Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
woelen
Artikelen: 0

Re: [Maatschappij] Klimaat voor amateur wetenschappers

Napoleon1981, laten we eerst maar even nieuwe gezichtspunten afwachten van andere mensen (als die komen). Dan zal ik de discussie wel weer voortzetten. Wij kennen elkaars standpunten nu wel. Laten we oppassen dat we niet in een flame-spiraal komen.

PS: Geen hard feelings hè? In ieder geval niet van mijn kant :) . Het is maar een internet-discussie. Ik zit hier niet om jou te stangen. Mocht je die indruk gekregen hebben, dan bij deze mijn excuses. Het gaat mij om de discussie, niet om jouw persoon af te zeiken. Laten we nu eerst maar even andere inbreng afwachten 8-[ .

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Karl Fischer

Verder vind ik het ook geen lekker gevoel als mijn bovenbuurman een laboratorium thuis zou voeren.
Ik heb liever een bovenbuurman met een lab dan een gezin met drie schreeuwende kinderen. 8-[
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Napoleon1981

Precies de reactie die ik verwacht had

Ik verbeter je alleen, je zegt dingen in mijn naam waar ik niet achter sta en dit verbeter ik. Ik vind samenvattingen maken op deze manier niet echt chique Woelen. Heeft niks met hardfeelings te maken. Ik had al een tijdje eerder afwillen haken in deze discussie want mijn input was duidelijk, tot jij me dingen in de mond begon te leggen.
woelen

Napoleon1981 schreef: Verder vind ik het ook geen lekker gevoel als mijn bovenbuurman een laboratorium thuis zou voeren.
Ik heb liever een bovenbuurman met een lab dan een gezin met drie schreeuwende kinderen. 8-[
KF, nu je het over kinderen hebt, gelukkig zijn er voor de hobby-chemicus toch ook nog leuke dingen. Voor onze kinderen heb ik vorige week een chemie-doos gekocht, een KOSMOS C3000.

Deze heb ik kunnen kopen voor EUR 108,- en er zit heel wat in. Er zijn zelfs experimenten in zo'n doos, die ik onze kinderen nu nog niet laat doen, zoals maken van Br2-water door bubbelen van Cl2-gas uit een Cl2-generator, die je maakt met KMnO4 in heet HCl. Of een ander experiment, zoals het maken van je eigen zoutzuur door een mix van NaHSO4 en NaCl te verhitten tot een paar honderd graden en het gas vervolgens te leiden in water. Alleen de zuren en het NaOH werden niet meegeleverd, maar die kun je gewoon overal kopen. Maar het leuke is dat dit gewoon te koop aangeboden wordt, ook hier in NL en in Duitsland (daar komt het van oorsprong vandaan). Er zijn dus gelukkig ook nog bedrijven die wel wat zien in wetenschap op hobby niveau en meer leveren dan van die baby-crap met plastic gekleurde "reageerbuisjes" en wat gekleurd water waar je mee kunt morsen. Deze doos verraste mij aangenaam.

Juist in de huidige tijd met al die paranoia over chemie is het verwonderlijk, dat je zo'n doos gewoon kunt kopen bij de goed uitgeruste en betere speelgoedzaak. Je kunt hem trouwens soms ook op eBay tegenkomen van on-line sellers. Geen vervanging van je home-lab, maar wel leuk om je kinderen ook wat te bieden op dat gebied, als je ze niet in je eigen "labje" wilt hebben met lopende nitronaat- en nitroform-syntheses e.d. :) . Ook hier geldt: veiligheid voorop!
geomario

Hoe zit het eigenlijk met mensen die net zoals ik mineralen verzamelen?

Het is niet moeilijk om potentieel gevaarlijke mineralen te verkrijgen. Denk aan bijvoorbeeld:

arsenicum (als element en in verbindingen)

bariumverbindingen

loodmineralen

asbest

chilisalpeter (Kalium- en natriumnitraat)

zwavel

maar ook uranium in de vorm van oxide en uranylverbindingen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik schat dat ik een paar ons aan zware metalen in mijn bezit heb.

In de handen van iemand met een chemische achtergrond is er niet veel aan de hand. Maar ook veel kinderen verzamelen mooie kristallen, en vaak wordt er bij mogelijke gevaren niet stil gestaan.

Ik heb wel eens bij een mineraal dat ogenschijnlijk onschadelijk zou zijn, namelijk calciumhydroxyfosfaat ofwel apatiet, een behoorlijk stralingsniveau gemeten. Bij een steen met charoïet K(Na,Ca)11(Ba,Sr)Si18O46(OH,F) • nH2O en tinkasiet K2Na(Ca,Fe2+,Mn2+,Mg)2(Ti,Fe3+)[OH,|Si7O19] had ik ook een uitslag op mijn Geigerteller, het meest verontrustende is dat deze mineralen regelmatig geslepen worden tot sierstenen en dan in allerlei sieraden terechtkomen.

De natuur kan ook gevaarlijke chemicaliën produceren...
Beryllium

Ik kan het niet laten hier toch even een korte reactie te plaatsen.

Wel even van tevoren: dit zeg ik uit mijn eigen persoon, en niet in mijn hoedanigheid van teamlid van het forum. Niet dat het in dit geval heel veel uitmaakt denk ik, maar even voor de zekerheid.

Ik denk dat TN en Woelen gelijk hebben als ze zeggen dat de angst die in de media wordt gezaaid omtrent alles wat maar enigszins riekt naar terrorisme, maakt dat de eerlijke gebruikers in een verdomhoekje worden gestopt wat absoluut irreëel is. Zoals zo vaak, is er hier sprake van de goeden die onder de zeer kleine fractie kwaden lijden.

Ikzelf ken niet de geneugten van het thuis doen van chemische experimenten, en omwille van mijn eigen veiligheid ben ik ook niet voornemens om dat te gaan proberen.

Desalniettemin, kan ik me heel goed indenken dat mensen die weten waar ze mee bezig zijn, ook echt lol beleven aan het zelf doen van experimenten, en zelf waarschijnlijk beter dan wie dan ook kunnen inschatten wat de risico's ervan zijn. Zolang ze zelf afdoende maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de risico's díe er gelopen worden, nooit anderen kunnen raken. Als mijn buurman zelf butyllithium zou maken bijvoorbeeld zou ik dat minder prettig vinden.

Waarom zou je immers wel bijvoorbeeld trompet mogen spelen en daarmee elke avond al je buren trakteren op een vals concert (ik ken het...) maar zou je niet wat interessante chemische reacties mogen doen, waar je geen gevaar mee veroorzaakt en niemand hindert? Bijvoorbeeld om je eigen kennis en begrip te vergroten, of gewoon omdat je het mooi vindt en leuk tijdverdrijf.

Alles komt neer op het imago dat er aan de chemie hangt. Iedereen die zich met chemie bezighoudt, weet dat daar veel aan schort. Het onwetende van de "massa" (niet generaliserend bedoeld) maakt dat je een stempel opgedrukt krijgt.

Het feit dat de autoriteiten hier in meegaan door de regels rondom verkoop en opslag van chemicaliën tot mogelijk het absurde reguleren, is daarentegen ook wel te begrijpen; de overheid heeft immers mede tot taak om het gevoel van veiligheid (ook al is dat dan schijn) bij de burger te maken. Voor dat dat inhoudt dat er irreële maatregelen genomen worden, kan je denk ik niet de overheid verantwoordelijk houden.

Dat neemt niet weg, dat het goed is dat er opgetreden wordt tegen iedereen die, zonder daarvoor de juiste kennis en begrip te hebben, experimenteert met mogelijk gevaarlijke stoffen.

edit: typo
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
woelen

Als mijn buurman zelf butyllithium zou maken bijvoorbeeld zou ik dat minder prettig vinden.
Met de synthese van deze stof heb ik geen persoonlijke ervaring 8-[ , maar ik denk dat ik de strekking wel snap. Ik ben inderdaad van mening dat er wel grenzen zijn aan wat je thuis kunt en (moreel gezien) mag doen. De grens is niet scherp en verschilt ook van persoon tot persoon, afhankelijk van hoe je woont, hoeveel apparatuur je hebt, maar zeker ook hoeveel kennis je hebt. Ik begin aan bepaalde dingen dus gewoonweg niet, omdat ik het gevoel heb dat ik daarvoor niet de juiste middelen heb (zoals zelf SO3 en/of oleum maken, hoewel ik dit wel heel interessant spul vind) en niet voldoende zeker ben met het omgaan met een dergelijk extreme stof. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat iemand anders dit niet mag doen. Iemand met meer mogelijkheden in termen van woonruimte, apparatuur e.d. zou dit misschien wel op een verantwoorde manier kunnen doen.

Iets wat naar mijn mening in zijn algemeenheid geldt is dat een hobbychemicus het ook wel op hobbyniveay moet houden. Als ik verhalen lees van mensen die 1000+ kilo aan chems in huis hebben, dan vind ik dat ze verkeerd bezig zijn. Dat noem ik niet meer verantwoord hobbyen. Een paar honderd gram van een specifieke chem vind ik meer dan genoeg in verreweg de meeste gevallen.
Dat neemt niet weg, dat het goed is dat er opgetreden wordt tegen iedereen die, zonder daarvoor de juiste kennis en begrip te hebben, experimenteert met mogelijk gevaarlijke stoffen.
Hiermee kan ik het alleen maar eens zijn, alleen is er een praktisch bezwaar.

Je kunt namelijk als overheid moeilijk bepalen wie wel en wie niet beschikt over de juiste kennis, maar door aan de 'input'-zijde zaken lastiger te maken krijg je wel een behoorlijke schifting.

Daarom gaf ik ook aan dat het voor wat betreft het relatief moeilijk verkrijgen van chems voor particulieren maar moet blijven zoals het nu is. Dat voorkomt een hoop gezeur met kewls die weer zo nodig moeten knallen en daarmee de (hobby-)chemie in een nog kwader daglicht stellen, terwijl de echt serieuze mensen met gevoel voor verantwoordelijkheid wel aan hun spullen komen. Aan de andere kant, het moet niet nog moeilijker worden, want dan kom je op een gegeven moment ook als doorzetter echt nergens meer aan of je moet het illegale circuit induiken. Dat wil je als overheid ook niet, toch?
Taaie-neuskoek

Misschien moet je eens om je heen kijken, als dit het enige plezier in je leven is dan heb ik met je te doen
LEES mijn post eens, en dan ook die ' :) ' die erachter stond, de bb code deed het niet omdat ik niet de goede had, dus dit: :P ding kwam er niet te staan. Het was een ironische opmerking, ik kan heus wel zonder labo, (ik heb 5 maanden in het buitenland gewoond zonder thuislabo, en ga nu een studie van een jaar ver weg doen) maar ik zou het zondermeer JAMMER vinden zonder labo. Ik heb nog een aantal andere hobby's, maak je niet ongerust.
Thuis experimenteren heeft geen enkele wetenschappelijke waarde, maar is puur voor eigen genot, hoeveel publicaties heeft je thuis lab al opgeleverd?

En over je butanol dat is natuurlijk onzin, je kunt ook geen deuturated water kopen ofzo en dit is ook even ongevaarlijk als water uit de kraan. Er zijn ook huis tuin en keukenmiddelen die schadelijk zijn. Alleen deze middelen hebben een maatschappelijke waarde in het normale leven. Als je een vetvlek in je kleren hebt moet je die er toch af kunnen halen. Het probleem met andere chemicalieen is dat ze compleet onnodig zijn in dagelijks gebruik en dus alleen maar onnodig gevaar opleveren. In jullie laboratoria zoals jullie het noemen, staan de oplosmiddelen die ik ook in kleine hoeveelheden heb staan, maar aangevult met een boel andere rotzooi, waardoor het gevaar exponentieel toeneemt.

Mocht er ook ooit eens een brand bij jou zijn, dan heb ik helemaal te doen met de brandweermannen die daar naar binnen moeten en compleet onbewust zijn van wat ze te wachten staat, zoals zwavelzuur dampen etc.

Maargoed ik heb niet de illusie dat ik jou kan overtuigen etc, maar ik hoop dat mensen die dit topic lezen de aanmoediging eens van 2 kanten bekijken. Hier laat ik het bij
Uit je post blijkt 100% dat je niet eens de moeite hebt genomen op woelen's site of op sciencemadness te kijken. Er wordt wel degelijk op wetenschappelijk niveau gediscusieerd, over dingen waar in de literatuur nog niets over bekent is. Je doet overkomen alsof het alleen maar proefjes voor de leuk zijn, maar kijk maar eens bij chemical riddles op woelen's site, en geef maar eens antwoord. Als dat geen wetenschap is dan weet ik het ook niet meer!!

Verder vindt ik de synthese van bepaalde dingen in een thuislab, zonder allerlei fancy apparaten die dat ook wel kunnen, ook een wetenschap.

Met de redenatie die je aandraagt mbt tot brandveiligheid is wederom onzin, iedere RC-racer heeft nitromethaan/methanol in idiote hoeveelheden staan, moeten we dat dan ook maar gaan ontmoedigen? En mensen die zelf met electro klooien, hoe groot is de kans dat daar iets fout gaat met kortsluiting?

JIJ vindt thuis experimenteren niets, en ik vindt het leuk. Er zijn vele andere hobby's die net zo gevaarlijk zijn, zo niet gevaarlijker waar niets over wordt gezegt, maar dit mag niet! En waarom? Ik heb nog geen fatsoenlijk argument van jou gehoord, je doet alsof een lab volstaat met alleen maar brandgevaarlijke spullen en dat als de brand uitbreekt er een 2e enschede plaatsvindt. Dit is gewoonweg onzin, en daag je uit met reële argumenten te komen.

Ik sta achter de post van Beryllium, maar met de kanttekening die woelen maakt, al is het wel zo dat als iemand alles zomaar onder zijn bed heeft liggen de boel niet goed is opgeslagen.

Ik kan echter onmogelijk aan de wettelijke regels voldoen, ik doe mijn best zo ver als ik kan, maar plofkasten, continu afzuiging, etc kan ik niet aan beginnen.

Ik ga ervan uit dat een dikke glazen fles niet zomaar knapt als je er niet aanzit, voor vaste stoffen ben ik anyway niet heel erg bang, dan moeten er wel hele rare dingen gebeuren willen die mengen en vervolgens reageren.

Verder was ik laatst toevallig bij een niet-nader-genoemd chemisch concern waar ik in een plofkast in een lab ALLES bijmekaar zag staan, er stond in dezelde kast 12l waterstofperoxide, minerale zuren, organische oplosmiddelen (aceton, chloroform, etc) en verder stoffen als kaliumperjodaat, K-chloraat, etc etc. (Een kast bom 8-[ vol) Dat is ook belachelijk, een particulier zou er voor opgesloten worden maar zo'n bedrijf zal eerst een waarschuwing krijgen!!
Fuzzwood

Is wel weer origineel op die manier, een kastbom. Dan lijken me de kunsten om de zaak van woelen veilig te houden een stuk beter Afbeelding
Napoleon1981

Ook jij voert alleen redenen aan op het niveau, hij doet ook zus en zo. Als iemand zonder elektrische kennis bedrading gaat aanleggen is dat een zeer kwalijke zaak! Dit wordt ook ten zeerste afgeraden en de verzekering dekt brandschade ontstaan door verkeert gemonteerde bedrading ook niet eens. Maargoed omdat iemand zijn bedrading slecht aanlegt, vind jij dus dat je een laboratorium thuis kunt voeren? Al deze redenen zijn trouwens al helemaal slecht, want wat als iemand dus zijn elektra verprutst en ook nog een thuis laboratorium voert? Juist dat is 1+1 =2 Dus alles wat jij zegt is cummulatief, en praat dus 0,0 niets goed.

Nitromethaan is ook een heeeeeeeeeellllllll slecht voorbeeld. Nitromethaan is namelijk veel ontschuldiger dan jij denkt. Ik weet hier vrij veel van, omdat ik zelf ook modelrace, en me eens verdiept hebt in de samenstelling. Nitromethanol is brandbaar en de gassen die daarbij ontstaan zijn ook niet bijzonder gezond, maar thats it. Het is zeker niet explosief etc zoals de meeste mensen denken onder atmosferische druk. Waar het pas gevaaarlijk wordt is als de nitromethaan gecomprimeerd wordt, sla er maar eens met een hamer op, dan ontwikkeld het pas zijn explosive kracht. Zo werkt het motortje ook, met een gloeiplug, vergelijk het maar met een diesel.

Om dit tegen te gaan, wordt nitrometaan daarom ook in speciale containers verkocht.

Maargoed laat ik mijn standpunt nog eens anders schetsen. Ik heb niet tegen mensen die wat aanrommelen met huis tuin en keuken spul. Waar het in jouw artikel om ging was dat bepaalde stoffen steeds moeilijker te verkrijgen zijn. Dat vond ik een goede zaak, omdat ik thuis geen plek voor experimenteren met chemicalieen vind. Misschien dat jij of woelen daartoe prima in staat zijn, maar als jullie dat mogen dan mag iedereen dat en dan zijn de gevolgen niet meer te overzien. Je komt in een boterzacht gebied wat het individu nog wel of niet meer verantwoord vind. Ik ben meer iemand die van strakke regelgeving houdt, die valt vervolgens ook nog eens makkelijk te controleren en iedereen weet waar hij aan toe is.

Maargoed wat heb jij aan veiligheid gedaan? Als er brand bij jou uitbreekt, weet de brandweer bijvoorbeeld dan wat er staat? Ik vind dit namelijk heel erg belangrijk! Zo ja, wat was het commentaar van de brandweer toen je dit melde?
El Blanco

Ik wil ook wel eens ff reageren.

Mijn mening is dat alles gevaarlijk is als je niet weet waar je mee bezig bent.

Ik heb niets tegen een labo thuis als die persoon voldoende voorkennis heeft hoe hij de proefjes moet aanpakken en de veiligheid van een chemlabo respecteert. Immers een ongeluk (door onwetendheid) is snel gebeurd.

Het is altijd zo dat de echte geïntresseerden het steeds moeten bekopen door de ongelukken (die meestal spektakulairder ogen dan dat ze werkelijk zijn) door klojo's die niet weten waar ze mee bezig zijn. zoals bvb we hebben zwavelzuur van een bepaalde mol nodig wat doen we eerst water en dan zwavelzuur erbij of omgekeerd.

Zo is BBq ook gevaarlijk wanneer men een volledige bus aanmaakvloeistof over de kolen giet.

Langs de andere kant moet men er ook rekening meehouden dat de labo's in bedrijven zeer strenge voorschriften hebben en dat inderdaad de brandweer exavt moet weten welke producten allemaal aanwezig zijn.

Ik denk dat het het veiligste (wel niet het gemakkelijkste) is om toestemming te vragen aan de brandweer, deze kunnen dan nagaan of er voldoende voorkennis is en hebben dan een beter overzicht op de eventuele risico's die ze lopen bij een brand.

Zo is in de vb hierboven ook aangehaald van vuurwerk :

hoe gebeuren de ongelukken : niet door personen die er verantwoord mee bezig zijn, maar door mensen die (zonder na te denken) enkele pijlen afschieten zonder aan voldoende veiligheid voor hen en hun omgeving te denken.

Over het autorijden wil ik dan nog het volgende kwijt : wie geen rijbewijs heeft (lees theoretisch en praktisch bewezen heeft dat hij in staat is om de verkeersregels te respecteren) mag niet met de auto rijden

Dus eigenlijk kort samengevat

Thuislabo : ja mits medeweten en goedkeuring van een officiële instantie

Grts

El Blanco
Fuzzwood

Kijk het enige verschil tussen jullie is:

-Napoleon houdt van modelracen, hij weet precies waar ie mee bezig is als hij de tank vult met brandstof en zich een uurtje gaat amuseren. Verder heeft hij al eens thuisgeëxperimenteerd (dat leid ik uit een vorig bericht af) met redelijk onschuldige stoffen, maar vindt het zelf te gevaarlijk.

-Taaie-neuskoek daarintegen heeft zich nooit verdiept in modelracen en denkt dus dat de brandstof al bij normale druk explosief is. Hij heeft wel echter een wat je voor een thuislab een veilig lab kan noemen, waar je dus wat gevaarlijkere experimenten kan doen. Hij weet dus wat hij doet als hij bijvoorbeeld een alkeen oxideert.
woelen

Maargoed laat ik mijn standpunt nog eens anders schetsen. Ik heb niet tegen mensen die wat aanrommelen met huis tuin en keuken spul. Waar het in jouw artikel om ging was dat bepaalde stoffen steeds moeilijker te verkrijgen zijn. Dat vond ik een goede zaak, omdat ik thuis geen plek voor experimenteren met chemicalieen vind.
Ik heb juist wel moeite met iemand die maar wat aanrommelt met huis tuin en keuken spul. Dat zijn juist de mensen die ongelukken veroorzaken. Huis tuin en keuken spullen zijn in veel gevallen zeker niet onschuldig en ik weet genoeg voorbeelden te noemen van huis tuin en keuken spul wat gevaarlijker is dan veel stoffen waarvan jij vindt dat ze alleen in een lab thuishoren:

Bijvoorbeeld NaClO of Ca(ClO)2, welke als bleek worden gebruikt. Best gevaarlijk spul. Aanrommelen met dit spul kan levens kosten (en heeft dat ook inderdaad gedaan doordat iemand zijn WC zo nodig extra schoon moest maken). Moeten we daarom bleek en bleekkalk verbieden? Absoluut niet, er blijven nu eenmaal van die idioten, die ondanks al die grote waarschuwingsteksten op de flessen en potten blijven aanrommelen.

Verder kan ik de lijst aanvullen met HCl, NaOH, zwavelzuur (97% als ontstopper), allerlei brandbare oplosmiddelen enz. Als ik dan in mijn labje diverse metaalzouten toevoeg is het dan ineens exponentieel gevaarlijker?
Misschien dat jij of woelen daartoe prima in staat zijn, maar als jullie dat mogen dan mag iedereen dat en dan zijn de gevolgen niet meer te overzien. Je komt in een boterzacht gebied wat het individu nog wel of niet meer verantwoord vind. Ik ben meer iemand die van strakke regelgeving houdt, die valt vervolgens ook nog eens makkelijk te controleren en iedereen weet waar hij aan toe is.
Gelukkig mag je als particulier hier in Nederland toch nog heel wat en inderdaad, iedereen mag (binnen bepaalde grenzen) thuis experimenteren. Lees die post van mij over die chemie-doos maar eens en kijk dan ook even goed naar die link, waarin die doos beschreven staat. Dat kun je gewoon kopen en ik heb nu zo'n doos thuis staan voor onze kinderen. En je weet zelf ook wel drommels goed dat zo'n doos vaak het begin is van een 'huis-labje'. Moeten ze de verkoop van dat soort dozen dan ook maar verbieden?

En je hoeft heus niet bang te zijn dat ik met 1000+ kilo aan chems in huis zit. Het zijn op zijn hoogst enkele tientallen kilo's, waarvan de helft aan gewicht inderdaad zuren uit de bouwmarkt en oplosmiddelen zijn. Maar goed, die koop je dan ook per liter of per 5 liter in jerrycans bij bijv. een Hornbach! Lijkt mij toch niet heel extreem, toch?

Ik vind trouwens dat een individu zelf maar moet bepalen wat zijn of haar verantwoordelijkheid is. Een overheid is er om ons te beschermen, maar niet om ons in een keurslijf te stoppen. Als jij aan de top zou staan in Nederland, dan zou het wel eens heel saai kunnen worden 8-[ .

Het is trouwens een illusie dat met strakke regelgeving alles tegen te houden is. Waarom is de overheid gezwicht voor drugs en wordt het nu gedoogd? Nog een zeer recent voorbeeld: Eergister las ik dat men nu strijkers en chinese rollen legaal wil maken, omdat mensen die dingen toch wel kopen in Belgie of Duitsland.

Als laatste hierover, als thuis-chemie echt illegaal zou zijn, waarom wordt dan notabene op dit gesponsorde forum een lijst van leveranciers gegeven, waar zelfs stoffen als CS2, diisopropylether, KClO3 en CrO3 worden aangeboden aan een breed publiek? Op chemixtry (waar veel thuishobbyisten actief zijn, waaronder ikzelf) hebben we een veel stricter beleid over het vrijgeven van bronnen voor chems, juist om kewls te ontmoedigen. Hier op dit forum staat die info gewoon open en bloot.
Nitromethaan is ook een heeeeeeeeeellllllll slecht voorbeeld. Nitromethaan is namelijk veel ontschuldiger dan jij denkt. Ik weet hier vrij veel van, omdat ik zelf ook modelrace, en me eens verdiept hebt in de samenstelling....
Jouw redenatie klopt niet. Omdat het relatief onschuldig zou zijn (ik vind dit trouwens nog twijfelachtig, omdat ik zelf de laatste twee weken veel ben bezig geweest met nitronaat, het zout van nitromethaan) kan het ineens wel? Nou, dan moet je ook niet vallen over mijn KBr, KI, de diverse metaalzouten en ik weet niet wat nog meer. En ook niet over de iets gevaarlijker stoffen als K2Cr2O7, KMnO4, KClO3. Met nitromethaan kan eerder wat vervelends gebeuren dan met al die zouten die ik hier noem, simpelweg omdat het een brandbare ietwat schokgevoelige en vluchtige vloeistof is. Al die zouten die ik genoemd heb, heeft de wat uitgebreidere DOKA man ook in huis (zo is bij mij de chemie-hobby trouwens ook begonnen, uit fascinatie over al die processen achter de fotografie en je zult op mijn site dan ook een uitgebreide sectie over fotografie aantreffen), ze hebben allemaal een toepassing in de zwart-wit fotografie. Hoe sta je er dan tegenover als een hobby-fotograaf deze stoffen in zijn huis heeft en daarnaast ook nog stoffen als hydrochinon, catechol, natrium sulfide, natrium sulfiet, kalium ferricyanide en nog een rijtje spoel en oplosmiddelen?

Laten we wel wezen, er zijn ook grenzen. Ik kan legaal aan HgCl2 komen voor een zgn. VMI contrast verhoger, maar dit doe ik bewust niet, omdat deze stof naar mijn mening inderdaad niet in een huis-lab hoort. Echter, ik ben er van overtuigd dat er fotografen zijn die dit in huis hebben (of HgI2/KI-mix, zoals je het bij een enkele fotograaf nog kan kopen als doka chem).
Taaie-neuskoek

FSWD, Ik weet best wel dan nitromethanol niet explosief is (en suggereer ook alsjeblieft NIET dat ik niets van RC weet!!)), ik zeg alleen dat bij velen (ik ken een aantal mensen in dat gebeuren, ik heb zelf aan electroracing gedaan) er veeel brandstof staat opgeslagen zonder dat iemand er iets van af weet, en dat het een beetje hyporcriet is hier geen meldingsplicht voor te hebben, maar voor iemand met een labo thuis wel.

Bovendien kan ik nergens afleiden dat napoleon WEL eens heeft thuisgeexperimenteerd...

Stop met suggereren, je trekt de verkeerde conclusies.

Als er bij mij fik uitbreekt, zal de brand alleen effect hebben op de org. oplosmiddelen die gaan branden, meer niet. De meeste andere stoffen zijn zouten, die hoogstends zullen smelten, maar verder niets zullen doen.

Qua vaste stoffen staat er weinig in de kast wat zomaar 'boem' zal doen, bovendien zit ik in een ruimte die compleet van beton is, dus is het risico ook een stuk verlaagd. Een nieuw lab (het staat nu bij mijn ouders) zal dan ook bij voorkeur in een tuinhuisje oid komen, wat een preferabele plek daarvoor, je kan de dampen afzuigen zonder al te veel gezeur, en mocht er wat gebeuren dan fakkelt niet je hele huis per definitie af.

Een meldingsplicht zie ik niet zitten, je moet dan waarschijnlijk voldoen aan de officiele eisen, die gemaakt zijn voor chemicalien met een hoeveelheid die 100x zo hoog is als ik ooit in huis zal hebben.

Bovendien moet die meldingplicht dan ook gelden voor iedereen die meer dan 5L brandbare spullen bijéén heeft staan, of voor iedereen die een jerrycan met benzine in de kelder heeft staan. Enig idee wat er gebeurd als de brandweer in een kelder een benzine brand gaat blussen met water Afbeelding...

Ik ben het oneens met je precedent verhaal, als ik iets veilig doe, en een ander niet, dan mag ik het opeens ook niet meer? Ik dacht dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf... je moet de situaties dus individueel bekijken, en niet alles op 1 hoop gooien, dan kom je er niet met een heldere regele die voor iedereen duidelijk is, maar ga je ook zeker geen mensen in de weg zitten die WEL op een fatsoenlijke manier aan het hobbyen zijn...

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

woelen

FSWD, Ik weet best wel dan nitromethanol niet explosief is (en suggereer ook alsjeblieft NIET dat ik niets van RC weet!!)),
TN, niet boos worden hoor! FsWd heeft het vast niet helemaal juist waar jouw kennis ligt op het gebied van RC, maar de strekking van zijn korte betoog kan ik volledig beamen.

Hij heeft wel de kern van de hele discussie verwoord. Er zijn verschillende mensen met verschillende hobbies, die allemaal potentieel gevaarlijk kunnen zijn. Zolang de mensen die een hobby beoefenen capabel zijn voor hun hobby en verantwoord bezig zijn is er niet zo veel aan de hand.

De kans op ongelukken blijft natuurlijk altijd, maar dat is iets dat we zullen moeten accepteren in ons leven. Het is onze verantwoordelijkheid om die kans wel zo klein mogelijk te maken. Een risicovrije samenleving is een illusie, althans, als je ook nog een samenleving wilt, waarin je als vrij mens zou willen leven.

Wat betreft die meldingsplicht (die werd voorgesteld door El Blanco), dat zie ik ook niet zitten. Het zou mooi zijn, als zoiets mogelijk zou zijn, maar in de praktijk zie ik dat echt niet werken. De regels voor opslag van bijv. 500 liter oplosmiddelen zijn nu eenmaal anders dan voor de kleine 10 liter die ik aan vloeistoffen thuis heb staan en inderdaad, als er toch zo iets zou moeten komen, dan moet die man die 20 liter benzine heeft staan voor z'n grasmaaier of 25 kilo KAS heeft staan voor zijn tuin ook dat melden, en Napoleon1981 moet dan ook melden dat hij een jerrycan met nitro/methanol heeft staan en misschien ook nog wel een met benzine of petroleum. Niet werkbaar dus.... zie je al die ambtenaren zich al bezighouden met al die honderdduizenden particulieren die een liter of 10 aan brandbare of anderszins gevaarlijke stoffen thuis hebben staan 8-[ ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!