Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anne B.
Artikelen: 0
Berichten: 232
Lid geworden op: do 10 mar 2005, 18:02

Re: aantal uren wiskunde per week.

Kegelsneden hebben we toen niet gezien en is nochtans nodig (ook al beweren ze van niet).
Dat is dan nu wel veranderd, het tweede trimester hebben we daar grotendeels aan besteed, aan kegelsneden in het algemeen en ook de 'ingewikkelde' vormen die je dan moet herleiden tot de canonieke vorm dmv transformaties etc.
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

TomMe
Artikelen: 0
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 20 jun 2005, 10:29

Re: aantal uren wiskunde per week.

Fysica en bio-ir twijfel ik, van wat ik hier (VUB) ervaar lijkt het me dat zelfs de fysici zwaardere wiskunde krijgen dan de bio-ingenieurs maar laat ik het er maar op houden dat die gelijkaardig zijn.
Waarom zouden fysici minder zware wiskunde krijgen dan ingenieurs? Fysica en wiskunde zitten op één lijn wat dat betreft. Vroeger bestond er zelfs weinig onderscheid tussen beide richtingen (in Leuven is het 1e jaar wiskunde gelijk aan dat van fysica). Dat Burg Ing op de 2e plaats zou staan is dus onzin.
is het allemaal echt zo zwaar?
Zwaarder. Maak u dus maar geen illusies. :shock:
Dat is dan nu wel veranderd, het tweede trimester hebben we daar grotendeels aan besteed, aan kegelsneden in het algemeen en ook de 'ingewikkelde' vormen die je dan moet herleiden tot de canonieke vorm dmv transformaties etc.
Da hadden ze wel eens vroeger mogen doen dan.. wij kregen de indruk dat kegelsneden een achterhaald concept is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: aantal uren wiskunde per week.

Waarom zouden fysici minder zware wiskunde krijgen dan ingenieurs? Fysica en wiskunde zitten op ��n lijn wat dat betreft. Vroeger bestond er zelfs weinig onderscheid tussen beide richtingen (in Leuven is het 1e jaar wiskunde gelijk aan dat van fysica). Dat Burg Ing op de 2e plaats zou staan is dus onzin.
Volgens rodeo stond het zelfs op de 1e plaats, daar was ik niet mee akkoord maar wat jij nu zegt lijkt me ook overtrokken. Misschien is er dan een groot verschil tussen Brussel en Leuven maar er is wel degelijk een verschil in wiskunde tussen de wiskundigen en de fysici (is nogal logisch ook lijkt me zo...)

Ik heb het qua vakken en studiepunten hier even nagekijken en wat ik al vermoedde klopt ook - de fysici krijgen betrekkelijk meer wiskunde dan de bio-ingenieurs, maar dat het wiskundig zwaarder zou zijn dan bij de richting burgerlijk ingenieur betwijfel ik ten zeerste.
TomMe
Artikelen: 0
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 20 jun 2005, 10:29

Re: aantal uren wiskunde per week.

Ik zeg het nog maar eens, geschiedkundig gezien waren fysica en wiskunde vroeger 1 en dezelfde richting. Maar omdat er zoveel kennis beschikbaar komt is het onvermijdelijk dat er aftakkingen komen he.

Ik denk dat velen een verkeerd beeld over de richting fysica hebben. Deze richting is gekend om z'n percentage afvallers na het 1e semester, gewoonweg omdat de student niet verwacht dat men zo'n portie wiskunde moet verteren. Van de 100% die begint, gaat misschien 30% over.

Tuurlijk krijgt de wiskundige meer wiskunde te zien dan de fysicus, in het ideale geval zou dit niet zo zijn maar men probeert de student zodanig de stof aan te leren dat hij zelf zijn (wiskundig) gereedschap kan produceren.

Ik zeg niet dat burgerlijk ingenieur niet zwaar is, maar deze richting is veel practischer en zal wiskunde dan ook in de praktijk brengen. Ik zie nog niet zo snel een burg. ing een natuurwetenschappelijke theorie bedenken, gewoonweg omdat deze daar de middelen niet toe heeft.
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: aantal uren wiskunde per week.

Volgens mij onderschat je de richting van ingenieurswetenschappen op dat vlak dan. Over de bachelor-jaren heen is het pakket wiskunde in hoeveelheid studiepunten zeer gelijkaardig aan dat van de fysici, ook inhoudelijk.

Beiden zien ze uiteraard Analyse (Diff/Int-rek, Compl. Ana.), (Lineaire) Algebra, Statistiek (evt. numerieke algoritmes, dit weet ik van de fysici niet).

Let wel, ik heb het hier over de verplichte vakken in de standaardrichting, niet als je je specifieert in de wiskundige tak uiteraard. Dat de burgerlijk ingenieur dus over betrekkeling minder (wiskundige) middelen beschikt dan de fysicus klopt niet m.i.

Naast de 'basis-wiskundige aspecten' die ik zonet noemde zien de wiskundigen uiteraard meer, vandaar dat het ook onmogelijk is fysica en wiskunde tegenwoordig nog als quasi één richting te beschouwen. Naast het feit dat ze evt. dieper ingaan op de eerder vernoemde takken heb je verder ook 'exotischere' wiskunde à la topologie.
Gebruikersavatar
rodeo.be
Artikelen: 0
Berichten: 647
Lid geworden op: do 10 feb 2005, 20:37

Re: aantal uren wiskunde per week.

TD schreef:
rodeo.be schreef:
Als je (in aflopende volgorde van belangrijkheid 8) ) burgie, bio-ir, natuurkundige, wiskundige wilt worden, zijn de 8u wel aan te raden; zelf ken ik niemand die het heeft aangedurfd met 6u vooropleiding.
Met deze volgorde ben ik het toch oneens. M.i. heb je in de richting zuivere wiskunde (wonder boven wonder) de zwaarste wiskunde, gevolgd door burgerlijk ingenieur. Fysica en bio-ir twijfel ik, van wat ik hier (VUB) ervaar lijkt het me dat zelfs de fysici zwaardere wiskunde krijgen dan de bio-ingenieurs maar laat ik het er maar op houden dat die gelijkaardig zijn.
Mja, uiteraard was de lijst "subjectief" opgesteld hé
Ik zeg niet dat burgerlijk ingenieur niet zwaar is, maar deze richting is veel practischer en zal wiskunde dan ook in de praktijk brengen. Ik zie nog niet zo snel een burg. ing een natuurwetenschappelijke theorie bedenken, gewoonweg omdat deze daar de middelen niet toe heeft.
a° Dat is ook hun doel niet (kan een fysicus een brug ontwerpen :shock: )

b° Ik denk dat een burgie natuurkunde wel degelijk een natuurkundige theorie kan opstellen hoor
???
Gebruikersavatar
ironeye
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: za 11 jun 2005, 22:26

Re: aantal uren wiskunde per week.

ik heb dit jaar 4VWO maar drie uur wiskunde in de week.

volgend jaar gelukkig 5 uur!
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.
Iwerke
Artikelen: 0
Berichten: 407
Lid geworden op: za 11 jun 2005, 14:10

Re: aantal uren wiskunde per week.

ik had er in 4IW (Industriële Wetenschappen) 6 uur

maar zal er volgend jaar 8 hebben..

( België)
TomMe
Artikelen: 0
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 20 jun 2005, 10:29

Re: aantal uren wiskunde per week.

Volgens mij onderschat je de richting van ingenieurswetenschappen op dat vlak dan. Over de bachelor-jaren heen is het pakket wiskunde in hoeveelheid studiepunten zeer gelijkaardig aan dat van de fysici, ook inhoudelijk.
Ik heb niet gezegd dat zij minder wiskunde zien, ik zeg wel dat zij dit meer in de praktijk brengen. Het denkpatroon van de fysicus verschilt zodanig van dat van de burg. ing, en leunt nog het dichtst tegen dat van de wiskundige (maar verschilt daar ook van).
b° Ik denk dat een burgie natuurkunde wel degelijk een natuurkundige theorie kan opstellen hoor
Dat betwijfel ik ten zeerste, anders zou de fysicus niet meer nodig zijn he.
Gebruikersavatar
mo
Artikelen: 0
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 18:53

Re: aantal uren wiskunde per week.

IW'erke, nergens in Belgie geven ze 6 uur wiskunde op het 4de jaar.

[/quote]
Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Re: aantal uren wiskunde per week.

TD schreef:Volgens mij onderschat je de richting van ingenieurswetenschappen op dat vlak dan. Over de bachelor-jaren heen is het pakket wiskunde in hoeveelheid studiepunten zeer gelijkaardig aan dat van de fysici, ook inhoudelijk.
Ik heb niet gezegd dat zij minder wiskunde zien, ik zeg wel dat zij dit meer in de praktijk brengen. Het denkpatroon van de fysicus verschilt zodanig van dat van de burg. ing, en leunt nog het dichtst tegen dat van de wiskundige (maar verschilt daar ook van).
b° Ik denk dat een burgie natuurkunde wel degelijk een natuurkundige theorie kan opstellen hoor
Dat betwijfel ik ten zeerste, anders zou de fysicus niet meer nodig zijn he.
ik doe ingenieurswetenschappen. Tgrote verschil is da wij wiskunde toegepast zien. Eerste semester wel nog vrij veel bewijzen enzo, maar da waren basisdingen... tweede semester (nu dus gepasseerd) zagen we minder bewijzen, we zien alleen die die relevant zijn...

bvb analyse 3 (vectoranalyse) zien we bewijzen van de stellingen oversolenoïdaal velden, maar da was voornamelijk omdat het de manier gaf om de vectorpotentiaal van een vectorfunctie te bepalen... we zien geen wiskunde om de wiskunde...

idem bij analyse 2... we zien criteria om bvb extrema van functies van meerdere variabelen te klassificeren, maar zien er geen bewijs voor omdat dat ons tever zou brengen... we weten hoe we het moeten toepassen. da is het grote verschil...

en qua fysica: ik denk dat een burg. ir. in de natuurkunde zich gewoon niet gaat bezighouden met theoriën te ontwikkelen maar eerder met onderzoek... wanneer der een probleem is, (ivm theorie) zal ie proberen die theorie te verbeteren of te verwerpen en een alternatief vinden... Het is voor een ir. niet de taak om theorieen te ontwerpen, wel om die te gebruiken. slechts bij fundamentele problemen zal ie zoeken naar alternatieven....

we doen geen wiskunde om de wiskunde maar wiskunde omdat het nuttig kan zijn...
Iwerke
Artikelen: 0
Berichten: 407
Lid geworden op: za 11 jun 2005, 14:10

Re: aantal uren wiskunde per week.

IW'erke, nergens in Belgie geven ze 6 uur wiskunde op het 4de jaar.  


bwa ik ben er zeker van vanwel of ik moet dit schooljaar een paar uur gedroomd hebben over wiskunde ( wat ik ten zeerste betwijfel )

dus kzou zegge dat wat je juist geschreven hebt mo² redelijk fout is ..
Anonymous
Artikelen: 0

Re: aantal uren wiskunde per week.

Het doet me pijn aan het hart dat de richting INFORMATICA helemaal niet wordt ogpesomd in de lijst van Wiskunde. Want geloof me, je krijgt er een zaksje.

Vroeger was INformatica zelfs een specialisatie van de wiskunde. En der buizen er ook heel wat in het eerste jaar door de zware wiskunde die ze voorgeschoteld krijgen.

En nog een opmerking: de moeilijkheidsgraad is serieus verlaagd met de overgang van KAN/LIC naar BACH/MAS!
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: aantal uren wiskunde per week.

Eothein schreef:Het doet me pijn aan het hart dat de richting INFORMATICA helemaal niet wordt ogpesomd in de lijst van Wiskunde. Want geloof me, je krijgt er een zaksje.

Vroeger was INformatica zelfs een specialisatie van de wiskunde. En der buizen er ook heel wat in het eerste jaar door de zware wiskunde die ze voorgeschoteld krijgen.

En nog een opmerking: de moeilijkheidsgraad is serieus verlaagd met de overgang van KAN/LIC naar BACH/MAS!
Informatica zou inderdaad zeker volgen op de reeds genoemde lijst.

Dat het dermate makkelijker zou geworden zijn geloof ik niet, dat was de schrik vooraf maar ik denk dat de meeste universiteiten er uit eigenbelang wel voor gezorgd hebben dat de kwaliteit van de richtingen in België gewaarborgd bleef. Dat het dus opeens een stuk makkelijker zou zijn geloof ik niet.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Re: aantal uren wiskunde per week.

TD schreef:
Eothein schreef:Het doet me pijn aan het hart dat de richting INFORMATICA helemaal niet wordt ogpesomd in de lijst van Wiskunde. Want geloof me, je krijgt er een zaksje.

Vroeger was INformatica zelfs een specialisatie van de wiskunde. En der buizen er ook heel wat in het eerste jaar door de zware wiskunde die ze voorgeschoteld krijgen.

En nog een opmerking: de moeilijkheidsgraad is serieus verlaagd met de overgang van KAN/LIC naar BACH/MAS!
Informatica zou inderdaad zeker volgen op de reeds genoemde lijst.

Dat het dermate makkelijker zou geworden zijn geloof ik niet, dat was de schrik vooraf maar ik denk dat de meeste universiteiten er uit eigenbelang wel voor gezorgd hebben dat de kwaliteit van de richtingen in België gewaarborgd bleef. Dat het dus opeens een stuk makkelijker zou zijn geloof ik niet.
bij ons zelfde cursussen als vorig jaar... examens in zelfde trend als vorig jaar, veel meer mensen die der nie door zijn dan vorig jaar => zou nie zegge dat makkelijker geworden is

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!