PS: Geen hard feelings hè? In ieder geval niet van mijn kant
Ik heb liever een bovenbuurman met een lab dan een gezin met drie schreeuwende kinderen. 8-[Verder vind ik het ook geen lekker gevoel als mijn bovenbuurman een laboratorium thuis zou voeren.
KF, nu je het over kinderen hebt, gelukkig zijn er voor de hobby-chemicus toch ook nog leuke dingen. Voor onze kinderen heb ik vorige week een chemie-doos gekocht, een KOSMOS C3000.Ik heb liever een bovenbuurman met een lab dan een gezin met drie schreeuwende kinderen. 8-[Napoleon1981 schreef: Verder vind ik het ook geen lekker gevoel als mijn bovenbuurman een laboratorium thuis zou voeren.
Met de synthese van deze stof heb ik geen persoonlijke ervaring 8-[ , maar ik denk dat ik de strekking wel snap. Ik ben inderdaad van mening dat er wel grenzen zijn aan wat je thuis kunt en (moreel gezien) mag doen. De grens is niet scherp en verschilt ook van persoon tot persoon, afhankelijk van hoe je woont, hoeveel apparatuur je hebt, maar zeker ook hoeveel kennis je hebt. Ik begin aan bepaalde dingen dus gewoonweg niet, omdat ik het gevoel heb dat ik daarvoor niet de juiste middelen heb (zoals zelf SO3 en/of oleum maken, hoewel ik dit wel heel interessant spul vind) en niet voldoende zeker ben met het omgaan met een dergelijk extreme stof. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat iemand anders dit niet mag doen. Iemand met meer mogelijkheden in termen van woonruimte, apparatuur e.d. zou dit misschien wel op een verantwoorde manier kunnen doen.Als mijn buurman zelf butyllithium zou maken bijvoorbeeld zou ik dat minder prettig vinden.
Hiermee kan ik het alleen maar eens zijn, alleen is er een praktisch bezwaar.Dat neemt niet weg, dat het goed is dat er opgetreden wordt tegen iedereen die, zonder daarvoor de juiste kennis en begrip te hebben, experimenteert met mogelijk gevaarlijke stoffen.
LEES mijn post eens, en dan ook die 'Misschien moet je eens om je heen kijken, als dit het enige plezier in je leven is dan heb ik met je te doen
Uit je post blijkt 100% dat je niet eens de moeite hebt genomen op woelen's site of op sciencemadness te kijken. Er wordt wel degelijk op wetenschappelijk niveau gediscusieerd, over dingen waar in de literatuur nog niets over bekent is. Je doet overkomen alsof het alleen maar proefjes voor de leuk zijn, maar kijk maar eens bij chemical riddles op woelen's site, en geef maar eens antwoord. Als dat geen wetenschap is dan weet ik het ook niet meer!!Thuis experimenteren heeft geen enkele wetenschappelijke waarde, maar is puur voor eigen genot, hoeveel publicaties heeft je thuis lab al opgeleverd?
En over je butanol dat is natuurlijk onzin, je kunt ook geen deuturated water kopen ofzo en dit is ook even ongevaarlijk als water uit de kraan. Er zijn ook huis tuin en keukenmiddelen die schadelijk zijn. Alleen deze middelen hebben een maatschappelijke waarde in het normale leven. Als je een vetvlek in je kleren hebt moet je die er toch af kunnen halen. Het probleem met andere chemicalieen is dat ze compleet onnodig zijn in dagelijks gebruik en dus alleen maar onnodig gevaar opleveren. In jullie laboratoria zoals jullie het noemen, staan de oplosmiddelen die ik ook in kleine hoeveelheden heb staan, maar aangevult met een boel andere rotzooi, waardoor het gevaar exponentieel toeneemt.
Mocht er ook ooit eens een brand bij jou zijn, dan heb ik helemaal te doen met de brandweermannen die daar naar binnen moeten en compleet onbewust zijn van wat ze te wachten staat, zoals zwavelzuur dampen etc.
Maargoed ik heb niet de illusie dat ik jou kan overtuigen etc, maar ik hoop dat mensen die dit topic lezen de aanmoediging eens van 2 kanten bekijken. Hier laat ik het bij
Ik heb juist wel moeite met iemand die maar wat aanrommelt met huis tuin en keuken spul. Dat zijn juist de mensen die ongelukken veroorzaken. Huis tuin en keuken spullen zijn in veel gevallen zeker niet onschuldig en ik weet genoeg voorbeelden te noemen van huis tuin en keuken spul wat gevaarlijker is dan veel stoffen waarvan jij vindt dat ze alleen in een lab thuishoren:Maargoed laat ik mijn standpunt nog eens anders schetsen. Ik heb niet tegen mensen die wat aanrommelen met huis tuin en keuken spul. Waar het in jouw artikel om ging was dat bepaalde stoffen steeds moeilijker te verkrijgen zijn. Dat vond ik een goede zaak, omdat ik thuis geen plek voor experimenteren met chemicalieen vind.
Gelukkig mag je als particulier hier in Nederland toch nog heel wat en inderdaad, iedereen mag (binnen bepaalde grenzen) thuis experimenteren. Lees die post van mij over die chemie-doos maar eens en kijk dan ook even goed naar die link, waarin die doos beschreven staat. Dat kun je gewoon kopen en ik heb nu zo'n doos thuis staan voor onze kinderen. En je weet zelf ook wel drommels goed dat zo'n doos vaak het begin is van een 'huis-labje'. Moeten ze de verkoop van dat soort dozen dan ook maar verbieden?Misschien dat jij of woelen daartoe prima in staat zijn, maar als jullie dat mogen dan mag iedereen dat en dan zijn de gevolgen niet meer te overzien. Je komt in een boterzacht gebied wat het individu nog wel of niet meer verantwoord vind. Ik ben meer iemand die van strakke regelgeving houdt, die valt vervolgens ook nog eens makkelijk te controleren en iedereen weet waar hij aan toe is.
Jouw redenatie klopt niet. Omdat het relatief onschuldig zou zijn (ik vind dit trouwens nog twijfelachtig, omdat ik zelf de laatste twee weken veel ben bezig geweest met nitronaat, het zout van nitromethaan) kan het ineens wel? Nou, dan moet je ook niet vallen over mijn KBr, KI, de diverse metaalzouten en ik weet niet wat nog meer. En ook niet over de iets gevaarlijker stoffen als K2Cr2O7, KMnO4, KClO3. Met nitromethaan kan eerder wat vervelends gebeuren dan met al die zouten die ik hier noem, simpelweg omdat het een brandbare ietwat schokgevoelige en vluchtige vloeistof is. Al die zouten die ik genoemd heb, heeft de wat uitgebreidere DOKA man ook in huis (zo is bij mij de chemie-hobby trouwens ook begonnen, uit fascinatie over al die processen achter de fotografie en je zult op mijn site dan ook een uitgebreide sectie over fotografie aantreffen), ze hebben allemaal een toepassing in de zwart-wit fotografie. Hoe sta je er dan tegenover als een hobby-fotograaf deze stoffen in zijn huis heeft en daarnaast ook nog stoffen als hydrochinon, catechol, natrium sulfide, natrium sulfiet, kalium ferricyanide en nog een rijtje spoel en oplosmiddelen?Nitromethaan is ook een heeeeeeeeeellllllll slecht voorbeeld. Nitromethaan is namelijk veel ontschuldiger dan jij denkt. Ik weet hier vrij veel van, omdat ik zelf ook modelrace, en me eens verdiept hebt in de samenstelling....
TN, niet boos worden hoor! FsWd heeft het vast niet helemaal juist waar jouw kennis ligt op het gebied van RC, maar de strekking van zijn korte betoog kan ik volledig beamen.FSWD, Ik weet best wel dan nitromethanol niet explosief is (en suggereer ook alsjeblieft NIET dat ik niets van RC weet!!)),