TD schreef:Volgens mij onderschat je de richting van ingenieurswetenschappen op dat vlak dan. Over de bachelor-jaren heen is het pakket wiskunde in hoeveelheid studiepunten zeer gelijkaardig aan dat van de fysici, ook inhoudelijk.
Ik heb niet gezegd dat zij minder wiskunde zien, ik zeg wel dat zij dit meer in de praktijk brengen. Het denkpatroon van de fysicus verschilt zodanig van dat van de burg. ing, en leunt nog het dichtst tegen dat van de wiskundige (maar verschilt daar ook van).
b° Ik denk dat een burgie natuurkunde wel degelijk een natuurkundige theorie kan opstellen hoor
Dat betwijfel ik ten zeerste, anders zou de fysicus niet meer nodig zijn he.
ik doe ingenieurswetenschappen. Tgrote verschil is da wij wiskunde toegepast zien. Eerste semester wel nog vrij veel bewijzen enzo, maar da waren basisdingen... tweede semester (nu dus gepasseerd) zagen we minder bewijzen, we zien alleen die die relevant zijn...
bvb analyse 3 (vectoranalyse) zien we bewijzen van de stellingen oversolenoïdaal velden, maar da was voornamelijk omdat het de manier gaf om de vectorpotentiaal van een vectorfunctie te bepalen... we zien geen wiskunde om de wiskunde...
idem bij analyse 2... we zien criteria om bvb extrema van functies van meerdere variabelen te klassificeren, maar zien er geen bewijs voor omdat dat ons tever zou brengen... we weten hoe we het moeten toepassen. da is het grote verschil...
en qua fysica: ik denk dat een burg. ir. in de natuurkunde zich gewoon niet gaat bezighouden met theoriën te ontwikkelen maar eerder met onderzoek... wanneer der een probleem is, (ivm theorie) zal ie proberen die theorie te verbeteren of te verwerpen en een alternatief vinden... Het is voor een ir. niet de taak om theorieen te ontwerpen, wel om die te gebruiken. slechts bij fundamentele problemen zal ie zoeken naar alternatieven....
we doen geen wiskunde om de wiskunde maar wiskunde omdat het nuttig kan zijn...