\( \sum_{k=0}^{n-1} \frac{1}{1+8 \sin^2 (\frac{k \pi}{n} )} \)
Een intuïtieve benadering: als n groot is, het gemiddelde van sin2 gelijk aan 1/2. Vervang in die som die sin2 gelijk door 1/2. Nu is je probleem vereenvoudigd.Wat is de onderstaande som?\( \sum_{k=0}^{n-1} \frac{1}{1+8 \sin^2 (\frac{k \pi}{n} )} \)
Laat 's zien hoe je eraan komt. Want als ik dat uitreken met waardes dan komt dat er niet uit.Volgens mij is dat\(\frac{n}{3}\)
Ik kom er nog niet uit. Kun je aangeven met welk onderwerp je bezig bent zodat de context misschien een hint geeft naar de oplosmethode?Wat is de onderstaande som?
Je probleem is ook niet meer je oorspronkelijke probleem. Ik denk dat je je intuitie eens moet controleren met daadwerkelijke cijfers...Een intuïtieve benadering: als n groot is, het gemiddelde van sin2 gelijk aan 1/2. Vervang in die som die sin2 gelijk door 1/2. Nu is je probleem vereenvoudigd.
Dat is de asymptoot waar het geheel heengaat.Volgens mij is dat\(\frac{n}{3}\)
Er is geen context, dit is simpelweg een wiskundeopgave.Ik kom er nog niet uit. Kun je aangeven met welk onderwerp je bezig bent zodat de context misschien een hint geeft naar de oplosmethode?
Hoe heet het vak of boek waar deze opgave bijhoort?Er is geen context, dit is simpelweg een wiskundeopgave.
Er is altijd wel *een* context. Ik neem tenminste aan dat je geen boek gebruikt waarin bijv. opgaven over Fourierreeksen, Kansberekening, Galoistheorie en vectorrekening tegelijkertijd in staanEr is geen context, dit is simpelweg een wiskundeopgave.
Hoe heet het vak of boek waar deze opgave bijhoort?
Deze keer niet: deze som komt van een wiskunde-olympiade.Hoe heet het vak of boek waar deze opgave bijhoort?Er is altijd wel *een* context.
Nou, eigenlijk bijna welIk neem tenminste aan dat je geen boek gebruikt waarin bijv. opgaven over Fourierreeksen, Kansberekening, Galoistheorie en vectorrekening tegelijkertijd in staan![]()
Niet gecontroleerd, maar na controle met Maple blijkt mijn som ook wel@Burgie: is jouw som hetzelfde als die van Evilbro?
Ik had er inderdaad ook al m'n cursus "Systeem- en Signaalanalyse" bijgenomen.Het lijkt te maken te hebben met Fourierreeksen, maar daar heb je doorgaans te maken met oneindige sommen.
Daarom ben ik ook nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag