Mensen het Peakoil Nederland forum is online -->
http://forum.peakoil.nl/
-----------------------------------------------------------------------------------
Supervalentino je vergeet dat als de olieprijs boven de 100 dollar stijgt de economie niet meer goed draait. Na de oliepiek zal als we ons niet goed voorbereiden de economie gaan inkrimpen. Dat betekent dat er geen goed investeringsklimaat is (allerlei bedrijven gaan falliet, overheid heeft minder geld enzovoorts) om te investeren in Hele dure technologie.
Mijn mening:
Allereerst denk ik dat het erg onwaarschijnlijk is dat het energieprobleem opgelost kan worden. Waarom? Omdat indien we steeds door willen gaan met MEER energie te verbruiken per jaar we zulke enorme technologische doorbraken moeten halen dat ik daar niet in geloof (denk aan kernfusie in zeer korte tijd, denk aan zonnepanelen met 50-70% efficiente enzovoorts).
Ik ben van mening gezien dat ik denk dat de piek voor 2010 komt dat die doorbraken (naast dat het erg onwaarschijnlijk is DAT ze gebeuren) zeker niet voor 2010 gebeuren.
Ten tweede heb ik al helemaal niet de illussie dat we ook nog de derde wereld en azie naar onze levensstandaard op kunnen krikken (dat is pas een energieprobleem, helaas heeft iedereen het altijd over ONS energieprobleem a la westen maar denk eens aan de mensen in afrika, azie, Zuid-Amerika)
Daarom ben ik van mening dat we ons zullen moeten aanpassen aan een toekomst met minder energie.
Ik vind het daarom vooral een cultureel probleem (we zullen moeten minderen en dat zal voor heel veel mensen moeilijk te verkroppen zijn).
Als nodige aanpassingen denk ik aan:
- Afschaffen van persoonlijk vervoer (de auto). Inzetten van grootschalige openbaar vervoer en een wijd verbreid buslijnen systeem. Voor transport nog wel Trucks. Het bussysteem baseren op biobrandstoffen. Persoonlijk vervoer wordt de benenwagen of de fiets (meer ligfietsen bijvoorbeeld).
- Een beleid gericht op energie-efficiente. Afschaffen van de 2de / 3de en 4de tv in huis. Alleen nog maar spaarlampen verkopen in de winkels. Allerlei energie-inefficiente apparaten weghalen uit winkels
- Langzame overschakeling op meer regionale (binnen Europa) en lokale (binnen Nederland) landbouw en productiesystemen in plaats van export naar India, China en andere landen. (Nog niet zo heel hard aan de orde in Nederland maar de groeicijfers van Industriele export beginnen hard aan te trekken).
Mijn mening over een aantal niet fossiele energiebronnen (er zijn er nog talloze maar dit zijn toch wel de meest bekende en meest potentiele)
- kernenergie
Ik ben het met je eens dat er meer met kernenergie gedaan zou kunnen worden. Dit gebeurt dan ook de laatste tijd veel buiten nederland (China,India,Amerika)
Het probleem is naast de uraniumvoorraden en afval (voorraden raken ook een keer op en er zit veel twijfel tussen de cijfers over hoelang er nog is) eerder een probleem van opschaling.
Het kost tijd om een kercentrale te bouwen. Tot nu toe ongeveer 7-10 jaar alhoewel ik pas een bericht zag dat het ook in 3 jaar zou kunnen in theorie. En een enorme berg investering. Naast dat het publiek gewoon Mordicus tegen kernenergie is in ons kikkerland.
Kernenergie kan als optie dienen tot een overschakeling naar een duurzame maatschappij.
- Windenergie
De technologie wordt steed beter, ik denk dat hier een vrij groot potentiaal behaalt kan worden. Helaas zit je met de netspanning (geen gelijkmatige wind en soms geen wind) waardoor je een back-up nodig hebt (max 15% van energie kan met windenergie opgewekt worden op het moment door dit soort problemen). Daarom is windenergie dan ook alleen een goede optie als we het elektriciteits opslagprobleem oplossen (en dat is nog een hele klus).
- Biomassa
Enigzins wat mee te doen alleen zijn er weinig landen binnen Europa voor geschikt. In Europa Landen als Polen/Ukraine. Verder Afrika en Zuid Amerika kunnen hier wat mee. Maar er moet heel goed opgepast worden dat we geen grootschalige rooflandbouw plegen (dus dat de Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse boeren er wat voor krijgen in plaats van het Westen en de Leiders in die landen verder te spekken, het land armer te maken en de grond door massieve mono-teelt verder te verarmen)
- Zonne-energie
Ik heb nog geen goed standpunt hierover, nog niet genoeg doorontwikkeld tot nu toe om goed toepasbaar te zijn maar er gebeurt heel veel en er worden veel doorbraken gedaan (bijv. bij Nano-Solar). Mogelijk een van de bijdrage voor de toekomst