Puzzel Puzzels
noortje
Artikelen: 0

Re: een diamant in de ruimte

Ik weet zeker wat een lichtjaar is. met de huidige vervoersmiddelen in de ruimte gaan we er zeker niet raken, maar 100 geleden had men ook niet gedacht dat we ooit naar de maan zouden kunnen :shock:

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

arjesara

Practische snelheidsbeperkingen zoals in de ART hoe los je die op?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

noortje

bwa, misschiein dat het hun ooit lukt om wormgaten te maken, zijn we er in 1 keer :shock:
i-D

hahaha

ten eerste:

weten ze wel waar Lucy in the sky with diamonds voor staat?

hahaha :shock: ;) lol

verder wordt diamant inderdaad gebruikt bij zagen en boren om door doorgaans hard materiaal heen te komen, zoals glas.

1 karaat = 200mg diamant

kunstmatig kan er hooguit 1 karaat bereikt worden

De diamant in kwestie:

Ik denk dat er weinig zó onzuivere diamanten zullen zijn, aangezien koolstof denk ik niet de enige stof is die over was van die ster (of wel?).

Diamant is mede zo sterk doordat de moleculen bij perfect opgestapeld liggen in zijn kristalrooster. Dit is bij koolstofvezel ook, maar het nadeel hiervan is dat de vezels maar in 1 enkele richting werken en dus makkelijk kunnen scheuren. Inderdaad hangt de kleur af van de 'vervuiling' alleen dacht ik dat 'pure' diamant geen kleur bezat! Doorzichtig, meer niet, maar dat kan ik mishebben. Ik dacht dat diamanten net als 'kristal' en glas als prisma konden dienen.

Diamant komt van twee (griekse) woorden: diaphanes en adamas, wat transparant en onoverwinnelijk betekend.

Overigens zou je met diamant waarschijnlijk veel sterkere en betere constructies kunnen maken en het kan dienen als onderdeel van een halfgeleider die extreem hoge temperaturen aankan

gr. i-D
may the force be with you
noortje

buiten waterstof en helium niet veel anders. Het kan zelfs zijn dat die waterstof uit de boot valt.
Anonymous

Peterdevis schreef:beste Frans,

je hebt een rekenfoutje gemaakt in een uur zitten namelijk 3600 sec en geen 60.

Aangezien een lichtjaar de afstand is die het licht aflegd in één jaar, doet het licht er 50 jaar over om 50 lichtjaar te overbruggen. Reis je tegen 1/3 van de lichtsnelheid dan doe je er 150 jaar over.

Aangezien diamant reeds op de aarde gemaakt word, is het practische nut van die ruimtediamant enkel voor verzamelaars en juweliers interresant.

Een gat boren door de aarde, de ruimtelift, lichtere ruimteschepen, en hogere gebouwen hebben niets met het gebruik van diamant te maken!

Waarschijnlijk bedoeld men koolstofvezels, die welliswaar (juist zoals diamant) opgebouwd zijn uit koolstofatomen, maar dat is het grafiet in mijn potlood ook
Je hebt gelijk in de gauwigheid over het hoofd gezien

sorry
Anonymous

Inderdaad was ik vanmorgen vergeten de minuten en uren door te rekenen.

Moest ook ff snel snel.

Ging er mij even om, om die gigantische afstand door te laten dringen.

Maar de strekking was wel duidelijk lijkt me.

vriendelijke groeten Frans P
noortje

op zich zeggen die getallen niet veel bedacht ik net van wat een lichtjaar is.

Daarom heb ik wat voorbeeldjes opgeschreven:

afstand aarde-zon: 8 lichtminuten

dichtsbijzijnde ster= 4.22 lichtjaar (proxima centauri)

diameter melkwegstelsel: 100.000 lichtjaar

grootte heelal (verrassing ;) ): rond de 15 miljard lichtjaar

Voor de rest wou ik nog even zeggen dat ik ni serieus bezig was met het bezoeken van die ster voor zijn diamant ;) Misschien is dat verkeerd overgekomen. Alleen al als je kijkt naar de afmeting :shock:
woodstock

Afbeelding
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
noortje

Leuke foto!!!!!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
g_id_

grootte heelal (verrassing ): rond de 15 miljard lichtjaar

???

Waar heb je dat vandaan?

Ik dacht eigenlijk dat de afmetingen van het heelal nog onbekend waren.

Of bedoel je misschien de maximale afstand die we vanaf de aarde het heelal in kunnen kijken (ca. 13.7 miljard lichtjaar)?

Of loop ik nou gewoon achter?

???
noortje

de grootte van het heelal en de ouderdom lopen samen, omdathet begonnen is met laten we zeggen een soort lichtflits. Dit licht verplaatst zich tegen een constante snelheid.

In de astronomie spreken we voor grote afstanden van lichtjaar. Dit betekent de afstand die het licht aflegt in 1 jaar.

Om nu terug te komen op het heelal:

als het heelal rond de 15 miljard jaar oud is, dan heeft het ook ongeveer die grootte, want het licht legt in 1 jaar 1 lichtjaar af, in 10 jaar, 10 lichjaar en ga zo maar verder.

Maar bedenk net dat ik toch verkeerd was: het is niet 15 miljard lichtjaar, maar 30.

sorry
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Syd

<foto>

:?: :shock: :?:
Anonymous

aangezien de ruimte expandeert ( en daardoor bv sommige sterrenstelsels zich van ons verwijderen met een snelheid groter als het licht) is het heelal groter als zijn ouderdom (afstand in lichtjaar, tijd in jaar)

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

g_id_

noortje schreef:Om nu terug te komen op het heelal:

als het heelal rond de 15 miljard jaar oud is, dan heeft het ook ongeveer die grootte, want het licht legt in 1 jaar 1 lichtjaar af, in 10 jaar, 10 lichjaar en ga zo maar verder.

Wat jij zegt klopt volgens mij niet helemaal (Correct me if I´m wrong).

Het heelal is 13.7 miljard jaar oud. Dus wij kunnen niet verder kijken dan 13.7 miljard lichtjaar omdat het licht van alles wat verder weg ligt ons gewoon nog niet bereikt heeft. Maar dat betekend niet dat er geen materie is verder dan 13.7 miljard lichtjaar. Wij kunnen het gewoon niet zien.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!