diedhert schreef:Vervangen van haren, een minder dikke vacht, krijgen van broedkleed.
Ze blijven wel steeds hun vacht behouden ... als een vacht isolatie tegen hitte zou verhinderen, dan gooiden ze gewoon hun vacht af.
Gewoon simpel: een dikke vacht in de winter, een dunne vacht in de zomer. Wanneer een dikke vacht zou isoleren tegen de hitte dan hadden alle dieren in de tropen een dikke vacht moeten hebben. Dan zouden we zelfs beenderen van mammoeten in de tropen kunnen vinden.
Waarom ? Waarom is dat onjuist ? En wat heeft een paard in de sauna daar mee te maken ?
Als een vacht zweten belemmerd, waarom zijn er dan zoogdieren met een vacht EN zeer veel zweetklieren ?
Een paard overleeft het niet. Er bestaat geen enkel zoogdier dat zoveel kan zweten als de mens. De enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat de mens gedurende vele miljoenen jaren in een droog en heet milieu heeft doorgebracht. Trouwens onze lichamen prefereren zulke gebieden. Vraag een willekeurige dokter maar waar de gezondste plek is om te leven, hij zal je waarschijnlijk naar een of andere droge, hete plaats verwijzen. Dat is ook de reden waarom er zoveel kuuroorden zijn in bij voorbeeld het Dode-zeegebied.
Klopt niet. Apen hebben helemaal geen fobie van oppervlaktewater. Chimpansees worden regelmatig in het water gezien, Attenborough heeft het zelfs in een van zijn documentaires . Er is zelfs een in mangrove levende aap die met de ganse families regelmatig door het ondiepe water stapt - op twee benen ...
O jawel, klopt wel. Alle chimpansees (en waarschijnlijk dus ook onze gezamelijke voorouder) hebben een hekel aan oppervlaktewater. Men gelooft dat deze fobie het resultaat is van het feit, dat in Afrika alle oppervlaktewateren lange tijd vol zaten met krokodillen. Wat ook de reden moge zijn voor deze fobie, zij bestaat, en als gevolg daarvan kunnen onze dierentuinen chimpansees op kleine eilanden houden in plaats van achter tralies. De chimpansees kunnen zich zelf niet zo ver krijgen om het water in te gaan, waar ze gemakkelijk doorheen zouden kunnen waden.
Klimaatsveranderingen gebeuren meestal langzaam, maar hoeven dit niet altijd zijn. Een aardverschuiving kan ervoor zorgen dat in een half uur tijd, een stuk land 5 meter lager komt te liggen en volledig onder water. Dieren raken geisoleerd, en evolutie kan beginnen...
Bij zo'n snelle klimaatsverandering konden die aapachtigen, want daarover hebben we het hier, niets anders doen dan verzuipen of doodgaan van de honger.
N.B.: die ape-fobie voor oppervlaktewater zijn wij wel kwijtgeraakt, maar dat kon onmogelijk door een dergelijke 'prompte' milieuverandering. Daar ging vele generaties overheen.
Lopen op twee benen kan nooit ontstaan zijn op het land. Kijk hoe inefficient de bipedale gang van een mensaap is. De ongemakken voor de eerste mensachtigen om bipedaal te lopen op het land waren torenhoog, (.....enz...)
Hier mijn mening:
Onze voorouders (en waarschijnlijk was dat Proconsul) was aangepast aan een bestaan in de bossen. Geen enkel dier zal vrijwillig van omgeving veranderen. Maar mensen leven niet meer in bomen. Dus moeten wij aannemen dat onze voorouders gedurende lange tijd in een gebied leefden waar geen, of niet genoeg bomen waren om een voortdurende afhankelijkheid van bomen mogelijk te maken. Dit geeft op zich nog geen verklaring voor het rechtop lopen van de huidige mens, maar laten wij daarvoor eerst de huidige bavianen bekijken. Zij zijn in principe gedurende miljoenen jaren grondbewoners geweest, en toch tonen zij weinig tekenen te veranderen in wezens die rechtop lopen. Dit komt omdat bavianen, als er bomen beschikbaar zijn, deze ook zullen gebruiken. De handachtige voeten van de baviaan vormen een eigenschap met overlevingsvoordeel. Dus zal deze eigenschap de soort niet verlaten.
Onze vroege voorouders in de vlakten hadden eveneens handachtige voeten. Maar omdat er geen bomen beschikbaar waren, vormden die voeten een handicap. Bavianen gaan soms op hun achterpoten staan om rond te kijken, maar de zaken waarin een baviaan het meeste belang stelt, zijn meestal zaken die dichtbij op de grond te vinden zijn. Deze zaken zijn hun voedsel: hagedissen, insekten, bessen, etc. De handen van een baviaan zijn nodig bij de grond, om efficiënt iets eetbaars van de grond op te pakken, voordat het weer weg is of een broertje het gepakt heeft. In de boomloze vlakten verloren onze voorouders hun voorkeursvoedsel. Maar er was ander voedsel aanwezig: vlees. Een graseter die op enige afstand in moeilijkheden verkeerde, was potentieel voedsel. Onze voorouders moesten de kudden in de gaten houden. Zij moesten ook andere benden aaseters in de gaten houden, die ook op een afstandje waren, hoopten ze. Zij, die graseters in moeilijkheden het verst weg konden opmerken en ook benden van verre zagen aankomen, waren degenen die het overleefden. Daarom ontwikkelde onze soort zich tot rechtop lopende wezens.
Zweten in water is helemaal niet nutteloos,
?????? dit valt onmogelijk uit te leggen.
maar voor een theorie af te schampen, is het beter ze eerst volledig te lezen (dus het boek volledig te lezen, ik ga de theorie hier niet volledig uit de doeken doen) en niet te berusten in de kritieken erop die je vind elders (want die zijn vaak fout en steeds maar overgenomen).
Read the book ...
Ik heb er een kort uittreksel van gelezen, leuk bedacht, maar het zijn de feiten die ik hierboven al noemde, die deze theorie, en neem mij deze uitdrukking maar niet kwalijk, volstrekt onzinnig maken.
Trouwens, heel leuk in het boekje wordt ook geschetst hoe elke theorie aanvankelijk op hoongelach wordt onthaald, en het vele jaren duurt eer de inzichten beginnen te keren. De aquatic-ape-theory is inmiddels een dikke twintig jaar, en hoe langer hoe meer wordt wint ze aan aanhang, ten koste van de savannetheorie (omdat de savannetheorie teveel zaken NIET kan verklaren, waar de aquatic-ape theory wel een rationele, aannemelijke, logische verklaring voor heeft).
Hier heb je het dan over de Afrikaanse savanne, ik niet.
En het is maar zeggen ... hoewel ik zeer rationeel ben en dus in evolutie geloof, had ik toch wel SERIEUZE bedenkingen bij het ontstaan van een mens 'uit een aap die in het water leefde' (want daarop lijkt de titel). Het is pas toen een vriend mij erop wees wat een fantastische en veelzijdige en geloofwaardige theorie dit wel was ... dat ik zelf eens de moed heb genomen om het boek te lezen ... en dan werd ik geconfronteerd met een aantal feiten ... als je dan zegt daar zitten fouten in ... hoewel ik een ZEER kritisch persoon ben, kan ik geen fouten vinden in de redenering van de aquatic-ape theory. En dan ook geen enkele.
Ik gebruik alleen maar Occam's scheermes.
Alles wordt stap voor stap uit de doeken gedaan, beargumenteerd en becommentarieerd.
Waarom hebben we zoveel hoofdhaar?
Waarom hebben mannen een baard?
Waarom worden sommige mannen kaal?
Waarom hebben volwassenen schaamhaar?
Waarom hebben vrouwen grote borsten en billen?
Waarom verloren onze voorouders hun slagtanden?
Waarom kunnen wij zulke hoge temperaturen weerstaan?
Hoe zijn de verschillende mensenrassen ontstaan? enz.
Vr.gr.,
Michael
Wat niet kan bestaat niet.