :)
317070

ik zei daarom bewust niet dat het effect van deeltjes die uit het vacuum verschijnen direkt op de neutrino's invloed heeft want dat zou ze afremmen, maar wel wellicht op andere aspecten cq interactie met externe bronnen (sattelieten wellicht?) die in de meetmethode worden gebruikt waardoor je andere resultaten krijgt
De gebruikte satellieten zijn dezelfde die je iedere dag gebruikt om met je GPS de weg te vinden ;) En GPS werkt echt wel goed hoor...

Dat ze de GPS ook gebruikt hebben om de tijd te meten is irrelevant, omdat ze de tijd op 3 onafhankelijke verschillende manieren gemeten hebben.
Waar ik me niet in verdiept heb is de invloed van het aards gravitatieveld en wellicht andere invloed van de maan, zon e.d. en hoe ze dat over die afstand corrigeren in de meting.
Moeilijke berekeningen, maar eigenlijk is het erg eenvoudig te zien dat de fout daar niet kan zitten. De enige invloed die dingen (gravitatie, afbuiging, Coriolis, ...) hebben, zou zijn dat ze de neutronen doen afwijken van een recht pad, en ze dus trager zouden moeten bewegen, niet sneller.

Maar anders moet je er echt eens het oorspronkelijke artikel bijhalen, het is niet zo lang, en nog vrij helder geschreven voor de geïnteresseerde leek. Of de video van Bartjes, als je tijd hebt :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
shimmy

Nieuwsflash cern 22 feb 2012: mogelijk slechte connectie bij meting.
eendavid

En CERN's officiele press release is hier te vinden.
DePurpereWolf

Heerlijk. Het is zo typisch het eerste wat je bekijkt bij een proef, zijn alle draadjes aangesloten. Ik heb veel proefjes gedaan, me tegen mijn hoofd geslagen waarom het niet werkte om er dan achter te komen dat het apparaat niet aangesloten is.

Het zal wel wat ingewikkelder liggen, maar het zo typisch.
Neutra

Tussen de atomen van de stof heeft een foton altijd de snelheid c. Het is eerder het absorberen en weer uitzenden van een foton door een atoom waarmee het onderweg interageert dat voor vertraging zorgt. Het optelsommetje van deze vertragingen zorgt ervoor dat een lichtgolf in glas langzamer gaat dan c.
Ik denk, dat u gelijk heeft. Zou de consequentie zijn dat de 'vertraging', het oponthoud, de delay, evenredig is met de doorlopen afstand in het medium. Is daarmee de snelheid afhankelijk van (evenredig met) de doorlopen afstand?

Dat zou experimenteel getest kunnen worden.
DePurpereWolf

Ik denk, dat u gelijk heeft. Zou de consequentie zijn dat de 'vertraging', het oponthoud, de delay, evenredig is met de doorlopen afstand in het medium. Is daarmee de snelheid afhankelijk van (evenredig met) de doorlopen afstand?

Nee, de complete vertraging is afhankelijk van de materie en de lengte. Maar de verandering van de snelheid is enkel afhankelijk van de materie, niet van de lengte.

Terug naar “Natuurkunde”