Puzzel Puzzels
Jeffrey_Buter
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

Doctor T schreef: Persoonlijk vind ik dat je van je fouten moet leren, ik maak er daarom ook een hoop; om maar een paar te noemen:
Geniale opmerking :lol: [-X ;)

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Doctor T

Dank je, met alle fouten die ik maak wordt ik nou niet iedere dag geniaal genoemd! :lol:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

oiio

en ik verzin het het niet, het bekerglas met thymus in de blender gezet.

OMG, hoe dom kan je zijn :lol:
Dante_CF

en ik verzin het het niet, het bekerglas met thymus in de blender gezet.

OMG, hoe dom kan je zijn :lol:
Waarschijnlijk iemand die enkel de practicumnota's volgt en totaal niet meer nadenkt
Taaie-neuskoek

Bij het verkrijgen maakten we gebruik van dichloormethaan en er was een simpele ziel die even bij iedereen ging ruiken hoe hun olie rook (wat je het beste niet kan doen als er net dichloormethaan is bijgedaan, want dit ruikt naar 3 zwembadden).
Dichloormethaan ruikt toch helemaal niet naar zwembad, of chloor? Ik heb het wel eens gedestilleerd uit verfafbeit, en er ook aan geroken, maar ik kan me er niet schokkends van herinneren...

Ik kreeg laatste een potje met chloorkalk, ik doe het open, eens even ruiken - ik stond best even te tollen op mijn pootjes, potje snel dichtgedaan en maar even gaan zitten...

Verder wel eens azijnzuuranhydride en zwavelzuur bijmekaar gegegooid om te kijken of ik daar eventueel SO3 uit zou kunnen destilleren, TN dacht: allebei geen water, zwavelzuur bij lage temp geen hele sterke oxidator, dus er zal weinig gebeuren... dus grofweg 20ml van ieder bijmekaar gegooid in een erlenmeyer van 100ml, en opeens werd de oplossing oranje, en warm, en nog warmer - en het begon te koken - TN greep zijn gasmasker en ging om het hoekje staat kijken wat er gebeurde - uiteindelijk een stroperige, naar azijnzuur stinkende troep overgehouden... waardeloos uiteindelijk.

Mijn lab moest wel even gelucht worden...
TBD

Nou, we gingen geld verbranden in het bekende water-ethanol mengsel.

Zover ging alles goed, het gloednieuwe 50 euro briefje kwam er ongeschonden uit.

Maar dan kwam de lerares op het lumineuze idee om enkele lichaamsdelen van leerlingen in het mengsel te dopen ;)

Enkele vrijwilligers dopen hun vingertjes erin, en ik kreeg de eer om de lucifer eronder te houden :P

Ik heb hiermee dus een stuk of 4 mensen eerstegraadsbrandwonden aangeboden :P

Niemand wist waarom het niet lukte... Maar het was wel fijn (voor mij)!
Fuzzwood

tbd schreef: Nou, we gingen geld verbranden in het bekende water-ethanol mengsel.

Zover ging alles goed, het gloednieuwe 50 euro briefje kwam er ongeschonden uit.

Maar dan kwam de lerares op het lumineuze idee om enkele lichaamsdelen van leerlingen in het mengsel te dopen ;)

Enkele vrijwilligers dopen hun vingertjes erin, en ik kreeg de eer om de lucifer eronder te houden :P

Ehm, heb je de lerares daarna wel uitgelegd dat het mengsel zo rond de 55-60 graden celcius wordt? 8-[
Dante_CF

tbd schreef: Nou, we gingen geld verbranden in het bekende water-ethanol mengsel.

Waarom deed ze het zelf niet?

Dat vind ik nu echt schandalig, zij moet de slimste zijn.

Is het ook niet zo dat je huid een deel van het mengsel absorbeert, de huid is toch maar deels ondoorlaatbaar voor vloeistoffen.
TBD

Tis echt een goede lerares hoor! Maar ze kan soms nogal eens serieus verstrooid zijn, en dat is wel eens gezellig.

Maar thx voor de reacties, nu kan ik ff de slimme gaat uithangen in de klas :P
Jeffrey_Buter

Tis echt een goede lerares hoor!
hahahaha...grapjas.. :P ;) :P
TBD

Het curieuze van de zaak is (ben et es ff gaan checken bij de lerares), dat het proefje (met het jezelf in het mengsel dopen) vorige jaren wel werkte!

Verklaring gevraagd...
Dante_CF

Kan het niet zijn dat ze het dit jaar te lang op hun huid lieten zitten, en dat er dus al een niet te verwaarlozen fractie ingedrongen was?
oiio

of te lang laten staan zodat er al een deel water was verdampt en je dus te veel ethanol had ?

of verdampt ethanol eerst ?
Dante_CF

Ik denk wel dat de ethanol sneller verdampt

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Beryllium

Ook als je het mengt met water...? Ik vraag me af of dat nog wel geldt dan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!