Puzzel Puzzels
Mechanieker
Artikelen: 0

Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?

Begin dit jaar bekroop me het gevoel dat we voor het eind van het jaar een beurscrash zouden kunnen verwachten, zowel in de VS als in Europa. China, daarentegen, kan stabiel blijven op zelfs omhoog kruipen. Ik heb mijn spaarcentjes ingezet aan de hand van dat scenario. Mochten we dus dit jaar al in een recessie/depressie terecht komen dan ben ik mooi van mijn studieschuld af. :shock: Zo niet dan is het verlies van die spaarcentjes ook (nog) niet zo belangrijk.

Overigens hebben de mensen die hebben ingezet op de voor de hand liggende stijging van de olieprijs vanaf 1 juni hun geld inmiddels verdubbelt.

Peak oil mag dan het gruwelijkste zijn wat de mensheid ooit zal treffen (behalve misschien totale kernoorlog) het mag ons niet beletten er ons voordeel mee te doen. Reken maar dat schuldeisers, ondanks het feit dat alles om hen heen afbrokkelt, een lange adem hebben.

Verder is het afwijzen van de grondwet, zoals Nederland en Frankrijk in hun vertwijfeling hebben menen te moeten doen afgelopen week, de laatste nagel aan ons aller doodskist. Het zal namelijk nu nog heel veel moeilijker worden om broodnodige voorbereidingen voor Peak Oil te treffen in Europa, wat het die-off scenario minstens een paar jaar dichterbij brengt denk ik. Ook dat is in een positief licht te zien (voor mij persoonlijk). Ik zal daardoor namelijk iets jonger en sterker zijn, zodat mijn kansen worden vergroot.

Olieprijs staat weer boven $55. Beursen vrijdag na wekenlange rally in mineur. Mocht u nog geld over hebben: overweeg een shortpositie in te nemen op de dow, dan wel de aex, hiermee bijvoorbeeld

Ik ben er alleen nog niet uit of het kansrijker is om in te zetten op een stijgende olieprijs, of een dalende beurs. Een recessie zal de olieprijs drukken, maar een dalende olieprijs zal een recessie afwenden of uitstellen. Moeilijk hoor.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

DePurpereWolf

Waarom is het 4de kwartaal het meeste gebruik. Ik zou verwachten het 3de kwartaal, vanwege de zomer, er wordt meer gereist, en airco's zijn niet efficient. Of dan het 1ste kwartaal (jan-feb-mar) vanwege de winter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Determination

Ik weet het niet precies, je moet het wel globaal zien natuurlijk (overal ander weer..)

Hier zijn de demand figures van de Energy intelligence Agency in miljoen vaten per dag. (short term energy outlook may 2005). Zoals je ziet is de vraag over het algemeen het hoogst in het 4e kwartaal.

2004

1st 82.4

2nd 80.7

3rd 82.2

4th 84.9

2005

1st 84.6

2nd 83.1

3rd 84.6

4th 86.8

2006

1st 86.9

2nd 85.1

3rd 86.6

4th 88.9
DePurpereWolf

dat drukke 4de kwartaal moet natuurlijk ook komen door de kerstmis gereis en ander gekte. Dat was ik even vergeten.

Gisteren gezien op FX, (hier in Amerika) een special over de mogelijke gevolgen van een stijgende olieprijs. Door een samenloop van omstandigheden vliegt de olieprijs de pan uit en is zo'n $150 per liter deze kerstmis 2005. Het is dus een show ala 'the end of the world' waar men dus in de toekomst terug kijkt op wat een paar maanden voor ons ligt. Niet overal is rekening mee gehouden maar het blijft een vrij goede show.

"Oil Storm"

Hier is de link: http://www.fxnetworks.com/shows/originals/...storm/main.html
Anonymous

Ik ben er alleen nog niet uit of het kansrijker is om in te zetten op een stijgende olieprijs, of een dalende beurs. Een recessie zal de olieprijs drukken, maar een dalende olieprijs zal een recessie afwenden of uitstellen. Moeilijk hoor.

Ja, dit is een inderdaad "tricky". Maar ik denk dat als je vallende aandelenprijzen verwacht, het beter is, om niet te gokken op hogere olieprijzen. Lagere aandelenprijzen zouden de verwachting voor minder economische groei reflecteren, en dit zou de olieprijs -- tijdelijk -- kunnen doen corrigeren. Daarentegen, als men verwacht dat de economie beter wordt, en de beurs omhoog gaat, dan zou het logisch zijn om niet op lagere olieprijzen te gokken. Met andere woorden, olieprijzen lijken op dit moment gekoppeld aan economische groei verwachtingen. Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan posities op een dalende beurs, maar kijk de kat -- weken, maanden -- nog even uit de boom...
Determination

Voor mensen die het gemist mochten hebben, ECN heeft een rapport uitgebracht getiteld: 4 energiescenario's voor EUROPA. het gaat over de komende 50 jaar en besteed uigebreid aandacht aan Peak OIL.

voor mijn vertaling van het gedeelte over peak oil zie

http://www.peakoil.nl/pivot/entry.php?id=92#body
Mechanieker

Uitstekend werk Determination! Zeer interessant stukje van ECN trouwens. Goh, ik begin zowaar een klein beetje van mijn uiterst zware en aanhoudende pessimisme te verliezen! Misschien dat we als volk toch nog redelijk op tijd kunnen beseffen dat er grote dingen op stelten staan! :shock:
Anonymous

Zeker meer realistische insteek dan al die "Positieve Public Relations"-achtige

artikelen die je normaal kan verwachten. En dat nog wel van ECN. Ga vooral zo door! (In de krant stond ook een hele pagina over ECN, maar dat ging nergens over.)

Zo voel Voel me deze keer nieteens beroerder na het lezen van deze beroerde topic :shock:
Anonymous

Ik vindt het aanhale van de 'over' bevolking altijd een raar argument. Het is namelijk niet iets waar je iets aan kan doen.

Wil je eenkindshuishoudens gaan invoeren - zoals in China - of wat ?
supervalentino

Don't worry, de oplossing is al (bijna) voorhanden : kernenergie !

En hoe hoger de olieprijs, hoe minder de milieuactivisten serieus worden genomen.
Determination

supervalentino schreef:Don't worry, de oplossing is al (bijna) voorhanden : kernenergie !

En hoe hoger de olieprijs, hoe minder de milieuactivisten serieus worden genomen.
Hmmz goh als jij een zinnetje zegt van de oplossing is voorhanden :kernenergie moet ik dat dan serieus nemen? Wat meer uitleg graag.. Ten eerste -->

Fusie ? En dan met tritium-Deuterium of Tritium-Tritium?

Kernsplijting? En dan via de conventionele methodes of "molten salt" reactoren off via de "pebble beds"

-Hoeveel voorraden Uranium enzovoorts?

-Opschalingstijd? (hoeveel reactoren kun je bouwen in welk tijdsperspectief en hoeveel energie levert dat)

-Kosten?

-Publieke wil?

Meer info, dank u
Anonymous

Olieprijs stijgt naar nieuw record

ANP

SINGAPORE - De olieprijs is maandag tot een nieuw record gestegen. Tijdens de elektronische handel in Azië noteerde een vat Amerikaanse olie voor levering in juli 59,18 dollar. Voor het eerst kwam de prijs boven 59 dollar. De slotprijs van vrijdag was 58,47 dollar.

http://www.volkskrant.nl/economie/1119246570006.html
supervalentino

Determination,

Terecht dat je wijst op mijn ietwat korte en kortzichtige post.

Ik ben geen genie, en weet zodoende niet hoeveel voorraad uranium er nodig is (wie weet heeft Kadaffi nog wat liggen...).

Echter; ik weet wel dat wetenschappelijk onderzoek naar kernergie zeer restrictief wordt benaderd. Keer op keer wordt het 'goede' werk in bijvoorbeeld Borsele gedwarsboomd door de publieke opinie.

Hierdoor zijn de grote antwoorden (op bijv. de vraag : wat doen we met het afval ?) steeds verder voor ons uit geschoven.

Alhoewel, om op je twee laatste vragen te antwoorden, Determination : ik denk dat het met de kosten en publieke wil wel meevalt zodra de olieprijs een stijging van 500% heeft meegemaakt.

Welke oplossingen zie jij voor het energieprobleem ? Windenergie..?
Mechanieker

QQ schreef:Olieprijs stijgt naar nieuw record

ANP

SINGAPORE - De olieprijs is maandag tot een nieuw record gestegen. Tijdens de elektronische handel in Azië noteerde een vat Amerikaanse olie voor levering in juli 59,18 dollar. Voor het eerst kwam de prijs boven 59 dollar. De slotprijs van vrijdag was 58,47 dollar.

http://www.volkskrant.nl/economie/1119246570006.html
Sppecifieke oorzaken stijging:

Sluiting VS consulaat in Nigeria (olie-exporteur)

Stakingsdreiging in Noorwegen.

Afnemende oliereserves VS (wat overigens normaal is voor deze tijd van het jaar)

OPEC zegt olieprijs gevolg gebrek rafinaderijcapaciteit, oftewel: er is niet genoeg lichte, zoete olie voor bestaande rafinaderijen waardoor meer onderhoud en slechtere efficientie(?)

Verder interessant: Stukje gelezen waarin wordt beweerd dat millieuregels medeoorzaak van huidige olieproductieproblemen zijn. Die regels zouden peak oil schijnbaar dichterbij brengen, maar daardoor wel voor een langer plateau zorgen.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Determination

Mensen het Peakoil Nederland forum is online -->

http://forum.peakoil.nl/

-----------------------------------------------------------------------------------

Supervalentino je vergeet dat als de olieprijs boven de 100 dollar stijgt de economie niet meer goed draait. Na de oliepiek zal als we ons niet goed voorbereiden de economie gaan inkrimpen. Dat betekent dat er geen goed investeringsklimaat is (allerlei bedrijven gaan falliet, overheid heeft minder geld enzovoorts) om te investeren in Hele dure technologie.

Mijn mening:

Allereerst denk ik dat het erg onwaarschijnlijk is dat het energieprobleem opgelost kan worden. Waarom? Omdat indien we steeds door willen gaan met MEER energie te verbruiken per jaar we zulke enorme technologische doorbraken moeten halen dat ik daar niet in geloof (denk aan kernfusie in zeer korte tijd, denk aan zonnepanelen met 50-70% efficiente enzovoorts).

Ik ben van mening gezien dat ik denk dat de piek voor 2010 komt dat die doorbraken (naast dat het erg onwaarschijnlijk is DAT ze gebeuren) zeker niet voor 2010 gebeuren.

Ten tweede heb ik al helemaal niet de illussie dat we ook nog de derde wereld en azie naar onze levensstandaard op kunnen krikken (dat is pas een energieprobleem, helaas heeft iedereen het altijd over ONS energieprobleem a la westen maar denk eens aan de mensen in afrika, azie, Zuid-Amerika)

Daarom ben ik van mening dat we ons zullen moeten aanpassen aan een toekomst met minder energie.

Ik vind het daarom vooral een cultureel probleem (we zullen moeten minderen en dat zal voor heel veel mensen moeilijk te verkroppen zijn).

Als nodige aanpassingen denk ik aan:

- Afschaffen van persoonlijk vervoer (de auto). Inzetten van grootschalige openbaar vervoer en een wijd verbreid buslijnen systeem. Voor transport nog wel Trucks. Het bussysteem baseren op biobrandstoffen. Persoonlijk vervoer wordt de benenwagen of de fiets (meer ligfietsen bijvoorbeeld).

- Een beleid gericht op energie-efficiente. Afschaffen van de 2de / 3de en 4de tv in huis. Alleen nog maar spaarlampen verkopen in de winkels. Allerlei energie-inefficiente apparaten weghalen uit winkels

- Langzame overschakeling op meer regionale (binnen Europa) en lokale (binnen Nederland) landbouw en productiesystemen in plaats van export naar India, China en andere landen. (Nog niet zo heel hard aan de orde in Nederland maar de groeicijfers van Industriele export beginnen hard aan te trekken).

Mijn mening over een aantal niet fossiele energiebronnen (er zijn er nog talloze maar dit zijn toch wel de meest bekende en meest potentiele)

- kernenergie

Ik ben het met je eens dat er meer met kernenergie gedaan zou kunnen worden. Dit gebeurt dan ook de laatste tijd veel buiten nederland (China,India,Amerika)

Het probleem is naast de uraniumvoorraden en afval (voorraden raken ook een keer op en er zit veel twijfel tussen de cijfers over hoelang er nog is) eerder een probleem van opschaling.

Het kost tijd om een kercentrale te bouwen. Tot nu toe ongeveer 7-10 jaar alhoewel ik pas een bericht zag dat het ook in 3 jaar zou kunnen in theorie. En een enorme berg investering. Naast dat het publiek gewoon Mordicus tegen kernenergie is in ons kikkerland.

Kernenergie kan als optie dienen tot een overschakeling naar een duurzame maatschappij.

- Windenergie

De technologie wordt steed beter, ik denk dat hier een vrij groot potentiaal behaalt kan worden. Helaas zit je met de netspanning (geen gelijkmatige wind en soms geen wind) waardoor je een back-up nodig hebt (max 15% van energie kan met windenergie opgewekt worden op het moment door dit soort problemen). Daarom is windenergie dan ook alleen een goede optie als we het elektriciteits opslagprobleem oplossen (en dat is nog een hele klus).

- Biomassa

Enigzins wat mee te doen alleen zijn er weinig landen binnen Europa voor geschikt. In Europa Landen als Polen/Ukraine. Verder Afrika en Zuid Amerika kunnen hier wat mee. Maar er moet heel goed opgepast worden dat we geen grootschalige rooflandbouw plegen (dus dat de Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse boeren er wat voor krijgen in plaats van het Westen en de Leiders in die landen verder te spekken, het land armer te maken en de grond door massieve mono-teelt verder te verarmen)

- Zonne-energie

Ik heb nog geen goed standpunt hierover, nog niet genoeg doorontwikkeld tot nu toe om goed toepasbaar te zijn maar er gebeurt heel veel en er worden veel doorbraken gedaan (bijv. bij Nano-Solar). Mogelijk een van de bijdrage voor de toekomst

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!