Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
lien
Artikelen: 0

Re: [ethiek] Monogamiteit

Ja, ok. Je hebt die verlangens en die komen ook uit jezelf voort. Maar wat ik me afvraag: zouden die verlangens jou goed doen uiteindelijk? Als je (eventuele) vriendin er achter komt voelt ze zich bedrogen. Lijkt me logisch. Dus het brengt geen verbetering op dat gebied.
God does not play dice...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

MethoxyRoxy

Ten eerste heb ik liever een vriend denk ik :-k

Als ik ooit weer een vriend mocht hebben dan zal deze zeker op de hoogste zijn van mijn ideeen hierover en er waarschijnlijk nog het zelfde over denken ook

wat is er dan nog mis met toegeven aan deze verlangens
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lien

Haha, I'm sorry... :-k

Maar volgens mij is zo'n relatie niet echt goed. Dan is het gewoon een van de vele relaties die je hebt met anderen. Ik zou daar gewoon helemaal geen behoefte aan hebben; als ik echt heel veel van iemand houdt dat ik ook gemeenschap (om het even netjes te zeggen :) ) met die persoon heb zou ik totaal geen behoefte hebben om nog met iemand anders dat zelfde door te maken.

En ik luister liever naar mn verstand, dan naar mijn gevoelens...
Gideon

Iedereen maakt zijn keuze mbt monogamiteit of niet, al dan besproken met de partner of niet. Feit is dat een open relatie hierin het belangrijkst is.

Ik ken een duidelijk voorbeeld hiervan waarbij een koppeltje nou niet bepaald monogaam was, en soms zelfs samen lol hadden met 1 of meerdere mensen :-k

Deze zijn (volgens mij) zelfs getrouwd en de speelsheid is er nog lang niet vanaf.

Het is dus vooral een kwestie van vertrouwen.

@chemiefreak: Om verstand boven gevoel te plaatsen lijkt mij geen goed plan, er zijn heel veel mensen die in de knoop met zichzelf zijn geraakt omdat ze niet naar hun emoties/gevoelens/drang naar anderen hebben geluisterd. Uiteindelijk wordt hier niemand beter van.
lien

Ja, maar er is ook ontzettend veel verdriet doordat mensen daar wel naar geluisterd hebben. Denk aan kinderen in echtscheidingen etc.
MethoxyRoxy

Beetje off topic maar je moet natuurlijk een balans vinden tussen de twee Afbeelding
biochemiefreak

beetje boel offtopic

dit heeft volgens mij weinig meer met chemie te maken :-k

MvG Ron
lien

biochemiefreak schreef: beetje boel offtopic

dit heeft volgens mij weinig meer met chemie te maken :-k

MvG Ron
Volgens mij is deze discussie sowieso niet chemisch, dus wat dat betreft....
MethoxyRoxy

beetje boel offtopic

dit heeft volgens mij weinig meer met chemie te maken
nou eigenlijk....

wel eens gehoord over alchemie?

Jullie zullen me wel uitlachen maar kan me niet zoveel schelen... kijk maar eens op:

Klik hier voor een introductie

Of hier voor een site met veel links, op categorie

Hier voor Instituut voor Hermetische Studies

Afbeelding
Jorim

Jorim schreef: Ik wil deze discussie gelijk even een andere kant op gooien, sorry...

Is dit nu een discussie geschikt voor een chemieforum, ik vind deze er wel heel erg ver vanaf staan. De vorige waren nog iets meer chemisch en/of medisch gericht, maar dit lijkt mij wel heel erg weinig met chemie te maken hebben. Dit gaat vervolgens toch niet over de chemische dingen er achter, maar over de gedachten van mensen erover...

Het lijkt mij niet zo'n geschikte discussie, maar ja wie ben ik (de beheerder :-k )
Even mijn eigen berichtje gequote...

Leg dan uit waarom het wel met chemie te maken heeft !!!
MethoxyRoxy

hmm misschien heeft alles met chemie te maken

he

maar ja daar kunnen we nu niet over doordiscussieren, dat zou off topic zijn he Afbeelding
Jorim

Maar leg dan uit waarom mogamiteit met chemie te maken heeft !!! Dan is het tenminste nog een discussie die hier thuis hoort... :-k
MethoxyRoxy

Het hangt er een beetje vanaf of het natuurlijk is of niet..

als het natuurlijk is dan is het er ergens in-geëvolueerd ofzo en dan zal het wel chemisch zijn...zo niet dan is het psychologisch (bang zijn om geen nieuwe partner te vinden/alleen te zijn later/niet normaal gevonden te worden) maar toch heeft de chemie invloed op alles dus ook hierop.

is er niet ook zo'n hormoon, oxytocine ofzo (als je gaat zoeken vind je dat het weeën veroorzaakt) dat zorgt dat na de sex je je verbonden voelt aan je partner-(op-dat-moment)? Dit is bij vrouwen iig wel zo :-k

Je moet me trouwens wel ontzettend slim vinden om te denken dat ik, nog even snel ook, uitleg wat monogamiteit met chemie te maken heeft.
Jorim

nog even snel ook
Dat hoeft niet...

Het lijkt mij namelijk vooral biochemisch doordat het vooral met evolutie (DNA) te maken heeft (en een gedeelte van wat je 'gewend' bent). Tevens spelen er bij dit soort gevoelens ook heel veel hormonen mee en dat is toch ook best wel chemisch..

Het lijkt mij niet dat er direct chemische processen zijn aante duiden om dit uit te leggen. Tuurlijk niet, maar daarom vond ik deze discussie sowieso al 'minder', maar het moet toch wel uit een chemischer oogpunt te bekijken zijn anders qoute ik liever Elberts post:
@ Elbert: Wat heeft dat met monogamiteit te maken..
Nou dat de vrouw dus niet monogaam is :P

En de man eigenlijk ook niet :-k

Wat dat betreft heeft THC wel gelijk dat het in het dna zit maar das volgens mij nog nooit bewezen hoor!

Het ligt denk ik ook aan de persoon zelf, omgeving, opvoeding, etc, etc.

Maar beter vraag eigenlijk ja wat heeft dit met chemie te maken, we zijn eigenlijk al helemaal geen discussie forum, maar deze discussie pas hier helemaal niet.

hier kunnen ze je wel helpen denk ik :)

- Trouwforum

- Zusenzo

- Vrouwenpraat
Maar ja misschine wordt deze discussie nog chemischer en anders ehm niet. Ik vind sluiten ook zo overdreven :P discussier dus lekker verder :D

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Jorim

Terug naar de chemische kant, wat las ik vanmorgen in het Noordhollands dagblad:
"Overspel zit in de genen"

LONDEN - Genen bepalen mogelijk deels of iemand ontrouw is aan haar of zijn partner. Dit blijkt uit een Britse studie onder tweelingen aan het Thomas Hospital in Londen.

De studie is uitgevoerd onder vrouwen. Als de ene helft van de tweeling ontrouw was of is geweest, bleek dat haar zuster 55 procent kans had eveneens de echtelijke beloftes te breken. Vooral identieke tweelingen, met identieke genen, trokken wat dat betreft samen op.

De genen zijn volgens de leider van het onderzoek, Tim Spector, zeker niet alles bepalend voor overspelig gedrag. Ook sociale factoren spelen een belangrijke rol.

Volgens psychologen die aan het onderzoek hebben gewerkt is het overigens heel erg moeilijk te bepalen welke aspecten van iemands gedrag genetisch zijn bepaald en welke zijn aangeleerd.

De BBC citeert een deskundige die zegt dat als en kind ziet hoe zijn moeder zijn vader ontrouw is, dat kind mogelijk een grote kans heeft later zijn partner ook te bedriegen.
Nu is overspel en monogamiteit best wel iets anders, maar het heeft ook een hoop met elkaar te maken (vooral als één van de twee niet monogaam is :-k ).

Maar het blijkt dus wel dat het deels genetisch en deels sociaal is of je monogaam bent of niet!

Tim Spector doet wel meer van dit soort 'genen-onderzoek' zoals 'humor zit niet in de genen' en veel onderzoek naar tweelingen in het St Thomas' Hospital in Londen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!