Puzzel Puzzels
Indium
Artikelen: 0

Elektrische geleiding

Ik zit met een klein probleem:

We kregen deze week een huiswerk van chemie (een vak waar ik van hou), maar er is een opgave die ik niet zo duidelijk vind.

Je moet het verschil in elektrische geleiding tussen bepaalde stoffen bespreken.

Ik ken het verschil tussen NaCl en NaCl in een waterige oplossing, en het verschil tussen Mg en magnesiumdichloride, maar wat is precies het verschil in elektrische geleiding tussen zuiver zwavelzuur een zwavelzuur in een waterige oplossing?

Ik weet waarom zwavelzuur geleidend is in water, maar wat zorgt voor elektrische geleiding bij zuiver zwavelzuur, zijn het de waterstofbruggen die er een rol in spelen? Als iemand me kan helpen, alle hulp is welkom.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Fuzzwood

Re: Elektrische geleiding

Geleidt zuiver zwavelzuur wel? Ik dacht dat zuiver zwavelzuur niet gedissociëerd was in ionen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Indium

Dat dacht ik ook. Misschien is het een strikvraag?

Dat zou wel gemeen zijn Afbeelding
woelen

Zuiver zwavelzuur (100%, dus niet wat je normaliter koopt, dat is pakweg 96%) is enigszins geioniseerd.

H2SO4 <---> HSO4- + H3SO4+

H3SO4+ <--->>> SO3 + H3O+

Dat H3SO4+ is zeer sterk opgesplitst en netto heb je dus in zuiver zwavelzuur ionen H3O+ en HSO4- en opgelost SO3. Zuiver zwavelzuur rookt behoorlijk, vanwege dat SO3 dat uit de oplossing komt en vreselijk rookt (ja, dat is echt ongelooflijk, hoe extreem SO3 rookt aan de lucht).

In commercieel 96% zwavelzuur zit 4% water en dat is genoeg om alle SO3 te binden en daarom rookt dat zwavelzuur niet meer aan de lucht.

Zuiver zwavelzuur geleidt dus de stroom redelijk goed, hoewel natuurlijk wel duidelijk minder dan een oplossing van bijv. 20% zwavelzuur in water.
Indium

Dankjewel voor de informatie, ik wist niet dat zuiver zwavelzuur opgesplitst wordt in deze ionen, weer iets dat ik heb bijgeleerd. :lol:

Bedankt!
Indium

Gebeuren deze reacties dan niet bij een 96% oplossing?

U zegt dat er ook SO3 vrijkomt, maar dat die 4% water er zich mee bindt, maar er moet dus ook al een soort reactie optreden om die SO3 te verkrijgen?

Komen er dan bij die reactie geen ionen vrij?
woelen

Ook in 96% zwavelzuur krijg je opsplitsing in ionen, maar daar zal het aanwezige water de protonen kunnen opnemen van H2SO4.

Je zult in 96% zwavelzuur dus hoofdzakelijk H3O+ en HSO4- hebben als ionen. Eventueel gevormd SO3 zal direct reageren met aanwezig water, dus in 96% zwavelzuur zul je weinig tot geen SO3 hebben.

In 96% zwavelzuur heb je dus wel degelijk ionen, het zal zelfs beter geleiden dan 100% zwavelzuur.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Indium

OK, ik snap het.

Bedankt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!