Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Portus Ostiae
Artikelen: 0

Groeiproces bij bomen

LAAGSTAM

Stel, ik wil een notenboom met een stam van 2 m hoog zodat ik er net onder kan lopen. Vanaf 2 m moet een weelderig stel takken komen, die dan uiteindelijk de noten dragen. Nu is de boom nog maar een paar jaar oud. Moet ik geleidelijk aan, naarmate de boom hoger wordt, de onderste zijtakken wegnemen tot ik op 2 m kom? Of moet ik bijvoorbeeld tot op 1,5 m alle takken wegnemen, en zal de stam zichzelf nog verlengen tussen de grond en de takken?

Meer theoretisch: groeit een boom enkel aan de top of wordt alles overal langer? Is wat bij het boompje nu 1 m hoog is binnen 10 jaar nog steeds 1 m hoog?

HOOGSTAM

Hoe kweekt men zulke prachtige kaarsrechte bomen met lange stam en zonder veel, wijde zijtakken?

Excuses als dit verkeerd geplaatst staat op het forum.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Mako

Re: Groeiproces bij bomen

Verplaatst naar biologie
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Devilfish

Laagstam

knip te top uit de boom als deze op de gewenste hoogte is. hierdoor zal de lengte groei stoppen vervolgens kan je de takken leiden naar een paraplu vorm.

Hoogstam

De planten worden dicht bij elkaar gezet waardoor ze nar het licht (naar boven) gaan groeien. Doordat de stam weinig licht krijgt zullen er weinig zijtakken groeien.

*LET OP*

Het is soort- of zelf ras afhankelijk of het mogelijk is om deze technieken toe te passen. zeker het forceren van een lage stam kan heel lelijk uitpakken of soms zelfs fataal voor een boom.

Het wegknippen van de top van een boom op dit moment van het jaar is een van de meest efficiënte manieren om deze dood te maken.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

jean-jacques

Portus Ostiae schreef:LAAGSTAM

Stel, ik wil een notenboom met een stam van 2 m hoog zodat ik er net onder kan lopen. Vanaf 2 m moet een weelderig stel takken komen, die dan uiteindelijk de noten dragen. Nu is de boom nog maar een paar jaar oud. Moet ik geleidelijk aan, naarmate de boom hoger wordt, de onderste zijtakken wegnemen tot ik op 2 m kom? Of moet ik bijvoorbeeld tot op 1,5 m alle takken wegnemen, en zal de stam zichzelf nog verlengen tussen de grond en de takken?

Meer theoretisch: groeit een boom enkel aan de top of wordt alles overal langer? Is wat bij het boompje nu 1 m hoog is binnen 10 jaar nog steeds 1 m hoog?

HOOGSTAM

Hoe kweekt men zulke prachtige kaarsrechte bomen met lange stam en zonder veel, wijde zijtakken?

Excuses als dit verkeerd geplaatst staat op het forum.
Je bedoelt de Juglans(regia,nigra,..) in de kwekerij uit geselecteerd zaad (noten) gekweekt en eventueel daarna geënt met een doorgedreven veredeling. Zaailingen selecteert men soms op beoogde eigenschappen zoals een rechte opgaande groei. Tijdens de verdere kweek worden de meeste hoogstammige laan- en fruitbomen met een bamboestok (of andere) aangebonden. Ook staan ze in beginfase meestal dicht bij mekaar geplant en hierdoor ahw recht omhoog fileren, gedreven door hun natuurlijke drang naar (zon)licht.

De stam zal niet alleen boven in de top verlengen maar ook beneden, weliswaar in veel mindere mate. Op een bepaalde leeftijd en dikte van de boom is die progressie veel minder. Om in de toekomst de hoogte van de inplanting van de onderste takken op twee meter hoogte te bewerkstelligen zou ik de huidige onderste takken zolang mogelijk laten staan en ze licht vormsnoeien en/of ondersteunen/opbinden omdat de hedendaagse veredelde soorten al na een jaar of vier uitbundig dragen en zodoende de takken door het gewicht tot wel op de grond raken. Juglans "laagstam" is volgens mij altijd een zaailing of een afgestoken wortelscheut van een andere boom en is niet de meest aangewezen vorm om hiermee een laanboom te kreëren waar je net onderdoor kan lopen. Ook laat de Juglans zich niet gemakkelijk snoeien ivm de moeilijke dichtgroei en infectiegevaar. Men snoeit ze in de vroege zomer.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!