Ik verkoop grondstoffen en chemicaliën per postorder aan particulieren.
Om zowel praktische als veiligheidsredenen heb ik alle oxidatoren en sterke reductoren uit het assortiment gehaald.
De praktische reden is dat alle oxidatoren op een enkele of zeer verdunde uitzondering na onder de ADR vervoersregelgeving vallen, wat onder andere inhoudt dat je ze niet zomaar per post mag verzenden
De veiligheidsreden is dat dergelijke stoffen de "sleutel"-stoffen zijn voor hen die zelf vuurwerk maken.
Nu denk ik dat als je echt weet wat je doet en voldoende kennis hebt van de betreffende chemie, je zo verstandig zal zijn om de juiste voorzorgen te nemen en bepaalde stoffen niet te maken. Maar uitzonderingen zijn er te over, zie bijvoorbeeld bij het actueel forum het verhaal over de jongen uit Purmerend die aceton-peroxide maakte (zie topic).
Ik heb de grens van wat ik verkoop steeds een beetje verlegd (meestal stoffen eruit, zoals kaliumpermanganaat en bruinsteen), maar ik denk dat het nu wel mooi is: natriumbenzoaat is alleen een effectstof voor vuurwerk, zwavel (vrijstellingen in de ADR, ook al is het een ontvlambare vaste stof) kan je ook bij tuincentra en sommige drogisten kopen.
Nu las ik pas weer eenvoorbeeld van iemand die uitgaande van KCl een oxidator wilde maken. Als ik de KCl weglaat gaat iemand van K2CO3 met behulp van HCl eerst KCl maken en vervolgens die stof die ik maar niet noem. Overigens kan je KCl ook in veel tuincentra kopen.
Mijn vraag is: heeft iemand suggesties hoe ik nog verder kan voorkomen dat er misbruik/gevaarlijk gebruik wordt gemaakt van de stoffen die ik verkoop.
Voor de duidelijkheid, het gaat om: De Hekserij
Puzzels