Dit soort opmerkingen maken mij altijd een beetje kriebelig. Waarom wil jij allemaal syntheses op je website zetten? Voor Jan met de korte achternaam? Nee toch? Natuurlijk hoop je dat mensen deze reacties proberen en je hoopt dat er interessante feedback komt. Zeg dat dan gewoon.Het is de bedoeling goede voorschriften open te stellen. Maar we gaan zeker niemand aanmoedigen om ze ook daadwerkelijk uit te voeren.
Ik heb zelf ook een uitgebreide website, met een flink deel over chemie. Die website heb ik met een doel, nl. om mensen enthousiast te maken voor wetenschap en ja, ik hoop dat mensen ook experimenten van mijn website zullen herhalen, hetzij op een school, hetzij thuis. Wat uiteraard wel van belang is is goede veiligheid. Daar besteed ik bij mijn webpagina's dan ook ruimschoots aandacht aan, maar dat is wat anders dan niemand aanmoedigen de experimenten uit te voeren.
Trouwens, ik heb nog wel een paar leuke syntheses van bijzondere zouten, die ik je wil schenken voor je website. Complexen als tris-oxalato chromaat (III) en bis-oxalato chromaat (III), maar ook zouten als kalium tetraperoxochromaat (V), K3CrO8, zijn heel interessant om mee te experimenteren, maar ook het maken er van is interessant. Ik weet niet of dit het soort stoffen is, waar jij op doelt, maar dat verneem ik hier wel.
Puzzels