Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jort
Artikelen: 0

Hulp bij integraal voor stromingsleervraagstuk

Hallo,

voor een stromingsleervraagstuk over wet van behoud van massa moet ik de volgende integraal uitrekenen (het gaat over een snelheidsprofiel), maar daar heb ik nogal moeite mee:

Afbeelding

Wie kan mij helpen?

Edit Math: plaatje aangepast in en naar beginpost verplaatst
aha!

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

rodeo.be

Re: Hulp bij integraal voor stromingsleervraagstuk

Op zicht zeg ik : 0,85 v[gemiddeld], maar das alleen voor m=2 (stromingsleer :shock: )

our friend Maple:

Code: Selecteer alles

2 U      

---------------

(m + 2) (m + 1)
???
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jort

Dat is inderdaad het correcte antwoord. Alleen wilde ik dit ook zelf kunnen berekenen, maar toen liep ik vast helaas
aha!
rodeo.be

(1-r/R) substitueren? Dan moet je je r buiten de macht m wel omzetten, maar dan wordt alles onder de macht eenvoudiger
???
Jort

Die r buiten de macht, die wordt dan toch r^(1/m) binnen de macht? Moet ik dat dan eerst doen voor die subtstitie, want anders krijg je toch zowel r als een u (voor de substitutie) in je integraal?
aha!
rodeo.be

volg even mee; een gewone substitutie:

//uitleg na dubbele slash

Code: Selecteer alles

> integ:=(1-r/R)^m*r;

> ondergrens:=0;

> bovengrens:=R;

m

integ := (1 - r/R)  r      //dit is het te integreren deel

ondergrens := 0     //ook de boven- en ondergrens moeten vervangen worden

bovengrens := R

> xi:=solve(u=1-r/R,r);

> subs(r=%,integ);

> integ2:=expand(%);

xi := -(u - 1) R    //we bepalen wat r moet zijn (i.f.v. u), zodat (1+r/R) gelijk aan u wordt

m

-u  (u - 1) R  // substitutie in integrandum uitgevoerd

m        m

integ2 := -u  R u + u  R  //expand, in stukjes hakken

> solve({xi=0,R<>0});

> ondergrens2:=1;

> solve({xi=R,R<>0});

> bovengrens2:=0;

{R = R, u = 1}

ondergrens2 := 1

{u = 0, R = R}

bovengrens2 := 0     //nieuwe ondergrenzen bepalen (komt schoon uit!)

> 

> int(-u**(m+1)*R,u=0..1)+int(u**m*R,u=0..1) assuming m>1;                       //in stukjes gehakte integraal oplossen (dat doe ik hier nu wel met Maple, maar kan eenvoudigweg met de hand! Let trouwens op de assume!)

> simplify(%); //dooddoener

R       R

- ----- + -----

m + 2   m + 1

R

---------------

(m + 2) (m + 1)

nu alleen nog de macht van R :roll:
Hoop dat je hieruit raakt? (neem toch aan dat je, als je stromingsleer krijgt, een domme substititie kunt uitvoeren? :shock: )
???
Jort

Bedankt voor de uitleg. Ik kom er nu inderdaad uit. Ik liep bij de substitutie zelf vast toen ik, na u vastgesteld te hebben, du als functie van dr wilde uitdrukken.

Echter, eerst r in u uitdrukken, dan kun je dr alsnog vaststellen (-R als ik t wel heb). Dat zou namelijk ook mooi uitkomen op het antwoord U0 * 2/[(m+1)(m+2)]

m hoeft toch niet >1 te zijn? >0 lijkt me ook kunnen (de gegeven waarden van m waren nl breuken)

Over het kunnen uitvoeren van een substitutie: heb dit pas aan het begin van dit schooljaar geleerd, dus was weer wat weggezakt. HEt vak stromingsleer is eigenlijk ook Inleiding stromingsleer...vandaar.
aha!

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

rodeo.be

Jort schreef:Bedankt voor de uitleg. Ik kom er nu inderdaad uit. Ik liep bij de substitutie zelf vast toen ik, na u vastgesteld te hebben, du als functie van dr wilde uitdrukken.  

Echter, eerst r in u uitdrukken, dan kun je dr alsnog vaststellen (-R als ik t wel heb). Dat zou namelijk ook mooi uitkomen op het antwoord U0 * 2/[(m+1)(m+2)]
Trouwens, ik weet waar de fout zit (de R tekort): je moet dr uiteraard nog vervangen door du, en daar zit je tweede R in
m hoeft toch niet >1 te zijn? >0 lijkt me ook kunnen (de gegeven waarden van m waren nl breuken)
mja, ik heb maar zitten proberen tot het ging hoor :shock:
Over het kunnen uitvoeren van een substitutie: heb dit pas aan het begin van dit schooljaar geleerd, dus was weer wat weggezakt. HEt vak stromingsleer is eigenlijk ook Inleiding stromingsleer...vandaar.
no prob :?:
???

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!