Het tegenion van cyanide doet er eigenlijk niet toe. natrium-, kalium-, koper- en lithiumcyanide (etc etc) geven allemaal blauwzuurgas (HCN) oiv van zoutzuur (of andere zuren). Of het blauwzuurgas daadwerkelijk vrij komt uit de oplossing hangt af van de pH die door toevoeging van het zoutzuur ontstaat en van de concentratie van cyanide in het afvalvat (HCN zelf lost ook gedeeltelijk op in water).Als de cyanide zit gebonden aan kalium dan moet je gaan oppassen
Huh?blauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is
dat bedoelde ik ook maar ik kwam niet goed uit mijn woordenblauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is
8-[ ow en vergeet je moeder niet te bellen om afscheid te nemen en verdring het slaperrige gevoel die extra seconden zijn het zeker waardtoxic dude schreef: blauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is [!] . ppm betekend trouwens parts per milion
dus als je zoals eerder vernoemd een amandellucht voelt ga dan zo gauw mogelijk uit de lokaal en waarschuw de leraar
![]()
huh?!?!? weet je dat wel cker? kheb ut nl een paar weken geleden nog geleerd en v/d week hak oa daarover een toets... 8-[Jorim schreef:
ppm, ppb en ppt (parts per million cq billion cq trillion) is iets wat je gelijk weer moet afleren, want volgens bijna alle (chemische) normen mag dat niet meer gebruikt worden. Doordat deze eenheid dimensieloos is zijn er gegevens niet bekend. Één microgram per liter water is niet helemaal hetzelfde als één microgram per kilogram water, maar beide is het 1 ppb.
Leer jezelf dus gelijk aan dat je altijd rekent in molair, of gewicht per volume (mg/L) of gewicht per gewicht (mg/kg)!
Wat is dit voor taal 8-[ ???? Sorry hoor, maar zullen we hier Nederlands als voertaal gebruiken?huh?!?!? weet je dat wel cker? kheb ut nl een paar weken geleden nog geleerd en v/d week hak oa daarover een toets...