Beste supervalentino,
Alexander, nogmaals : maak je onderbuikgevoel nou eens concreet !Stel jij bent mp, wat zou je dan doen om die kloof te dichten ? En begin niet weer dat die kloof er is, dat ben ik met je eens.
Eerst dient er geinventariseerd te worden wat de werkelijke problemen zijn waardoor die kloof of kloven zijn ontstaan en hoe deze opgelost zouden kunnen worden.
Momenteel is er grote verdeeldheid tussen de politieke programma's, omdat er nogal wat partijen zijn, dus het overzicht dat de burgers nodig heeft om tot een goede keuze te komen, is in mijn ogen verdwenen.
Ik denk dat een
twee-partijen stelsel een oplossing kan zijn om duidelijkheid te verschaffen. Nadeel is wel dat de keuze door zo'n stelsel ingeperkt wordt en dit kan leiden tot een breuk in het democratisch bestel. Dus voorkomen is beter genezen.
De politiek dient met het voornemen tot besluitvormingen de burgers beter voor te lichten, alsvorens over te gaan tot de uitvoering. Neem eens als voorbeeld over de Europese Grondwet. De voorlichting kwam te laat op gang, waardoor de burgers niet precies wisten wat het inhield.
Openheid van zaken, kan het vertrouwen in de politiek terug winnen.
De politiek dient meer bij in het midden van haar burgers te staan, meer te luisteren wat de primaire behoeftes in het veld zijn en te bekijken of die behoeftes te verwezenlijken. Zo niet, dan dient de politiek haar burgers uit te leggen waarom prangende zaken niet te verwezenlijken zijn.
De politiek wijst haar burgers op diens verantwoordelijkheid, maar de politiek dient wel het goede voorbeeld te geven. Ten slotte wij betalen hun salaris.
Een ander gegeven is, dat de politiek met haar tijd mee dient te gaan, dus niet continu achter de feiten aanhollen.
Ben je bijvoorbeeld voor een wekelijks referendum ? Zodat de bevolking elke week over alle politieke punten mag meepraten ?
Nee, ik ben daar geen voorstander var, omdat dit een tijdrovende en geld verslindende operatie is. Wel zou een inspraakorgaan moeten zijn, ik weet niet of dit al bestaat, over zaken als gezondheid, onderwijs, veiligheid, economische groei. Ook dient het bedrijfleven een sterke stem te hebben als het gaat om regelgeving, belasting e.d.
Een referendum is alleen van toepassing bij zeer belangrijke zaken, die over onze welvaart en welzijn een gunstig effect hebben, anders heeft zo'n referendum geen zin. Zaken als de gekozen burgermeester, gekozen korpschef, gekozen commissaris der koningin, heemraden en overige overheids functies kunnen bij referendum beslist worden.