Woelen het is chemixtry.****hedz.COM, niet .nl

. chemixtry.tk kan ook.
Anyway, OT:
Je noemt ook geen leuke proefjes, door mij te vertellen wat ook gevaarlijk is kun je me niet overtuigen.
Er zijn GENOEG leuke proeven voor thuis te bedenken, iedere chemicus kan dat. Als je chemie leuk vindt, kom je vanzelf op 100.000 leuke proeven. Kijk maar eens op sciencemadness of op Woelens' site, er staan er zat.
Als je alleen je proeven doet omdat dat van de baas moet, dan ben je niet echt (echt niet) een wetenschapper.
Wat heb jij verder aan oplosmiddelen voor thuisklussen staan? Voordat ik mijn lab had stond er: 1L aceton, 1L wasbenzine, 1L lampenolie, 1L spritus en 1L thinner.
Ik tel in totaal 5L zeer brandbare organische oplosmiddelen.
In mijn lab staat ook 5L aan brandbare oplosmiddelen, en dat mag dan niet omdat het netjes in een lekbak staat, er goede labels opzitten, en alles in glazen flessen ipv plasic flessen zit? Ik heb geen afzuiging in mijn lab, er is genoeg tocht, en afzuiging is met brand alleen maar gevaarlijker, heb je nog meer zuurstof toevoer.
Uiteraard staan alles vloeistoffen 'los' van mekaar, basen, zuren, aromaten, org. oplosmiddelen, en de waterstof peroxide staan apart van mekaar in HDPE/siliconen lekbakken...
NIEMAND zegt bovendien iets van een modelbouwracer die 5L methanol/nitromethaan heeft staan, want dat is wel een 'normale' hobby, terwijl die met gloeipluggen, accus, en weet ik wat daarnaast zit te klooien!
De vaste stoffen staan in een grote stalen kast, alles op alphabet, de brandbare stoffen (dithioniet, K-metaal etc) staan los apart, waar ze geen/weinig schade kunnen doen.
Wat kan er voor de omgeving dan fout gaan? Brandgevaar is zeker niet meer, en als je knoeit met zuren heb je echt alleen jezelf. Veiligheid ten opzichte van anderen is IMHO geen argument.
Waar het in dit artikel over ging, was dat het zo moeilijk is om als amateur aan chemicalieen te komen. Dit zijn dus de chemicalieen die minder gebruikelijk zijn en zich niet lenen voor de amateur markt. Dit wordt dus niet voor niets moeilijk gemaakt, en is geen amateur chemicus pesterij zoals het word afschildert
Waarom is het dan zo dat toen ik een ongelukje had gehad, en ik belde naar de dokter, de eerste reactie van de assistent was: Je was toch niets illegaals aan het doen?? Toen ik een gasmasker probeerde te kopen bij een bouwmarkt: Waar heb je dat eigenlijk voor nodig?? Dit is de algemene opinie die geldt, er zijn al mensen opgepakt omdat ze 25kg KNO3 bij een boerenhandel hebben gekocht, en in duitsland worden er momenteel 700 huiszoekingen gedaan bij mensen die bij een bepaalde handelaar spullen hebben besteld!! Vervolgens worden ze aangeklaagd omdat ze spullen in huis hebben waarmee het waarschijnlijk is dat ze pyrotechnische dingen of explosieven maken...
Als ik bij de drogist iets bestel, en ze vragen waar ik het voor nodig heb, en ik zeg: "proefjes thuis doen", dan krijg ik het spul niet mee, wat het ook is... Als ik zeg: "Ik heb zwavelzuur nodig omdat het een 2-waardig zuur is, en ik heb het nodig als dehydrant in reacties", dan is het geen probleem...

.
Dáár gaat het artikel over, dat er angst tegen dit soort thuisexperimenten wordt gezaaid, wat mij ook een enorme doorn ik het oog is.
Ook mensen die wel eens een proefje doen dat iets pyrotechnisch gerelateerd is kunnen gemakkelijk op gezeur rekenen, ik houdt dat dan ook zeeer beperkt, en doe dat soort experimenten bij voorkeur 's nachts...
Ik wil gewoon geen gezeur hebben met mijn hobby, en ik zou het ook wel fijn vinden als ik ook wat gevaarlijkere stoffen kon kopen bij een drogist. NU zijn er nog een paar ouderwetse drogisterijen, maar dat is over 10 jaar ook wel afgelopen, en moet je al je spul per internet bestellen, wat gewoonweg niet handig is. Als nu mijn zoutzuur op is, fiets ik 10min. en kan ik het ophalen. Als ik het moet betellen komen er 5 bestelkosten bij, 5 verzendkosten, etc. nu kost het 2 nogwat per liter.
Verder is het inderdaad zo dat kinderen op deze manier worden gesteund in wetenschap doen, veel AIO's in NL zijn inmiddels chinees, die weer terug naar china gaan om daar te blijven, een enkeling blijft slechts hier, meestal door een relatie... De zin om wetenschap te gaan doen is steeds lager hier, en op deze manier wordt het redelijk gecompenseerd.
Tuurlijk zullen er ongelukken gebeuren bij mensen die een lab hebben, maar dat is IMHO een klein risico, waarbij de experimentator 95+% van dat risico loopt...
Mijn buren (75+) weten dat ik een lab heb, de buurman heeft vroeger ook zelf lopen stoken thuis, dus die vindt dat allemaal wel mooi. Ook doe ik wel eens een proefje voor gezinsleden, maar toch vertel ik lang niet iedereen over mijn hobby, omdat je nooit weet hoe mensen erop reageren...
EDIT:
Ik denk niet dat we het met elkaar eens zullen worden. Ik vind dat onnodig gevaar vermeden moet worden en dat laboratorium proefjes thuis horen in een laboratorium. Ik zeg niet dat je geen plezier meer mag hebben thuis. Het thuis experimenteren vind ik niks, maar ik heb helemaal bezwaar tegen het promoten van thuis experimenteren!
Je post staat vol met tegenstellingen, Je mag WEL plezier hebben thuis, maar geen lab? In mijn geval gaat dat lastig samen

.
Verder vindt je thuis experimenteren maar niks, maar mensen aanmoedigen dit tóch te doen daar heb je geen bezwaar tegen 8-[ . Ik volg het niet helemaal meer, klinkt een beetje als een NIMBY verhaal...